poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Prawo oświatowe
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELSKIEGO
Poprzedni dokument: Psychologia

Emisja głosu

CELE NAUCZANIA

Zaznajomienie z podstawowymi pojęciami teoretycznymi oraz metodami badawczymi z zakresu fonetyki, akustyki i logopedii, dotyczącymi głosu i mowy dźwiękowej. Uzyskanie wiedzy o budowie aparatu głosowego, zjawiskach fizjologicznych związanych z tworzeniem głosu, jego emisją, zaburzeniami, odbiorem i higieną. Opanowanie umiejętności prawidłowego operowania głosem, jego ustawienia, rozpoznawania i usuwania zaburzeń oraz doboru metod usprawniania, w tym ćwiczeń fonacyjnych, artykulacyjnych i dykcyjnych. Praktyczne zastosowanie nabytych umiejętności tworzenia, operowania głosem oraz technik wymowy w pracy własnej nauczyciela oraz pracy nad prawidłową wymową uczniów.

ROK IITREŚCI NAUCZANIA

Podstawowe pojęcia teoretyczne dotyczące głosu i mowy dźwiękowej, ich kształcenia oraz metod badawczych w ujęciu fonetyczno-akustycznym.

Podstawowe pojęcia teoretyczne dotyczące głosu i mowy dźwiękowej, ich kształcenia oraz metod badawczych w ujęciu logopedycznym.

Budowa i funkcje aparatu głosowego oraz zjawiska fizjologiczne związane z tworzeniem głosu, jego emisją i higieną.

Zaburzenia głosu i mowy dźwiękowej w kontekście ich tworzenia, emisji i odbioru.

Opanowanie umiejętności prawidłowego operowania głosem, jego ustawienia, odpoczynku oraz doboru technik wymowy.

Postępowanie z problemami z głosem. Metody usprawniania głosu, ćwiczenia fonacyjne, artykulacyjne i dykcyjne.

Praktyczne zastosowanie i sprawdzian nabytych umiejętności tworzenia, operowania głosem w pracy własnej nauczyciela oraz pracy nad prawidłową wymową uczniów. Zapoznanie z działaniem aparatury diagnostyczno-korekcyjnej do badania i terapii głosu oraz mowy dźwiękowej- zajęcia laboratoryjne.

LITERATURA
  1. A. Legieć-Matosiuk, J. Chaciński, Emisja głosu-skrypt dla studentów, Wyd. WSP, Słupsk 1994, ogół zagadnień związanych z emisja głosu.
  2. J. Chaciński, K. Chacińska, Podstawy emisji głosu w procesie kształcenia nauczycieli muzyki, Wyd. WSP, Słupsk 1999, budowa aparatu głosowego, zjawiska fizjologiczne związane z tworzeniem głosu, jego emisją, zaburzeniami i odbiorem.
  3. A. Mitrinowicz-Modrzejewska, Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, PZWL, Warszawa 1963, fizjologiczne podstawy tworzenia głosu i mowy dźwiękowej.
  4. H. Mierzejewska, M. Przbysz-Piwkowa, Zaburzenia głosu-badanie-diagnozowanie-metody usprawniania, Wyd. DIG, Warszawa 1998, prawidłowe operowania głosem, jego ustawienie, rozpoznawanie i usuwanie zaburzeń, dobór metod usprawniania.
  5. A. Pruszewicz, Foniatria kliniczna, PZWL, Warszawa 1992, wiadomości o głosie z zakresu fonetyki.
  6. I. Styczek, Logopedia, PWN, Warszawa 1980, wiadomości o głosie z zakresu logopedii.
  7. R. Tadeusiewicz, Sygnał mowy, KiŁ, Warszawa 1988, wiadomości o glosie z zakresu akustyki.
  8. E. M. Minczakiewicz, Mowa rozwój-zaburzenia, terapia, Wyd. AP, Kraków 1997, kształtowanie się mowy, zaburzenia, ćwiczenia praktyczne.
  9. G. Skrzynecka, Uczymy się poprawnie mówić, WSiP, Warszawa 1999, poradnik logopedyczny z ćwiczeniami.

Pozycje 1-4 literatura podstawowa, 5-9 uzupełniająca.


poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Prawo oświatowe
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELSKIEGO
Poprzedni dokument: Psychologia

Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 1.06.2004