![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Nastepny dokument: | Prawo oświatowe |
Nadrzędny dokument: | PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELSKIEGO |
Poprzedni dokument: | Psychologia |
CELE NAUCZANIA |
Zaznajomienie z podstawowymi pojęciami teoretycznymi oraz metodami badawczymi z zakresu fonetyki, akustyki i logopedii, dotyczącymi głosu i mowy dźwiękowej. Uzyskanie wiedzy o budowie aparatu głosowego, zjawiskach fizjologicznych związanych z tworzeniem głosu, jego emisją, zaburzeniami, odbiorem i higieną. Opanowanie umiejętności prawidłowego operowania głosem, jego ustawienia, rozpoznawania i usuwania zaburzeń oraz doboru metod usprawniania, w tym ćwiczeń fonacyjnych, artykulacyjnych i dykcyjnych. Praktyczne zastosowanie nabytych umiejętności tworzenia, operowania głosem oraz technik wymowy w pracy własnej nauczyciela oraz pracy nad prawidłową wymową uczniów.
ROK II | TREŚCI NAUCZANIA |
Podstawowe pojęcia teoretyczne dotyczące głosu i mowy dźwiękowej, ich kształcenia oraz metod badawczych w ujęciu fonetyczno-akustycznym.
Podstawowe pojęcia teoretyczne dotyczące głosu i mowy dźwiękowej, ich kształcenia oraz metod badawczych w ujęciu logopedycznym.
Budowa i funkcje aparatu głosowego oraz zjawiska fizjologiczne związane z tworzeniem głosu, jego emisją i higieną.
Zaburzenia głosu i mowy dźwiękowej w kontekście ich tworzenia, emisji i odbioru.
Opanowanie umiejętności prawidłowego operowania głosem, jego ustawienia, odpoczynku oraz doboru technik wymowy.
Postępowanie z problemami z głosem. Metody usprawniania głosu, ćwiczenia fonacyjne, artykulacyjne i dykcyjne.
Praktyczne zastosowanie i sprawdzian nabytych umiejętności tworzenia, operowania głosem w pracy własnej nauczyciela oraz pracy nad prawidłową wymową uczniów. Zapoznanie z działaniem aparatury diagnostyczno-korekcyjnej do badania i terapii głosu oraz mowy dźwiękowej- zajęcia laboratoryjne.
LITERATURA |
Pozycje 1-4 literatura podstawowa, 5-9 uzupełniająca.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Nastepny dokument: | Prawo oświatowe |
Nadrzędny dokument: | PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELSKIEGO |
Poprzedni dokument: | Psychologia |