- A. Cele ogólne
-
Podstawowe cele przedmiotu - pedagogika - są następujące:
- pedagogika winna pomóc przyszłemu nauczycielowi w przygotowaniu się do
pełnienia roli zawodowej w procesie dydaktyczno-wychowawczym w polskiej
szkole,
- zaznajomić studentów z problemami współczesnej szkoły jako instytucji
dydaktycznej i opiekuńczo-wychowawczej oraz jej miejscem i funkcjami w
systemie edukacyjnym w zmieniających się warunkach społecznych,
- pedagogika jako nauka winna służyć studentom pomocą w poznaniu teorii z
zakresu kształcenia i wychowania, poznawania dziecka i jego środowiska oraz
organizowania aktywności poznawczej uczniów,
- winna kształtować u przyszłych nauczycieli refleksyjny stosunek do poznania
teorii i twórczą postawę w rozwiązywaniu sytuacji
dydaktyczno-wychowawczych w klasie szkolnej, ,,by uczeń jako człowiek był
zasadniczym celem oddziaływań nauczyciela, a nie tylko jego sprawność
intelektualna",
- przygotować studentów do samokształcenia pedagogicznego, do doskonalenia w
przyszłości swojego warsztatu pracy,
- kształtować innowacyjną postawę przyszłego nauczyciela-wychowawcy do pracy
dydaktycznej i opiekuńczo-wychowawczej w szkole i środowisku.
- B. Cele operacyjne
-
Realizacja programu z przedmiotu ,,pedagogika" na kierunku matematyka winna
zmierzać do spełnienia następujących zadań:
- dostarczyć studentom podstawowych pojęć i teorii, które umożliwiają im
zrozumienie procesów kształcenia i wychowania oraz rolę edukacji w procesach
przebudowy społecznej,
- ukierunkować percepcję sytuacji szkolnych tak, by przyszły nauczyciel
potrafił interpretować je w sposób twórczy, by wpływał na ich przebieg,
- zapoznać z podstawowymi zasadami, metodami aktywizującymi, z takimi
sposobami pracy przyszłego nauczyciela, by był on zdolny do dialogu z
młodzieżą, by umiał pomóc sobie i wychowankom w poznawaniu siebie i
kierowaniu sobą,
- zapoznać studentów z najnowszymi teoretycznymi i praktycznymi w
modernizowaniu procesu dydaktyczno-wychowawczego, aby przyszli nauczyciele
mogli sprostać nowym wyzwaniom, a także oczekiwaniom społecznym i potrzebom
młodzieży,
- ukazywać przyszłym nauczycielom związek z praktyką, przydatność wiedzy
pedagogicznej w efektywnym oddziaływaniu na wychowanka, w realizacji
przebudowy szkoły tradycyjnej w ,,szkołę przyszłości",
- zapoznać studentów z metodami diagnozowania potrzeb dziecka i jego
środowiska, z działalnością nowatorską i badawczą związaną z warsztatem
pracy nauczyciela-wychowawcy, z ekspertami pedagogicznymi i twórczością
nauczycieli.
Na wykładach realizowane będą problemy teoretyczne, zaś ćwiczenia poświęcone
zostaną praktycznej weryfikacji poznawanych teorii i obserwacji procesu
dydaktycznego wychowawczo-opiekuńczego w wybranych szkołach (np. szkoły
niepubliczne, klasy integracyjne, realizacja programu ,,szkoła z klasą")
i placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
Standardy i wymagania końcowe:
Egzamin: ustny
Zakres treści programowych (minimum programowe opracowane wg. Standardów
nauczania zawartych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z
dnia 23.IX.2003 r.
Teorie oddziaływań wychowawczych. Struktura i przebieg procesu wychowawczego.
Wychowanie fizyczno-zdrowotne, poznawcze, moralne oraz estetyczne. Podstawowe
cechy i zadania współczesnej szkoły. Problemy pedagogiki szkolnej
(odpowiedzialność nauczyciela i wychowawcy, niepowodzenia szkolne, społeczny
wymiar edukacji). Elementy pedagogiki specjalnej i nauczania integracyjnego.
Nauczanie i kształtowanie umiejętności - metody i środki. Metody
aktywizujące w procesie kształcenia. Praca z grupą rówieśniczą. Ocena
osiągnięć szkolnych uczniów. Organizacja pracy szkoły. Współpraca z
rodzicami. Edukacja prorodzinna. Edukacja fizyczno-zdrowotna. Edukacja
społeczna. Podstawy edukacji ekologicznej. Organizacja czasu wolnego ucznia.
- Pedagogika jako nauka
(wprowadzenie w problematykę przedmiotu).
- Pedagogika na przełomie wieków; (rozwój i zmienność wychowania i
kształcenia).
- Teorie oddziaływań wychowawczych.
- Struktura i przebieg procesu wychowania.
- Wychowanie fizyczno-zdrowotne, poznawcze, moralne oraz estetyczne.
- Współczesna szkoła: (cechy, zadania, funkcje) w okresie przemian społecznych.
- Nauczyciel - wychowawca we współczesnej szkole (cechy, zadania,
odpowiedzialność nauczyciela).
- Elementy pedagogiki specjalnej - nauczanie integracyjne (szkoły i klasy
integracyjne).
- Proces kształcenia (ogniwa, metody, zasady, środki).
- Kształcenie wielostronne; (metody aktywizujące w procesie kształcenia, toki
lekcji).
- Ocena osiągnięć szkolnych uczniów.
- Społeczny wymiar edukacji (patologie społeczne i ich konsekwencje ped.).
- Współpraca nauczyciela z rodzicami, pedagog szkolny.
- Organizacja pracy szkoły. Problemy reformy systemu oświaty w Polsce.
- Czas wolny dzieci i młodzieży; zadania, funkcje, organizacja czasu wolnego.
- A. Janowski, Pedagogika praktyczna. Zarys problematyki - zdrowy
rozsądek - wyniki badań, Warszawa 2002.
- K. Konarzewski (red.), Sztuka nauczania - Szkoła, Warszawa 1993.
- S. Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 2001.
- C. Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1994.
- K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania - czynności
nauczyciela, Warszawa 1993.
- T. Jaworska, R. Leppert (red.), Wprowadzenie do pedagogiki - wybór
tekstów, Kraków 2001, wybrane rozdziały:
- R. Łukaszewicz, Alternatywy w kształceniu: szanse i
ograniczenia, s. 156-186.
- Z. Melosik, Edukacja globalna: nadzieje i kontrowersje, s.
47-58.
- R. Schulz, Elementy pedagogicznego obrazu wychowania, s.
253-271.
- T. Szkudlarek, Edukacja w wieloznaczności: perspektywa
postmodernistyczna, s. 323-339.
- W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wyd. Żak, Warszawa 1996.
- M. Śnieżyński, Dialog edukacyjny, Wyd. Naukowe PAP, Kraków 2001.
- Z. Kwieciński, B. Śliwiński (red.), Pedagogika. (podr. Akadem.), PWN
2004.
- F. Adamski (red.), Człowiek, wychowanie,
kultura, Kraków 1993.
- S. Badora, B. Czeredecka, D. Marzec, Rodzina i formy
wspomagania, Kraków 2001.
- C. Banach, Edukacja. Wartość. Sztuka, Kraków AP, 2002.
- D. Barnes, Nauczyciele i uczniowie. Od porozumiewania się do
kształcenia, Warszawa 1988.
- J. Bińczycka (red.), Humaniści o prawach dziecka, Kraków 2000.
- J. Bińczycka (red.), Prawa dziecka: deklaracje i
rzeczywistość, Kraków 1999.
- Z. Brańka, J. Kuźma, Stan i koncepcje rozwoju opieki i wychowania
w Polsce, Kraków 1996.
- Z. Brańka, M. Szymański (red.), Agresja i przemoc we współczesnym
świecie, Kraków 1998.
- Z. Brańka (red.), Opieka i wychowanie w Polsce - problemy u
progu XXI wieku, Kraków 1999.
- M. Chomczyńska-Miliszkiewicz, D. Pankowska, Polubić
szkołę, Warszawa 1995.
- W. Ciczkowski (red.), Prace promocyjne z pedagogiki, Olsztyn 2000.
- G. Dryden J. Vos, Rewolucja w uczeniu, Poznań 2002.
- K. Ernst, Szkolne gry uczniów. Jak sobie z nimi radzić, Warszawa 1991.
- T. Gordon, Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.
- T. Gordon, Wychowanie bez porażek w praktyce szkolnej, Warszawa 1991.
- A. Gurycka, Błąd w wychowaniu, Warszawa 1990.
- E. Hajduk, B. Hajduk, Pomoc i opieka - różne postacie, Kraków 2002.
- J. Izdebska, Rodzina - dziecko - telewizja. Szanse
wychowawcze i zagrożenia telewizji, Białystok 2001.
- J. Izdebska, Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku. Niepokoje i
nadzieje. Białystok 2000.
- A. Janowski, Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1998.
- A. Janowski, Poznawanie uczniów, Warszawa 1991.
- U. Kamińska, Zarys metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej w
rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania, Katowice 2002.
- S. Kawula, H. Machel, Podkultury młodzieżowe w środowisku
szkolnym i pozaszkolnym, Toruń 1999.
- S. Kawula, J. Bęgiel, A. Janke, Pedagogika rodziny, Toruń 1999.
- G. Koć-Seniuch, A. Cichocki (red.), Nauczyciele i uczniowie w
dyskursie edukacyjnym, Białystok 2000.
- M. Kolankiewicz (red.), Zagrożone dzieciństwo. Rodzinne i
instytucjonalne formy opieki, Warszawa 1998.
- E. Kosińska, M. Gajewski, Sekty - religijny
supermarket, Kraków 2000.
- P. Kryczka (red.), Rodzina w zmieniającym się
społeczeństwie, Lublin 1997.
- C. Kupisiewicz, Niepowodzenia dydaktyczne. Przyczyny oraz
niektóre środki zaradcze, Warszawa 1972.
- J. Kuźma, Nauczyciele przyszłej szkoły, Wyd. Naukowe AP Kraków 2000.
- A. Kwak, K. Mościskier, Rzeczywistość praw dziecka w
rodzinie, Warszawa 2002.
- T. Lewowicki, Aspiracje dzieci i młodzieży, PWN, Warszawa 1987.
- M. Malicka, Ja. To znaczy kto? Rzecz o osobowej tożsamości i
wychowaniu Warszawa 1996.
- J. J. Mc Whirter, T. B. Mc Whirter, Zagrożona młodzież, Warszawa
2001.
- M. Łobocki, ABC wychowania, Warszawa 2001.
- M. Łobocki, W poszukiwaniu skutecznych form wychowania, Warszawa
1990.
- A. Panek, Zajęcia pozalekcyjne w reformowanej szkole, Wyd. Naukowe
AP, Kraków 2002.
- E. Parrott, Efektywne nauczanie - praktyczny przewodnik
doskonalenia nauczania, Warszawa 1995.
- T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2001.
- W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa 1997.
- I. Pospiszyl, Przemoc w rodzinie, Warszawa 1994.
- E. Putkiewicz, Proces komunikowania się na lekcji, Warszawa 1990.
- J. Radziewicz, Wychowawca i jego klasa, Warszawa 1986.
- A. Rumiński, M. Szymański (red.), Wychowanie dzieci i młodzieży
na przełomie tysiącleci, Kraków 1998.
- H. Rylke, G. Klimowicz, Szkoła dla ucznia. Jak uczyć życia z
ludźmi, Warszawa 1992.
- M. Sendyk, Społeczne przystosowanie dzieci z poczuciem sieroctwa
duchowego, Kraków 2001.
- R. Stankiewicz (red.), Nauczyciel - Opiekun - Wychowawca
(tradycje, teraźniejszość, nowe wyzwania), Poznań - Zielona Góra
2002.
- Z. Stelmaszczuk (red.), Współczesne kierunki w opiece nad
dzieckiem, Warszawa 1999.
- Strykowski (red.), Media a edukacja, Poznań 2000.
- M. Szymański, Selekcyjne funkcje szkolnictwa a struktura
społeczna, Warszawa 1996.
- M. Szymański, Młodzież wobec wartości, Warszawa 1998.
- B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998.
- M. Śnieżyński, Zarys dydaktyki dialogu, Kraków 1993.
- M. Śnieżyński, Nauczanie wychowujące, Kraków 1995.
- M. Śnieżyński, Wielostronne nauczanie w świetle badań
empirycznych, Kraków 1991.
- Z. Włodarski, Człowiek wychowawca i nauczyciel, Warszawa 1992.
- W. Zaczyński, Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1995.
- W. Zaczyński, Uczenie się przez przeżywanie. Rzecz o teorii
wielostronnego kształcenia, Warszawa 1990.
- M. Ziemska, Postawy rodzicielskie, Warszawa 1973.
- M. Ziemska (red.), Rodzina i dziecko, Warszawa 1980.
- K. Chałas, Pedagogia gimnazjum, Wyd. Alex, Dzierżoniów 2001.
- J. Wojnar (red.), Etos edukacji w XXI wieku, zbiór
studiów, Komitet Prognoz
,,Polska 2000 Plus" przy Prezydium PAN, Warszawa 2000.
- M. Węglińska, Jak przygotować się do lekcji?, Wyd. ,,Impuls,
Kraków 2002.
- M. Dudzikowa, Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju ucznia, Wyd. ,,Impuls" . Kraków 2001.
- M. Śnieżyński, Przezwiska nauczycieli, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls", Kraków 2003.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
1.06.2004