Celem tego przedmiotu jest zapoznanie studentów ze współczesnymi
technikami programowania takimi jak:
programowanie obiektowe,
wizualne wspomaganie tworzenia programowania,
budowanie interfejsu użytkowanika,
tworzenie oprogramowania działającego w sieciach komputerowych,
programowanie wielowątkowe.
Przedmiot ten ma wykształcić umiejętności:
analizowanie istniejącyh problemów w kontekście obiektowym,
używanie nowoczesnych narzędzi programistycznych,
tworzenie oprogramowania we wspólczesnych obiektowych językach
programowania, takich jak C++, Java.
SEMESTR 7 | TREŚCI NAUCZANIA |
- Podstawy programowania obiektowego:
pojęcie obiektu,
interfejs i implementacja obiektu,
część prywatna i publiczna obiektu,
relacje pomiędzy obiektami,
komunikacja pomiędzy obiektami.
- Środowisko programistyczne Borland Builder:
tworzenie projektów,
komponenty wizualne,
właściwości elementów wizualnych,
budowanie interfejsu użytkownika.
- Obiekty w C++:
klasy abstrakcyjne jako interfejsy,
dziedziczenie,
przykłady interfejsów i implementacji.
- Programowanie wizualne:
komunikacja programu z elementami wizualnymi,
tworzenie elementów interfejsu użytkownika z poziomem programu,
biblioteka VCL.
- Obiektowe programowanie w Java'ie -- porównanie z C++:
interfejs w Java'ie,
dziedziczenie,
podstawowe typy danych, tablice, przekazywanie parametrów do funkcji.
- Elementy graficzne w Java'ie:
podstawowe komponenty biblioteki ,,Swing'',
komunikacja z komponentami graficznymi,
budowanie interfejsu użytkownika.
- Zagadnienia zaawansowane:
JavaDoc -- dokumentowanie kodu w Java'ie,
applety,
wątki w Java'ie -- programowanie wielowątkowe,
komunikacja sieciowa.
Opcjonalnie:
- Graficzne środowisko programistyczne ,,Forte for Java'':
tworzenie projektów,
programowanie wizualne w Java'ie.
- B. Bonne, Java dla programistów C i C++, WNT, Warszawa 1998.
- K. Reisdorph, C++ Builder 3, HELION 1998.
- B. Stroustup, Język C++, WNT, Warszawa 1994, 1995.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
15.06.2003