poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Lektorat języka niemieckiego dla średnio zaawansowanych
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
Poprzedni dokument: Lektorat języka angielskiego dla zaawansowanych

Lektorat języka francuskiego dla zaawansowanych

CELE NAUCZANIA

  1. Umiejętność samodzielnego korzystania z literatury specjalistycznej.
  2. Student powinien przyswoić sobie następujące sprawności językowe:
    1. czytanie: umiejętność czytania ze zrozumieniem tekstów popularno-naukowych w zakresie określonej specjalizacji oraz tekstów ogólnych;
    2. rozumienie: umiejętność rozumienia krótkich i dłuższych wypowiedzi przy zachowaniu normalnego tempa i standardowej wymowy języka francuskiego. Wypowiedzi te powinny być oparte na słownictwie ogólnym. Systematyczne wprowadzanie słownictwa specjalistycznego od III semestru.
    3. mówienie: umiejętność porozumiewania się w sytuacjach życia codziennego.
    4. pisanie: napisanie listu, zredagowanie krótkiej wiadomości, CV, wypełnianie formularzy, umiejętność streszczania tekstu francuskiego w języku francuskim.
  3. Zapoznanie studentów z wymaganiami do egzaminów tj. DELF, TELC (rozwiązywanie przykładowych testów).
  4. Poszerzanie wiedzy dotyczącej Civilisation française et pays francophones.

SEMESTRY 3 - 6TREŚCI NAUCZANIA

Leksyka.
Powtórzenie i utrwalenie elementów języka mówionego na bazie ,,français fondamental"; sposób wyrażania: daty, godziny, wieku, stanu zdrowia, cen; wiadomości o Francji np. wg ,,Presse-Papier", ,,Ensemble", ,,Jeunes" ,,Passe-Partout" tłumaczenie artykułów z prasy codziennej; doskonalenie języka : dialogi, rozumienie ze słuchu; referowanie artykułów z prasy fachowej i ogólnej (,,Le Monde", ,,Le Figaro"); opanowanie słownictwa podstawowego z zakresu obranej specjalności.
Tematyka.
Praca (studia); system szkolnictwa (różnice i podobieństwa); podróże (wakacje); sklepy; mieszkanie; wypełnianie formularzy, pisanie listów prywatnych, urzędowych, CV; prasa francuska; wydarzenia polityczne, systemy polityczne, religie; środowisko, ekologia; elementy geografii Francji; ważniejsze święta francuskie (Noël, Pâques, le 14 juillet).
Gramatyka.
Rodzajnik: określony, nieokreślony, cząstkowy, ściągnięty; wyjątki - rzeczowniki bez rodzajnika, rzeczowniki po przeczeniu.

Rzeczownik - tworzenie liczby mnogiej, tworzenie rodzaju żeńskiego, tworzenie odpowiednika dopełniacza, rzeczownik użyty jako przymiotnik np. table de nuit.

Czasownik: czasowniki gr. I,II,III; posiłkowe; nieregularne: aller, venir, voir, plaire, vivre, dormir, envoyer, connaître, savoir, devenir, mettre, entendre, écrire, ouvrir, partir, réspondre, lire, dire, pouvoir, vouloir, faire, boire, prendre, croire, tenir, sortir, descendre, servir, s'en aller, battre, instruire, construire, conquérir, coudre, falloir, finir, craindre, devoir, peindre, naître, joindre, mourir, payer, pleuvoir, offrir, paraître, rendre, rire, resoudre, valoir, s'asseoir, vivre, recevoir.

Zdanie pytające; zdanie przeczące; czasowniki ułomne: il s'agit de, il est + adjectif; czasowniki zwrotne; tryb rozkazujący.

Czasy: présent, futur proche, passé composé, futur simple, passé récent, futur antérieur, imparfait, plus-que-parfait, passé simple (biernie); subjonctif (présent, passé), conditionnel (présent, passé); zdanie warunkowe I,II,III typ; gérondif; zgodność czasów : passé composé - present, plus-que-parfait - passé-composé, futur antérieur - futur simple, passé - conditionnel présent, mowa zależna i niezależna (następstwo czasów w tym zakresie); zdanie bezokolicznikowe; zaimki przysłówkowe en / y; zaimki osobowe w funkcji dopełnienia bliższego i dalszego; konstrukcje : faire + inf., laisser + inf., rendre + adj., il est + przymiotnik, c'est.....qui, c'est......que, il faut + inf.; expressions de quantite : assez de, une bouteille de, peu de, un paquet de, etc.

LITERATURA
  1. F.Cicurel, Communiquer en français, Hatier International.
  2. R. Girod, Comment vivent les Français, Hachette.
  3. A.T. Schubring, France 2000.
  4. K. Stawińska, Idiomy francuskie w ćwiczeniach.


poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Lektorat języka niemieckiego dla średnio zaawansowanych
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
Poprzedni dokument: Lektorat języka angielskiego dla zaawansowanych

Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 1.06.2004