Przedmiot ma na celu wstępne przygotowanie przyszłych nauczycieli do
korzystania z komputera. Studenci uczą się korzystania z edytora tekstu (na
przykładzie MS Word) i arkusza kalkulacyjnego (np. MS Excel). Poznają pojęcia
dotyczące plików i katalogów oraz operacji na nich, aby mogli swobodnie
zapisywać i odczytywać tworzone przez siebie dokumenty. W dalszej części
zajęć zapoznają się z podstawowymi usługami dostępnymi w sieci Internet i
zasadami tworzenia prostych stron www. Wykład stanowi wprowadzenie w problematykę
komputerów i ich zastosowań. Ma na celu usystematyzowanie wiadomości
wyniesionych ze szkoły oraz poszerzenie wiedzy o treści dotyczące
m.in. przetwarzania informacji, problematyki komunikacji pomiędzy
człowiekiem a komputerem (języki programowania, gramatyki , system binarny)
oraz zasad funkcjonowania maszyn cyfrowych (automaty). Studenci poznają także
wstępnie wspólczesne techniki komputerowe: internet i multimedia. Dalsze
rozwinięcie wymienionej problematyki przewidziane jest w ramach przedmiotów
szczegółowych na wyższych latach studiów
| SEMESTR 2 | TREŚCI NAUCZANIA | 
 
Wykłady:
- Przechowywanie informacji w komputerze: systemy plików --
katalog, plik, nazwa, rozszerzenie, typowe przykłady,
pamięć -- jednostki pamięci, nośniki, pojemności podstawowych nośników
pamięci.
 
- Elementy budowy komputera -- typowa konfiguracja.
 
- Rodzaje oprogramowania: systemy operacyjne, programy narzędziowe,
programy użytkowe.
 
- Kompresja i archiwizacja danych: podstawy obsługi programu,
problemy utraty informacji, wybór metody kompresji, wirusy komputerowe,
co to jest wirus, metody ochrony przed wirusami.
 
- Co oferuje system Windows: zarządzanie plikami, akcesoria,
narzędzia systemowe.
 
- Systemy liczenia stosowane w komputerach: system dwójkowy,
system szesnastkowy, przeliczanie z jednego układu na inny.
 
- Od algorytmu do programu: pojęcie algorytmu, formy zapisu, przykłady.
 
- Języki programowania: definicja języków, rodzaje języków, różnice,
zastosowania.
 
- Gramatyki języków programowania.
 
- Automat realizujący instrukcje języka.
 
- Przenikanie się programów użytkowych: techniki łączenia i przesyłania
obiektów między programami, operacje baz danych w edytorze i arkuszu
kalkulacyjnym.
 
- Komputer w nauczaniu matematyki.
 
- Prezentacje multimedialne.
 
- Internet jako narzędzie edukacyjne.
 
- Tworzenie stron www: narzędzia do tworzenia stron, struktura dokumentu,
etyka i estetyka stron internetowych. 
 
Ćwiczenia:
- Podstawy organizacji danych: pojęcie pliku, katalogu,
tworzenie i zapisywanie plików i katalogów, kopiowanie, przenoszenie i
usuwanie plików.
 
- Edytor tekstu -- Word
- (a)
 
- tworzenie prostych dokumentów tekstowych: formatowanie czcionki, akapitu,
definiowanie i wykorzystywanie tabulatorów, wyliczanie i numerowanie,
obramowania i krawędzie, kopiowanie, przenoszenie, usuwanie fragmentów tekstu,
wstawianie obiektów (tabele, rysunki), ułożenie tekstu na stronie
-- marginesy, wyrównanie, orientacja strony, nagłówki i
stopki, opcje wydruku;
 
- (b)
 
- formatowanie złożonych dokumentów:
definiowanie stylów, automatyczne tworzenie spisów treści, numerowanie
rysunków, przypisy, odnośniki, podział dokumentu na szpalty;
 
- (c)
 
- korespondencja seryjna.
 
 
- Arkusz kalkulacyjny -- jego możliwości i przykłady zastosowań w matematyce
- (a)
 
- podstawowe pojęcia -- komórka, arkusz, skoroszyt,
adresowanie komórek, 
 
- (b)
 
- wpisywanie informacji, kopiowanie,
wypełnianie automatyczne, formaty, zmiana szerokości kolumny i
wysokości wiersza, ukrywanie kolumn, 
 
- (c)
 
- nazywanie
obszarów, nazywanie arkuszy, wstawianie i przemieszczanie
arkuszy, 
 
- (d)
 
- tworzenie tabeli danych -- obramowania,
 
- (e)
 
- wpisywanie formuł, adresowanie względne i bezwzględne,
 
- (f)
 
- wykorzystywanie funkcji wbudowanych (suma, średnia,
jeżeli, licz.jeżeli, wyszukaj.pionowo, funkcje daty i czasu),
 
- (g)
 
- tworzenie wykresów, wykres funkcji kwadratowej, funkcji
trygonometrycznych na podstawie danych tabelarycznych,
możliwość zmiany współczynników funkcji, 
 
- (h)
 
- operacje na
zbiorach danych -- filtry, sumy pośrednie.
 
 
- Internet
- (a)
 
- podstawowe pojęcia -- światowa pajęczyna, adres URL, strona,
portal, witryna, przeglądarka;
 
- (b)
 
- typowe usługi: poczta elektroniczna (program pocztowy, nadawanie i
odczytywanie listów, odpowiedzi, przekazywanie listów następnym
adresatom, książka adresowa, zakładanie konta e-mail, telnet,
listy dyskusyjne, chat, talk, transfer plików (kopiowanie, download);
 
- (c)
 
- wyszukiwanie informacji: wyszukiwarki -- formułowanie zapytań,
wyszukiwanie według zadango adresu, przykłady internetowych zasobów
dla nauczycieli matematyki;
 
- (d)
 
- tworzenie własnych stron WWW: narzędzia do tworzenia stron, struktura
dokumentu.
 
 
| UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU | 
 
Ćwiczenia odbywają się w  pracowni komputerowej.
Słuchacze poznają zasady tworzenia dokumentów tekstowych. Uczą się
wykonywać obliczenia za pomocą arkusza kalkulacyjnego. Na zakończenie
semestru wykonują pracę, która łączy w sobie umiejętności redakcji
tesktu uzupełnionego o tabelę danych i wykres uzyskany za pomocą arkusza.
- praca zbiorowa, Podstawy użytkowania komputerów, W 
 ydawnictwo
,,Dla szkoły'', Wilkowice 2001.
- E. Castro, Po prostu HTML 4.0, Helion, Warszawa  1999. 
  Wydawnictwo
,,Dla szkoły'', Wilkowice 2001.
- A. Dyrek, L. Hadasz, Grafika komputerowa, Wydawnictwo ,,Edition 2000'',
Kraków 2000. 
 
- A. Dyrek, L. Hadasz, Komputery i sieci, Wydawnictwo ,,Edition 2000'',
Kraków 2000. 
 
- A. Kaczmarkiewicz, B. Skłodowski, Microsoft Word
97, Lynx-Sft, Warszawa 1998. 
 
- M. Kopertowska, Zaawansowane możliwości arkusza Excel
2000, Mikom, Warszawa 2000. 
 
- M. Kopertowska, Zaawansowane możliwości edytora Word
2000, Mikom, Warszawa 2000. 
 
- K. Kuciński, ABC Excela, Wydawnictwo ,,Edition 2000'',
Kraków 1999. 
 
- J. Mackiewicz, P. Rakowski, Paint Shop Pro 5, Lynex-SFT,
Warszawa 1999. 
 
- C. Musciano, B. Kennedy, HTML podręcznik
użytkownika, O'Reilly, Warszawa 1999. 
 
Celem przedmiotu jest przybliżenie popularnych programów, które mogą
być wykorzystane w przyszłej pracy nauczyciela matematyki. Studenci
zapoznają się zarówno z programami matematycznymi (Cabri, Derive), programem
obsługi baz danych (MS Access) oraz programem, który umożliwia wizualizację
nauczanych treści w oparciu o zestawy animowanych przeźrodczy (program MS
Power Point).
| SEMESTR 3 | TREŚCI NAUCZANIA | 
 
- Cabri Geometre: interfejs programu -- wstawianie elementów (punkt, linia,
okrąg, grupowanie obiektów), obiekty predefiniowane (dwusieczna kąta,
symetralna odcinka, prosta prostopadła  itp.), ciekawe konstrukcje
geometryczne, wykorzystanie programu do rozwiązywania problemów
matematycznych.
 
- Derive:
podstawy obsługi programu -- wyrażenia, definiowanie zmiennych,
kreślenie wykresów, obliczenia numeryczne, przykładowe zadania.
 
- Program do przygotowywania prezentacji -- Power Point.
- (a)
 
- Uruchamianie przykładowych prezentacji: polecenie wyświetlania pokazu od
początku i od wybranego slajdu, przeglądanie i sortowanie slajdów,
poruszanie się pomiedzy slajadami w trakcie prezentacji.
 
- (b)
 
- Tworzenie nowych prezentacji: wstawianie nowego slajdu,
zmiana układu slajdów, wstawianie i formatowanie pola tekstowego,
elementy graficzne, rysowanie, wstawianie, modyfikowanie,
wykorzystanie wzorca slajdów oraz wzorca tytułów,
animowanie elementów slajdu, definiowanie sposobu przejścia pomiędzy slajdami,
przyciski akcji, hiperłącza, pokazy niestandardowe.
 
 
- Program obsługi baz danych MS Access: podstawy obsługi programu,
tabele, formularze, zapytania, przeszukiwanie baz danych, raporty
 
| UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU | 
 
Przedmiot realizowany jest w formie ćwiczeń z wykorzystaniem
komputerów. Studenci zapoznają się z elementami obsługi poszczególnych
programów, a następnie tworzą własne prace w oparciu o poznane narzędzia
(prezentację, bazę danych).  Opracowują projekty ciekawych zadań i
propozycje ich rozwiązań przy pomocy programu Cabri oraz Derive.
-  Cabrista,Czasopismo grupy roboczej SNM ,,Geometria Cabri''.
 
- K. Kuciński, ABC Power Pointa, Wydawnictwo ,,Edition
2000'', Kraków 1998. 
 
- K. Kuciński, Poznajemy Accessa, Wydawnictwo ,,Edition
2000'', Kraków 1999. 
 
- W. Pająk, Analiza problemów otwartych wspomagana
Cabri, Wydawnictwo ,,Dla szkoły'', Wilkowice 1999. 
 
- I. Szymacha, Access, baza danych dla Windows, Mikom,
Warszawa 1993. 
 
Celem nauczania jest zapoznanie studentów z obsługą i możliwościami
programów użytkowych stosowanych do rozwiązywania różnorodnych
problemów matematycznych metodami analitycznymi i numerycznymi.
Znajomość tych programów może być wykorzystana przez studentów zarówno
w trakcie studiów jak również w poźniejszej pracy zawodowej podczas
nauczania matematyki w gimnazjum i liceum.
| SEMESTR 6 | TREŚCI NAUCZANIA | 
 
Matematyczne programy komputerowe: Cabri Geometre, Derive,
MathCAD,  Mathematica.
- Cabri Geometre: interfejs programu -- wstawianie elementów
(punkt, linia, grupowanie obiektów), obiekty predefiniowane,
ciekawe konstrukcje geometryczne, wykorzystanie programu do
rozwiązywania problemów matematycznych.
 
- Derive: podstawy
obsługi programu, definiowanie zmiennych, wyrażenia algebraiczne,
rysowanie wykresów funkcji, obliczenia numeryczne, przykładowe
zadania.
 
- MathCAD: podstawy obsługi programu, wyrażenia
algebraiczne, definiowanie zmiennych, funkcji, wektorów, macierzy,
operacje na wektorach i macierzach, obliczanie pochodnych i całek,
rozwiązywanie równań, rysowanie wykresów  funkcji.
 
- Mathematica: podstawy obsługi programu, działania na liczbach
rzeczywistych i zespolonych, obliczenia numeryczne i symboliczne,
wyrażenia algebraiczne i ich przekształcanie, stałe, definiowanie
zmiennych i funkcji, rozwiązywanie równań i układów równań,
obliczanie granic funkcji, obliczanie pochodnych i całek, listy
danych, wektory i działania na wektorach, macierze i operacje na
macierzach, wykresy funcji (w dwóch i trzech wymiarach), równania
różniczkowe, numeryczne rozwiązywanie równań, układów
równań, całek, numeryczna analiza danych.
 
| UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU | 
 
W czasie ćwiczeń należy zwrócić szczególną uwagę na praktyczne
zastosowanie wyżej wymienionych programów do rozwiązywania konkretnych
zagadnień z matematyki.
Przedmiot obowiązuje wszystkich studentów kierunku matematyka.
Poziom zaawansowania zajęć w poszczególnych grupach powinien być
zróżnicowany i, w szczególności, uwzględniać wiedzę i umiejętności
studentów specjalności matematyka z informatyką.
- J. Dąbkowski, Derive wersja 2.53 niezwykły nauczyciel
matematyki, Help, Warszawa 1993. 
 
- G. Drwal, R. Grzymkowski, A. Kapusta, D.
Słota, Mathematica: programowanie i zastosowanie, Wydawnictwo
Pracowni Komputerowej J. Skalimierskiego, Gliwice 1995. 
 
- D. Kowalczyk, Mathematica Enhanced wersja 2.2. Podstawy
analizy matematycznej i algebry liniowej, Pydawnictwo Lynex-SFT,
Warszawa 1997. 
 
- B. Miś, Derive 2.06, WNT, Warszawa 1993. 
 
- S. Wolfram, Mathematica A System for Doing mathematics by
Computer, Addison-Wesley Publishing Company, Inc. 1988. 
 
- D. Żurakowski, MathCAD Kompletny opis programu w wersji
2.52, Wydawnictwo PLJ,  Warszawa 1991. 
 
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
                15.06.2003