poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: PRZEDMIOTY PSYCHO-PEDAGOGICZNE I DYDAKTYKA PRZEDMIOTOWA
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
Poprzedni dokument: Fizyka

Informatyka

CELE NAUCZANIA

Przedmiot ma na celu wstępne przygotowanie przyszłych nauczycieli do korzystania z komputera. Studenci uczą się korzystania z edytora tekstu (na przykładzie MS Word) i arkusza kalkulacyjnego (np. MS Excel). Poznają pojęcia dotyczące plików i katalogów oraz operacji na nich, aby mogli swobodnie zapisywać i odczytywać tworzone przez siebie dokumenty. W dalszej części zajęć zapoznają się z podstawowymi usługami dostępnymi w sieci Internet i zasadami tworzenia prostych stron www. Wykład stanowi wprowadzenie w problematykę komputerów i ich zastosowań. Ma na celu usystematyzowanie wiadomości wyniesionych ze szkoły oraz poszerzenie wiedzy o treści dotyczące m.in. przetwarzania informacji, problematyki komunikacji pomiędzy człowiekiem a komputerem (języki programowania, gramatyki , system binarny) oraz zasad funkcjonowania maszyn cyfrowych (automaty). Studenci poznają także wstępnie wspólczesne techniki komputerowe: internet i multimedia. Dalsze rozwinięcie wymienionej problematyki przewidziane jest w ramach przedmiotów szczegółowych na wyższych latach studiów

SEMESTR 2TREŚCI NAUCZANIA
Wykłady:
  1. Przechowywanie informacji w komputerze: systemy plików -- katalog, plik, nazwa, rozszerzenie, typowe przykłady, pamięć -- jednostki pamięci, nośniki, pojemności podstawowych nośników pamięci.
  2. Elementy budowy komputera -- typowa konfiguracja.
  3. Rodzaje oprogramowania: systemy operacyjne, programy narzędziowe, programy użytkowe.
  4. Kompresja i archiwizacja danych: podstawy obsługi programu, problemy utraty informacji, wybór metody kompresji, wirusy komputerowe, co to jest wirus, metody ochrony przed wirusami.
  5. Co oferuje system Windows: zarządzanie plikami, akcesoria, narzędzia systemowe.
  6. Systemy liczenia stosowane w komputerach: system dwójkowy, system szesnastkowy, przeliczanie z jednego układu na inny.
  7. Od algorytmu do programu: pojęcie algorytmu, formy zapisu, przykłady.
  8. Języki programowania: definicja języków, rodzaje języków, różnice, zastosowania.
  9. Gramatyki języków programowania.
  10. Automat realizujący instrukcje języka.
  11. Przenikanie się programów użytkowych: techniki łączenia i przesyłania obiektów między programami, operacje baz danych w edytorze i arkuszu kalkulacyjnym.
  12. Komputer w nauczaniu matematyki.
  13. Prezentacje multimedialne.
  14. Internet jako narzędzie edukacyjne.
  15. Tworzenie stron www: narzędzia do tworzenia stron, struktura dokumentu, etyka i estetyka stron internetowych.
Ćwiczenia:
  1. Podstawy organizacji danych: pojęcie pliku, katalogu, tworzenie i zapisywanie plików i katalogów, kopiowanie, przenoszenie i usuwanie plików.
  2. Edytor tekstu -- Word
    (a)
    tworzenie prostych dokumentów tekstowych: formatowanie czcionki, akapitu, definiowanie i wykorzystywanie tabulatorów, wyliczanie i numerowanie, obramowania i krawędzie, kopiowanie, przenoszenie, usuwanie fragmentów tekstu, wstawianie obiektów (tabele, rysunki), ułożenie tekstu na stronie -- marginesy, wyrównanie, orientacja strony, nagłówki i stopki, opcje wydruku;
    (b)
    formatowanie złożonych dokumentów: definiowanie stylów, automatyczne tworzenie spisów treści, numerowanie rysunków, przypisy, odnośniki, podział dokumentu na szpalty;
    (c)
    korespondencja seryjna.
  3. Arkusz kalkulacyjny -- jego możliwości i przykłady zastosowań w matematyce
    (a)
    podstawowe pojęcia -- komórka, arkusz, skoroszyt, adresowanie komórek,
    (b)
    wpisywanie informacji, kopiowanie, wypełnianie automatyczne, formaty, zmiana szerokości kolumny i wysokości wiersza, ukrywanie kolumn,
    (c)
    nazywanie obszarów, nazywanie arkuszy, wstawianie i przemieszczanie arkuszy,
    (d)
    tworzenie tabeli danych -- obramowania,
    (e)
    wpisywanie formuł, adresowanie względne i bezwzględne,
    (f)
    wykorzystywanie funkcji wbudowanych (suma, średnia, jeżeli, licz.jeżeli, wyszukaj.pionowo, funkcje daty i czasu),
    (g)
    tworzenie wykresów, wykres funkcji kwadratowej, funkcji trygonometrycznych na podstawie danych tabelarycznych, możliwość zmiany współczynników funkcji,
    (h)
    operacje na zbiorach danych -- filtry, sumy pośrednie.
  4. Internet
    (a)
    podstawowe pojęcia -- światowa pajęczyna, adres URL, strona, portal, witryna, przeglądarka;
    (b)
    typowe usługi: poczta elektroniczna (program pocztowy, nadawanie i odczytywanie listów, odpowiedzi, przekazywanie listów następnym adresatom, książka adresowa, zakładanie konta e-mail, telnet, listy dyskusyjne, chat, talk, transfer plików (kopiowanie, download);
    (c)
    wyszukiwanie informacji: wyszukiwarki -- formułowanie zapytań, wyszukiwanie według zadango adresu, przykłady internetowych zasobów dla nauczycieli matematyki;
    (d)
    tworzenie własnych stron WWW: narzędzia do tworzenia stron, struktura dokumentu.

UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU

Ćwiczenia odbywają się w pracowni komputerowej. Słuchacze poznają zasady tworzenia dokumentów tekstowych. Uczą się wykonywać obliczenia za pomocą arkusza kalkulacyjnego. Na zakończenie semestru wykonują pracę, która łączy w sobie umiejętności redakcji tesktu uzupełnionego o tabelę danych i wykres uzyskany za pomocą arkusza.

LITERATURA
  1. praca zbiorowa, Podstawy użytkowania komputerów, W
  2. ydawnictwo ,,Dla szkoły'', Wilkowice 2001.
  3. E. Castro, Po prostu HTML 4.0, Helion, Warszawa 1999.
  4. Wydawnictwo ,,Dla szkoły'', Wilkowice 2001.
  5. A. Dyrek, L. Hadasz, Grafika komputerowa, Wydawnictwo ,,Edition 2000'', Kraków 2000.
  6. A. Dyrek, L. Hadasz, Komputery i sieci, Wydawnictwo ,,Edition 2000'', Kraków 2000.
  7. A. Kaczmarkiewicz, B. Skłodowski, Microsoft Word 97, Lynx-Sft, Warszawa 1998.
  8. M. Kopertowska, Zaawansowane możliwości arkusza Excel 2000, Mikom, Warszawa 2000.
  9. M. Kopertowska, Zaawansowane możliwości edytora Word 2000, Mikom, Warszawa 2000.
  10. K. Kuciński, ABC Excela, Wydawnictwo ,,Edition 2000'', Kraków 1999.
  11. J. Mackiewicz, P. Rakowski, Paint Shop Pro 5, Lynex-SFT, Warszawa 1999.
  12. C. Musciano, B. Kennedy, HTML podręcznik użytkownika, O'Reilly, Warszawa 1999.

CELE NAUCZANIA

Celem przedmiotu jest przybliżenie popularnych programów, które mogą być wykorzystane w przyszłej pracy nauczyciela matematyki. Studenci zapoznają się zarówno z programami matematycznymi (Cabri, Derive), programem obsługi baz danych (MS Access) oraz programem, który umożliwia wizualizację nauczanych treści w oparciu o zestawy animowanych przeźrodczy (program MS Power Point).

SEMESTR 3TREŚCI NAUCZANIA

  1. Cabri Geometre: interfejs programu -- wstawianie elementów (punkt, linia, okrąg, grupowanie obiektów), obiekty predefiniowane (dwusieczna kąta, symetralna odcinka, prosta prostopadła itp.), ciekawe konstrukcje geometryczne, wykorzystanie programu do rozwiązywania problemów matematycznych.
  2. Derive: podstawy obsługi programu -- wyrażenia, definiowanie zmiennych, kreślenie wykresów, obliczenia numeryczne, przykładowe zadania.
  3. Program do przygotowywania prezentacji -- Power Point.
    (a)
    Uruchamianie przykładowych prezentacji: polecenie wyświetlania pokazu od początku i od wybranego slajdu, przeglądanie i sortowanie slajdów, poruszanie się pomiedzy slajadami w trakcie prezentacji.
    (b)
    Tworzenie nowych prezentacji: wstawianie nowego slajdu, zmiana układu slajdów, wstawianie i formatowanie pola tekstowego, elementy graficzne, rysowanie, wstawianie, modyfikowanie, wykorzystanie wzorca slajdów oraz wzorca tytułów, animowanie elementów slajdu, definiowanie sposobu przejścia pomiędzy slajdami, przyciski akcji, hiperłącza, pokazy niestandardowe.
  4. Program obsługi baz danych MS Access: podstawy obsługi programu, tabele, formularze, zapytania, przeszukiwanie baz danych, raporty

UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU

Przedmiot realizowany jest w formie ćwiczeń z wykorzystaniem komputerów. Studenci zapoznają się z elementami obsługi poszczególnych programów, a następnie tworzą własne prace w oparciu o poznane narzędzia (prezentację, bazę danych). Opracowują projekty ciekawych zadań i propozycje ich rozwiązań przy pomocy programu Cabri oraz Derive.

LITERATURA
  1. Cabrista,Czasopismo grupy roboczej SNM ,,Geometria Cabri''.
  2. K. Kuciński, ABC Power Pointa, Wydawnictwo ,,Edition 2000'', Kraków 1998.
  3. K. Kuciński, Poznajemy Accessa, Wydawnictwo ,,Edition 2000'', Kraków 1999.
  4. W. Pająk, Analiza problemów otwartych wspomagana Cabri, Wydawnictwo ,,Dla szkoły'', Wilkowice 1999.
  5. I. Szymacha, Access, baza danych dla Windows, Mikom, Warszawa 1993.

CELE NAUCZANIA

Celem nauczania jest zapoznanie studentów z obsługą i możliwościami programów użytkowych stosowanych do rozwiązywania różnorodnych problemów matematycznych metodami analitycznymi i numerycznymi. Znajomość tych programów może być wykorzystana przez studentów zarówno w trakcie studiów jak również w poźniejszej pracy zawodowej podczas nauczania matematyki w gimnazjum i liceum.

SEMESTR 6TREŚCI NAUCZANIA

Matematyczne programy komputerowe: Cabri Geometre, Derive, MathCAD, Mathematica.

  1. Cabri Geometre: interfejs programu -- wstawianie elementów (punkt, linia, grupowanie obiektów), obiekty predefiniowane, ciekawe konstrukcje geometryczne, wykorzystanie programu do rozwiązywania problemów matematycznych.
  2. Derive: podstawy obsługi programu, definiowanie zmiennych, wyrażenia algebraiczne, rysowanie wykresów funkcji, obliczenia numeryczne, przykładowe zadania.
  3. MathCAD: podstawy obsługi programu, wyrażenia algebraiczne, definiowanie zmiennych, funkcji, wektorów, macierzy, operacje na wektorach i macierzach, obliczanie pochodnych i całek, rozwiązywanie równań, rysowanie wykresów funkcji.
  4. Mathematica: podstawy obsługi programu, działania na liczbach rzeczywistych i zespolonych, obliczenia numeryczne i symboliczne, wyrażenia algebraiczne i ich przekształcanie, stałe, definiowanie zmiennych i funkcji, rozwiązywanie równań i układów równań, obliczanie granic funkcji, obliczanie pochodnych i całek, listy danych, wektory i działania na wektorach, macierze i operacje na macierzach, wykresy funcji (w dwóch i trzech wymiarach), równania różniczkowe, numeryczne rozwiązywanie równań, układów równań, całek, numeryczna analiza danych.

UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU

W czasie ćwiczeń należy zwrócić szczególną uwagę na praktyczne zastosowanie wyżej wymienionych programów do rozwiązywania konkretnych zagadnień z matematyki.

Przedmiot obowiązuje wszystkich studentów kierunku matematyka. Poziom zaawansowania zajęć w poszczególnych grupach powinien być zróżnicowany i, w szczególności, uwzględniać wiedzę i umiejętności studentów specjalności matematyka z informatyką.

LITERATURA
  1. J. Dąbkowski, Derive wersja 2.53 niezwykły nauczyciel matematyki, Help, Warszawa 1993.
  2. G. Drwal, R. Grzymkowski, A. Kapusta, D. Słota, Mathematica: programowanie i zastosowanie, Wydawnictwo Pracowni Komputerowej J. Skalimierskiego, Gliwice 1995.
  3. D. Kowalczyk, Mathematica Enhanced wersja 2.2. Podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej, Pydawnictwo Lynex-SFT, Warszawa 1997.
  4. B. Miś, Derive 2.06, WNT, Warszawa 1993.
  5. S. Wolfram, Mathematica A System for Doing mathematics by Computer, Addison-Wesley Publishing Company, Inc. 1988.
  6. D. Żurakowski, MathCAD Kompletny opis programu w wersji 2.52, Wydawnictwo PLJ, Warszawa 1991.


poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: PRZEDMIOTY PSYCHO-PEDAGOGICZNE I DYDAKTYKA PRZEDMIOTOWA
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
Poprzedni dokument: Fizyka

Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 15.06.2003