Maria Legutko
CIEAEM 51
W dniach 21-26 lipca 1999 roku odbyło się w Chichester w Wielkiej
Brytanii 51. spotkanie Międzynarodowej Komisji do Badania i
Doskonalenia Nauczania Matematyki - CIEAEM.
Tematem konferencji była: Różnorodność kulturowa w matematyce i
jej nauczaniu.
Wzięły w niej udział 194 osoby z 30 krajów świata. Z
Polski wzięło udział 7 osób:
M. Klakla, M. Legutko, E. Urbańska z Krakowa, E. Łakoma z Warszawy, A. Pardała,
M. Chojdak i I. Podraza z Rzeszowa.
Międzynarodowy Komitet Programowy w składzie: Afzal Ahmed, Catherine Inchley
(W. Brytania), Joaquim Gimenez (Hiszpania), Francois Kalavassis (Grecja), Christine Keitel-
Kreidt (Niemcy), Jean-Marie Kraemer (Holandia), Joana Porfirio (Portugalia) ujął
problematykę konferencji w pięciu zagadnieniach (I-V):
I. Oglądając się wstecz, posuwajmy się do przodu
Główne zagadnienia:
II. Efektywna współpraca pomiędzy matematykami, nauczycielami matematyki i
użytkownikami matematyki
Główne zagadnienia:
III. Radzenie sobie z różnorodnością uczniów; różnorodnością ich zainteresowań,
zdolności, umiejętności i możliwości
Główne zagadnienia:
IV. Matematyczna kultura poprzez różne poziomy kształcenia
Główne zagadnienia:
V. Poglądy i praktyka w matematyce i kształceniu matematycznym
Główne zagadnienia:
Wygłoszone zostały cztery wykłady plenarne:
Uważa się, że Culture [Kultura] to "jedno z najgorszych pojęć, jakie
kiedykolwiek zostały utworzone" , albo - trochę bardziej obiecująco -
jako "jedno z dwóch lub trzech najbardziej
skomplikowanych słów w języku angielskim", głównie dlatego, że jest
używane w określaniu ważnych pojęć w kilkunastu odległych naukowych
dyscyplinach i niekompatybilnych systemach myśli.
Złożone wątki myślenia o kulturze matematycznej i nauczaniu matematyki
mogą tworzyć skomplikowane "węzły" w naszej praktyce. Z naszego
własnego podłoża kulturowego i osobistych doświadczeń wynosimy
"więzy", które wpływają na sposób, w jaki rozplątujemy
owe "węzły". W szczególności, gdy chcemy tylko przeciąć węzły [a nie
staramy się ich rozplątać] - używając argumentów, które z definicji
narzucają nasz punkt widzenia - po prostu lekceważymy zagadnienia
leżące u podłoża tych węzłów-problemów. A z drugiej
strony, gdy staramy się rozplątywać owe węzły, dwustronne powiązania
ciągną nas w przeciwne strony.
Z tego punktu widzenia, przedstawione zostały następujące aspekty
różnorodności:
Podane zostały przykłady wzięte z podręczników, praktyki nauczycielskiej i badań w świecie
anglojęzycznym, w szczególności dotyczących angielskiego systemu edukacyjnego, zostały
omówione zagadnienia kulturowej różnorodności, która dotyka większość systemów
edukacyjnych na świecie i zaprezentowane zostały różne opinie dotyczące powyższych
zagadnień. Rozważone też zostały rodzaje dwustronnych powiązań.
W swoim wykładzie Marilyn Frankenstein zaproponowała sposoby
wykorzystania przez nauczyciela matematyki jako narzędzia tłumaczenia
niesprawiedliwości społecznej i walki z nią. Jej metody nauczania
sprawiają, że matematyka jest dostępniejsza i ma szersze
zastosowania, ponieważ wprowadzana jest w kontekście realnym, opartym
na doświadczeniu.
Wykład ten był szczególnie użyteczny dla nauczycieli, którzy zajmują
się tworzeniem
programów nauczania interdyscyplinarnej matematyki i studiów społecznych.
Przykłady podane w wykładzie oparte były na osobistym doświadczeniu,
które Marilyn Frankenstein zaczerpnęła ze swojej pracy w koledżu dla
dorosłych [College of Public and Social Service]. Jej uczniami są
głównie dorośli, którzy nie otrzymali odpowiedniego
matematycznego wykształcenia w szkole średniej, nie ukończonej z
różnych przyczyn. Pomysły przedstawione w tym wykładzie mogą mieć
zastosowanie w nauczaniu w szkole średniej.
Według Marilin Frankenstein Program nauczania powinien obejmować
następujące zagadnienia:
Wykład ten opisał i przeanalizował dwa projekty oparte na podejściu
etnomatematycznym, zrealizowane w Ruchu Osadników Bez Ziemi. Oba projekty
zapoczątkowały współpracę pomiędzy osadnikami, uczniami, nauczycielami i rolnikami.
Pedagogika wyszła poza granice szkół, rozpoczynając podwójny proces: życie społeczności
weszło w życie szkoły, równocześnie rozprzestrzeniając wiedzę zdobytą w szkole poza jej
granice. Doprowadziło to do poznania kulturowej różnorodności nie tylko z
antropologicznego punktu widzenia, ale także na poziomie socjologicznym, co pozwoliło
zrozumieć, w jaki sposób różnice są postrzegane jako niesprawiedliwość.
Ruch Osadników Bez Ziemi jest narodową organizacją obejmującą 200 tysięcy rodzin
chłopskich żyjących w obozach i osadach. Są to rodziny, które po okresie przemian osiadły na
niewykorzystanych terenach, które nie są ich własnością. Członkowie tych rodzin często
ulegają brutalnym represjom ze strony policji. Osadnicy należący do ruchu usiłują wywrzeć
presję na państwo i wymusić reformę rolną.
Ruch Osadników Bez Ziemi stworzył Sektor Edukacyjny, który działa na poziomach
podstawowym i średnim, w edukacji młodzieży i dorosłych (biorąc pod uwagę podstawowe
umiejętności), w edukacji przedszkolnej, a także prowadzi kursy szkoleniowe dla nauczycieli,
przygotowujące ich do tej pracy.
Osoby zaangażowane w projekt Ruchu Bez Ziemi obejmował około 3000 nauczycieli,
100 tysięcy uczniów, rozmieszczonych w ponad 1100 szkołach podstawowych i 80 średnich.
W Projektach Edukacji Młodzieży i Dorosłych wzięło udział około 1000 inspektorów i około
20 000 uczniów z obozów i osad w 23 stanach w Brazylii. Jeśli chodzi o kursy szkoleniowe
dla nauczycieli, zostały stworzone 3 centra szkoleniowe w trzech uniwersytetach
brazylijskich.
Propozycje Projektu Edukacyjnego stworzonego przez Ruch Osadników Bez Ziemi
znacznie się przyczyniły do rozwoju edukacji na różnych społecznych poziomach. Propozycje
te zostały oparte na pedagogicznych zasadach, z których trzy były szczególnie istotne dla
projektu:
Zostały poruszone następujące zagadnienia:
Sesje specjalne
Występ zespołu baletowego "Golden Rules" uniwersyteckiego
koledżu z Chichester ukazał niezwykłe połączenie ciągu
Fibonacciego i złotego podziału z muzyką i tańcem.
Na zakończenie konferencji siedmio i ośmioletni uczniowie z Chichester
zaprezentowali sztukę teatralną pt. "A visit to Numberworld" - [Wizyta
w świecie liczb], w której wystąpił Duszek Matematyki jako "zero" i
dziewięć "cyfr".
Udział Polaków był w porównaniu z 50. spotkaniem CIEAEM skromny.
Ewa Łakoma wygłosiła w grupie II referat: "Powiązania matematyków,
nauczycieli i użytkowników matematycznej kultury" a na forum idei
swoje postery przedstawili: Maria Legutko, Elżbieta Urbańska -
"Ciało i zdrowie w nauczaniu matematyki dla wszystkich
(dzieci w wieku 10-12 lat)", Antoni Pardała - "Matematyczna kultura
i świadomość 'widzenia' w nauczaniu matematyki".
Szersze informacje i pełny tekst wykładów zawiera publikacja:
Ahmed, A., Williams, H., Kraemer, J., Cultural, M.: 2000,
Diversity in Mathematics (Education): CIEAEM 51, Horwood Publishing,
Chichester.
 
 
Marianna Ciosek, Maciej Klakla
Akademia Pedagogiczna, Kraków
1)
Kenneth Ruthven z University of Cambridge School of Education
wygłosił wykład pt. "Knots, ties and double-binds: untangling the
cultures of mathematics".[Węzły, więzy i
dwustronne powiązania czyli rozplątywanie kultur matematycznych]
2)
Marilyn Frankenstein z USA wygłosiła wykład pt. "In addition to
mathematics - Goals for a
Critical Mathematical Literacy Curriculum". [W uzupełnieniu matematyki
- cele programu krytycznego nauczania matematycznego abecadła]
3)
Gelsa Knijnik z Brazylii zaprezentowała wykład "Cultural diversity, landless people
and political struggles" [Różnorodność kulturowa, bezrolni i walki polityczne]
4)
Christine Keitel z Berlina wygłosiła wykład pt. "Cultural Diversity, Internationalization and
Globalization: Challenges and Perils for Mathematics Education?" [Kulturowa różnorodność,
internacjonalizacja i globalizacja: wyzwania i niebezpieczeństwa dla nauczania matematyki?]
Internacjonalizacja i globalizacja to nowe magiczne, a jednocześnie śliskie i niebezpieczne
słowa w dzisiejszym świecie, które zostały umieszczone na politycznej agendzie
matematycznej edukacji po przeprowadzeniu międzynarodowych testów badania umiejętności
matematycznych. Wymagania stawiane przez internacjonalizację i globalizację odgrywają
znaczącą rolę w polityce edukacyjnej i w praktyce, chociaż ich wpływ na nauczanie
matematyki nie został jeszcze dogłębnie zbadany, ani nie stanowi tematu akademickich
rozważań. Christine Keitel omawia wpływ i skutki internacjonalizacji i globalizacji,
szczególnie w odniesieniu do kulturowej różnorodności w nauczaniu matematyki.
Akademia Pedagogiczna, Kraków
CIEAEM 53
Temat Konferencji
Kolejne, 53. Spotkanie Międzynarodowej Komisji do Spraw Nauczania
i Doskonalenia Nauczania Matematyki, zapowiadane w 22. tomie
Dydaktyki Matematyki miało się odbyć na Rhodos w Grecji. Z ważnych
powodów Komisja CIEAEM zmieniła zarówno miejsce spotkania, jak i datę.
Ostatecznie miało ono miejsce w Verbanii we Włoszech w dniach 21 - 27
lipca 2001 roku. Temat konferencji brzmiał: Mathematical literacy
in the digital era.
W poprzednim numerze Dydaktyki Matematyki podano ten temat w
przekładzie na język polski jako Matematyczne ABC w dobie ery
cyfrowej.
Organizacja Konferencji
Tradycyjnie w ramach Konferencji odbywały się wykłady plenarne,
referaty i dyskusje plenarne w grupach roboczych, warsztaty i forum
idei. Wykłady plenarne wygłosili:
Udział Polaków
Z Polski w Konferencji udział wzięli:
Poza tym w Konferencji uczestniczyli Marek Legutko (Kraków) oraz
K. Kruczek i A. Walasek (Rzeszów).
Jak rozumieć Mathematical Literacy (ML)
Termin ML nie był rozumiany przez uczestników Konferencji
jednakowo. Niektórzy łączyli ten termin z terminem "kompetencje
matematyczne", inni mówili o biegłości matematycznej, a jeszcze inni
używali sfomułowania "kultura matematyczna". Najczęściej jednak
wiązano ten termin z "kompetencjami matematycznymi".
Zwracano uwagę, że pojęcie "kompetencji" może mieć różne
interpretacje. W jednej z nich komptetencja jest związana z procesem
uaktywniania wiedzy, umiejętności i strategii w różnorakich
kontekstach, szczególnie w sytuacjach problemowych.
Dydaktycy portugalscy interpretują kompetencje matematyczne jako
integrację wiedzy, umiejętności, postaw i poglądów.
Wśród elementów konstytuujących ML dla wszystkich wymieniano na
przykład:
Wprowadzenie do tematu Konferencji
Poniżej przedstawiamy wprowadzenie do tematu konferencji, przygotowane
przez jej Międzynarodowy Komitet Programowy w
składzie: Afzal Ahmed (Anglia), Joaquim Gimenez (Hiszpania), Christine
Keitel (Niemcy), Maciej Klakla (Polska), Jean-Marie Kraemer (Holandia),
Joana Porfirio (Portugalia).
Termin Literacy zawsze miał odniesienia społeczne. Do połowy XX
wieku nacisk
w programach nauczania na podstawowe umiejętności: czytania, pisania i
w zakresie arytmetyki wydawał się być stosowny do potrzeb społeczeństwa
industrialnego. Lepsze wykształcenie, w szczególności wgląd w
zaawansowaną matematykę i jej rozumienie, długo było traktowane jako
ważne tylko dla nielicznych, dla tych, którzy byli zdolni podjąć studia
wyższe z matematyki lub nauk przyrodniczych - dla elit. Obecnie nasza
cywilizacja jest daleko bardziej matematyczna. Interweniuje matematyka
w bardzo wiele dziedzin życia, jak choćby obrona narodowa,
diagnozowanie medyczne, pomiary inteligencji, kredyty, giełdy i
projektowanie samochodów. Wolno sądzić, że ten trend będzie
kontynuowany. Żeby móc zrozumieć świat, który jest w coraz większym
stopniu kształtowany przez matematykę, trzeba rozumieć samą matematykę.
Obecnie, potrzeba rozumienia matematyki i kompetentnego jej stosowania
wzrosła do niespotykanego wcześniej stopnia. By móc uczestniczyć w
życiu społecznym i osiągać matematyczne kompetencje wymagane w
miejscu pracy, potrzebne jest wykształcenie matematyczne, które
uwzględnia fundamentalną zmianę perspektywy: nacisk z podstawowych
umiejętności powinien być przeniesiony na rozwiązywanie problemów
matematycznych, na stosowanie matematyki i na rozwijanie krytycznego
myślenia. Kształcenie matematyczne nie może być dłużej ograniczane do
elit społecznych; musi być pojmowane jako ML dla wszystkich.
ML ma odniesienie nie tylko społeczne, ale
uwzględnia również kulturowy aspekt matematyki i jej nauczania. Być
matematycznie kompetentnym znaczy rozumieć matematykę jako część
dziedzictwa kulturowego. Matematyczne doświadczenie musi być udziałem
wszystkich uczniów i powinno uwzględniać wiedzę o kulturowych i
historycznych podstawach matematyki.
Pojęcie ML ściśle wiąże się z pojęciem
ewolucji, czyli ciągłym rozwojem i zmianami oraz ciągłym doskonalenie
nauczania i uczenia się matematyki, a także świadomym wykorzystywaniem
środków technicznych.
Pojęcie ML jest dynamiczne: nie możemy
powiedzieć raz na zawsze co konstytuuje literacy. Znaczenie
zwrotu "być matematycznie kompetentnym" w wysokim stopniu zależy od
potrzeb i wymagań społecznych oraz od rozwoju naukowego i technicznego
(danego społeczeństwa). Tego, co determinuje ML nie można ustalić
bez analizy potrzeb społecznych danej epoki
i specyficznych cech danego społeczeństwa oraz dyskusji, w jaki sposób
matematyczne kształcenie ma przyczynić się do rozumienia procesu
matematyzacji w społeczeństwie.
Pojęcie matematycznych kompetencji zasadza się na idei "matematyki
jako aktywności humanistycznej i społecznej". Tak więc ML musi
być pojmowana jako functionalna ML dla podkreślenia: wagi pewnych
kompetencji określonych przez
potrzeby społeczne oraz wykonywanie z powodzeniem konkretnych zadań,
jako że kompetencje muszą być wykorzystywane efektywnie.
Kiedy próbujemy przeanalizować konkretne cechy charakteryzujące pojęcie
ML i uczynić je funkcjonalnym,
musimy iść głębiej i poszukać ich odniesień do poziomów nauczania,
programów nauczania oraz badań dydaktycznych, a także rozważać związki
między różnymi poziomami. Musimy zrozumieć poprzez jakie konkretne
cechy matematycznego kształcenia przygotowujemy wszystkich uczniów do
życia, do rozumienia i krytycznego działania w nowoczesnym,
zmatematyzowanym społeczeństwie. Musimy także zrozumieć, jakie
odniesienia do programów nauczania na różnych poziomach, praktyki
nauczania, kształcenia i dokształcania nauczycieli oraz do użycia
środków technicznych ma matematyczne kształcenie,
którego wynikiem powinno być funkcjonalne ML. Ważne jest
także przedyskutowanie, w jaki spoób badania dydaktyczne mogą
przyczynić się do określenia i konkretyzacji ML i jak mogą one
pomóc nam - ludziom zajmującym się sprawami
nauczania matematyki - w podjęciu efektywnych działań.
Mamy świadomość tego, że ML obejmuje jeszcze
inne, nie wyartykułowane tu kwestie. Jednakże przez postawienie pewnych
pytań i ujęcie ich w grupy tematyczne, chcemy ułatwić dyskusję w
grupach roboczych. Każda z grup skoncentruje się na pewnych problemach,
które potraktuje jako punkt wyjścia do dyskusji głównego tematu
konferencji.
Oto kluczowe pytania dotyczące poszczególnych podtematów.
Żyjemy w świecie, który jest zmatematyzowany i któremu kierunek
wyznacza technologia; to wywiera na nas nacisk, by myśleć i działać
matematycznie, czy tego chcemy, czy nie.
Rozróżnia się dwa podstawowe elementy funkcjonalnego użycia matematyki:
języka matematyki i jej symboliki, jako narzędzia do opisu, a z drugiej
strony matematycznych modeli, jako narzędzia do opisu struktury.
Dzięki socjo-matematycznej analizie wykorzystywania matematyki
w obecnej dobie, możliwe jest określenie, jaki wpływ matematyka wywiera
na nasze życie oraz jakie postawy, jaką wiedzę i umiejętności powinien
rozwijać każdy człowiek, by być przygotowanym do roli, jaką wyznacza
dla niego społedczeństwo.
Jeśli matematykę traktuje się dziś jako potężny środek wyzwalający
myślenie, komunikowanie się i kompetentne działanie, to z perspektywy
nauczania matematyki dla wszystkich istotne jest, by każde dziecko
i każdy z dorosłych doświadczył tej potęgi i by - stosownie do swojego
poziomu - rozumiał i odczuwał niebezpieczeństwa i ograniczenia
matematyki. Celem jest zdemistyfikowanie matematyki i uświadomienie
jednostce, że jest ona odpowiedzialna za swoje kształcenie i musi
zrozumieć swoją (przyszłą) rolę w społeczeństwie.
Kluczowe pytania
Gdy obserwujemy jak nowe generacje dzieci łatwo oswajają się same
w swoim naturalnym
środowisku z nowoczesnymi technologiami (komputerami), dwa aspekty
tej familiaryzacji
wydają się być istotne w ramach matematycznej edukacji dla wszystkich.
Oto pierwszy z nich
- w przeciwieństwie do większości dorosłych, którzy czują się "wydani
na pastwę kaprysów
maszyny", dzieci odkrywają (eksplorują) możliwości tego narzędzia
rekonstruując, na swój
własny sposób, zarówno zasady użytkowania jak i język symboliczny
wymyślony i stosowany
przez programistę. To w ten właśnie sposób przyswajają sobie i stosują
symboliczne i
operacyjne możliwości technologii, których używają, rozwijając przez
to swoje własne drogi
myślenia, mówienia i działania, odzwierciedlające naszą aktualną
kulturę. Drugim,
dopełniającym aspektem jest to, że przez użycie nowoczesnych
technologii matematyka
"socjalizuje" (uspołecznia). Obserwując nowe generacje dzieci
zauważamy, że ich
interakcje nie są już ograniczone do kontaktów z rówieśnikami w
rzeczywistym świecie. Ten
naturalny kontakt trwa, ale przez użycie nowych technologii staje się,
bardziej lub mniej
naturalnie, zintegrowany z interakcjami w świecie technologii - natury.
To jest bardziej lub
mniej wirtualny świat, zamieszkały przez osoby mniej lub bardziej znane
lub wirtualne, gdzie
każdy aktor działa i komunikuje się przez używanie języków i procedur
narzuconych przez
niewidoczną mniejszość, zaangażowaną w służbę dla naszego społeczeństwa.
Podsumowując stwierdzamy, że matematyka kształtuje na dwa sposoby, poprzez
wprowadzenie w nowoczesne technologie we wszystkich sektorach naszego społeczeństwa.
Jeden sposób odwołuje się do szerokiego zakresu wykorzystywania tych technologii w
organizowaniu i zarządzaniu większością naszych aktywności socjalnych. Drugi odwołuje się
do faktu, że użytkownicy tych technologii są zobowiązani, czy tego chcą czy nie, do
zaadaptowania języka i procedur, które dotyczą ich bezpośrednio, ale są dyktowane przez
społeczeństwo. Symboliczne i operacyjne możliwości, które zasadniczo wszyscy możemy
zyskać przez wprowadzenie nowoczesnych technologii, mają wobec tego swoją cenę: z
jednej strony pewną stratę autonomii i wpływu na to, co zmienia nasze życie,
a z drugiej
strony ryzyko wyłączenia z tego dużych grup dzieci i dorosłych, które w coraz większej
mierze zależą od możliwości zabezpieczenia odpowiedniego poziomu technologicznego ich
otoczenia przed kulturową degradacją.
Wiele się zmieniło od czasów konferencji CIEAEM 37 w Leiden (De Lange 1986), która
poświęcona była infrastrukturze informatycznej zapewnianej przez komputery i systemom
nauczania i zarządzania nauczaniem i uczeniem się, które mogłyby promować wysoką jakość
edukacji matematycznej dla większości uczniów. Wydaje się nam niezbędne ustalenie w
jakim punkcie tego rozwoju jesteśmy, w szczególności przez dokładniejsze obserwowanie
dróg, na których symboliczne i operacyjne możliwości mediów technologicznych mogą być
wykorzystywane w perspektywie poprawy jakości edukacji matematycznej dla wszystkich.
To mogłoby być zrobione na trzech poziomach:
Kluczowe pytania
Omawiamy ten podtemat z pozycji nauczycieli, którzy są odpowiedzialni za edukację
matematyczną, tak jak ją charakteryzowaliśmy w pierwszym podtemacie, odwołując się do
koncepcji Ambrosio. Problem ma z tego punktu widzenia dwa aspekty. Pierwszy z nich
odnosi się do tego, jak dzieci i dorośli, wykorzystując programy, lekcje i pracę w szkole,
mogą nabywać kompetencje pożądane we współczesnym społeczeństwie i zdobywać praktykę
w rzeczywistej matematyce przez użycie nowoczesnych technologii, biorąc pod uwagę
matematykę i jej związki z innymi dyscyplinami. Drugi z wyróżnionych aspektów dotyczy
pytania, jak te same programy pozwalają dzieciom i dorosłym stać się krytycznymi
użytkownikami matematyki i technologii, świadomymi ogromnych możliwości tych narzędzi
oraz swych własnych praw i odpowiedzialności. Wychodząc z elementów podtematów 1 i 2
możemy, inspirować się badaniami nad programami i oceną, podjętymi w ostatnich latach,
bądź takimi podejściami jak "matematyka w kontekście" czy "mathematical literacy".
Następujące trzy elementy, tzw. triwium Ambrosia (patrz podtemat 1), mogą posłużyć jako
referencje:
Litercy jako kompetencje liczbowe, interpretacja grafów, tabel i innych środków służących do
zdobywania informacji;
Mathercy jako zdolność do wyciągania wniosków z podanych danych, do stawiania hipotez,
do argumentowania i rozumowania;
Technokracy jako krytyczne zaznajomienie się z technologią.
Również podaną przez Nossa analizę wykorzystywania matematyki
i technologii w różnych
sytuacjach zawodowych, jako narzędzie do oceny sensu podejmowanych decyzji, uważamy
za mocną podstawę do dyskusji na temat ML dla wszystkich.
Z dwóch powodów musimy podkreślić specjalną wagę, jaką przywiązujemy do metod
nauczania i uczenia się. Po pierwsze dlatego, że uczniowie - dzieci i
dorośli - nabywają
określone programem kompetencje przez praktykę, która odzwierciedla zasadnicze cechy
matematyki, zarówno jako gotowej wiedzy, jak i matematyki jako aktywności. Drugi powód
związany jest z tym, że matematyczna edukacja dotyczy nas wszystkich. Sądzimy, podobnie
jak to myśleliśmy w latach sześćdziesiątych,że jest możliwe zainteresować i zaangażować
maksymalną liczbę dzieci i dorosłych w edukację, która wychodzi od zjawisk i procesów
związanych z codziennym życiem, pobudzając refleksję i współpracę jako sposób
nauczania i uczenia się.
Ewaluacja i ocena są specjalnie delikatnymi tematami, z wielu powodów. System oceny
wyznacza dostęp do kompetencji i co za tym idzie, determinuje sukces lub porażkę, które
mogą być wykorzystane do narzucenia pewnej standaryzacji. To z kolei może mieć
niebezpieczny wpływ na różnorodność i niezależność środowisk szkolnych
(patrz Manifest CIEAEM, podtemat 5).
Kluczowe pytania
Refleksja nad tym, co dyskutowaliśmy w ramach podtematów 1, 2 i 3 pozwala na
sformułowanie priorytetów dla badań w zakresie programów oraz w zakresie kształcenia
nauczycieli. Ten priorytet
formułujemy na bazie trzech kluczowych aspektów
ML:
Przekształcanie programów i praktyki nauczania zgodnie z perspektywą dobrego
przygotowania każdego obywatela do zdroworozsądkowego życia we współczesnym świecie,
wymaga wielodyscyplinarnej analizy matematyki, którą rekonstruujemy, praktykujemy i
ustawicznie dzisiaj przekształcamy w różnych kontekstach naszego życia społecznego.
Dotyczy to przede wszystkim:
Ta analiza powinna dostarczyć nauczycielom matematyki te podstawowe elementy, których
potrzebują dla stworzenia nowego środowiska, sytuacji i ścieżek edukacyjnego kształcenia.
Elementy te pozwolą przyszłym nauczycielom odczuć, przeanalizować i zrozumieć, że nie
mogą dłużej praktykować w swoim własnym społecznym życiu tej samej matematyki, którą
uprawiali ich poprzednicy. Pomoże im to w rekonstruowaniu implikacji matematycznych,
pedagogicznych i dydaktycznych tej transformacji, dla wykorzystania w praktyce nauczania.
Sądzimy wreszcie, że rozumienie tego, jak matematyka zmienia się w zależności od rozwoju
technologicznego, a z nią także nasz sposób nabywania kompetencji matematycznych,
mogłoby służyć jako punkt odniesienia zarówno dla nauczycieli, jak i dla osób zajmujących
się ich kształceniem, a także dla dydaktyków matematyki, w ramach zintegrowanych
eksperymentów związanych z badaniami nad programami, kształceniem nauczycieli
i praktyką nauczania w klasie. Taka idea inspirowana przez podejście zaproponowane przez
Simona [Patrz np. takie polskie projekty badawczo wdrożeniowe,
jak Matematyka 2001 czy Błękitna Matematyka], opiera się na dwóch hipotezach. Pomoc nauczycielom w zmianie ich
praktyki nauczania wymaga przede wszystkim zrozumienia ich dotychczasowych koncepcji
matematyki (jako dyscypliny i przedmiotu nauczania) oraz wynikających stąd implikacji
pedagogicznych. Możemy pomóc tym nauczycielom w zmianie ich koncepcji i wynikających
z nich zasad pedagogicznych, stosując te same idee, którymi kierowaliśmy się chcąc pomóc
uczniom w rekonstruowaniu, stosowaniu i przekształcaniu ich własnych narzędzi
(sposobów działania) matematycznych. W tym sensie kształcenie nauczycieli polegać
będzie na stosowaniu tego samego podejścia, które wykorzystuje nauczyciel w klasie i
dydaktyk matematyki w badaniach nad programem; podejścia inspirowanego bezpośrednio
przez naturalne uczenie się matematyki funkcjonującej w życiu codziennym.
Kluczowe pytania
Program jest systemem, poprzez który nauczyciel próbuje realizować zaprogramowane cele
nauczania. Program nie tylko rekontekstualizuje matematykę wykorzystywaną w sytuacjach
życiowych społeczeństwa, przekształcając ją w "materiał" i "cel" nauczania, ale także
reguluje praktykę tego nauczania poprzez formułowane cele, treści, metody pedagogiczne i
procedury ewaluacyjne, wpływając bezpośrednio na porażki i sukcesy uczestników procesu
nauczania. Wydaje się więc
istotne, aby w ramach tego podtematu przeanalizować, w jakim sensie i w jakiej mierze:
Podejmując taką analizę, chcemy znaleźć pewien konsensus w podejściu do problemu różnic,
z jakimi spotykają się nauczyciele w sytuacjach interakcji na lekcjach oraz w sieciach
informatycznych. Ważne jest również rozważenie tego problemu niejednorodności
(różnic)
w szerszym kontekście aktualnych tendencji do standaryzowania programów, z powodów
związanych z zarządzaniem i administrowaniem, kosztem różnic politycznych i
socjokulturalnych, autonomią interwencji środowisk szkolnych i jakością praktyki nauczania
i nabywanej wiedzy (Manifest CIEAEM - 2000).Takie widzenie różnic powoduje
natychmiastowe pojawienie się pytań o to, na czym mogłaby polegać międzynarodowa
współpraca, która by mogła zagwarantować tę różnorodność, umożliwiając uczestnikom, w
ich własnym, politycznym, ekonomicznym i socjokulturalnym kontekście, rekonstrukcję
kluczowych idei, zasad i procedur rozwiniętych przez ich kolegów w innych kontekstach.
Kluczowe pytania
Na konferencji w Verbanii termin Mathematical Literacy był
rozumiany szerzej. Trudno jest jednak przetłumaczyć go dokładnie na
język polski. W dalszym ciągu niniejszego sprawozdania będziemy używać
oryginalnego zwrotu Mathematical Literacy - w skrócie ML.
Szczegółowe zagadnienia związane z głównym tematem Konferencji
zgrupowano w pięciu podtematach (będą one przedstawione dokładnie w
dalszej części tego opracowania).
b) w ramach organizacji, zarządzania i ewaluacji nauczania i uczenia się;
c) w ramach nauczania w sieciach i na odległość.