Nastepny dokument: | PRZEDMIOTY OGÓLNE |
Nadrzędny dokument: | PRZEDMIOTY PSYCHO-PEDAGOGICZNE I DYDAKTYKA PRZEDMIOTOWA |
Poprzedni dokument: | Pedagogika |
CELE NAUCZANIA |
Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami psychologii ogólnej, rozwojowej, wychowawczej, społecznej i klinicznej, a także ze sposobami zastosowania psychologii w przyszłej pracy zawodowej i kontaktach z ludźmi. Kurs podzielony jest na dwa etapy.
SEMESTR 3 | TREŚCI NAUCZANIA |
Przedmiot psychologii, główne kierunki badawcze, metody badań psychologicznych; biologiczne podstawy zachowania człowieka -- budowa i funkcjonowanie układu nerwowego, rola układu endokrynnego, budowa i funkcja systemów sensorycznych; procesy odbioru i przetwarzania informacji: percepcja, pamięć, uczenie się, myślenie (rozwiązywanie problemów), uwaga; motywacja i emocje: typy motywów i emocji, wpływów i emocji na funkcjonowanie człowieka; różnice indywidualne: osobowość, inteligencja, typy umysłu, style poznawcze, temperament; rozwój psychiczny człowieka.
SEMESTR 9 | TREŚCI NAUCZANIA |
Zastosowanie psychologii w procesie edukacyjnym: preferencje uczniów w
kolejnych fazach rozwojowych, wspieranie rozwoju ucznia, elementy
psychodydaktyki matematyki, rozwijanie kompetenji i zainteresowań
matematycznych, socjalizacja
człowieka, grupy młodzieżowe, negatywne
grupy wsparcia, role i pozycje społeczne w zespole uczniów; sytuacje
nietypowe w procesie edukacji: funkcjonowanie ucznia o obniżonych
możliwościach intelektualnych, funkcjonowanie ucznia wybitnie
uzdolnionego; psychologia i życie: funkcjonowanie społeczne i zawodowe
człowieka.
Nastepny dokument: | PRZEDMIOTY OGÓLNE |
Nadrzędny dokument: | PRZEDMIOTY PSYCHO-PEDAGOGICZNE I DYDAKTYKA PRZEDMIOTOWA |
Poprzedni dokument: | Pedagogika |