Celem lektoratu jest wyrobienie kompetencji komunikacyjnej czyli umiejętności
budowania wypowiedzi dostosowanych do tematu bądź sytuacji. Kompetencja
powyższa jest możliwa dzięki ukształtowaniu kompetencji językowej, czyli
umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie, do czego nieodzowna
jest znajomość elementów języka i reguł ich łączenia. Cel lektoratu to
doskonalenie podstawowych sprawności językowych: receptywnych, (tj.
rozumienia ze słuchu i czytania ze zrozumieniem tekstów na poziomie średnio
zaawansowanym) oraz produktywnych (tj. mówienia i pisania).
SEMESTRY 3 - 6 | TREŚCI NAUCZANIA |
Treść programu stanowi tematyka obejmująca zagadnienia dotyczące:
- --
- realiów życia codziennego,
- --
- zjawisk społecznych, kulturalnych i literackich charakterystycznych
dla Rosji i stanowiących wartość dla kultury światowej,
- --
- piękna przyrody i ekologii,
- --
- nauki i techniki.
Tematyka zajęć:
- --
- student w domu i na uczelni:
- --
- dane osobowe studenta: imię, nazwisko, wiek, adres
zamieszkania, nazwa uczelni, wydziału, kierunku, roku studiów;
- --
- określanie związków zachodzących między osobami w
rodzinie: pokrewieństwo, wiek, podobieństwo, zainteresowania,
określanie czynności, zawodów, miejsca pracy;
- --
- dom, mieszkanie, wyposażenie pomieszczeń;
- --
- rozkład dnia: nazwy stałych czynności i posiłków,
określanie miejsca pobytu i czynności w określonych porach dnia;
- --
- określanie stosunków czasowych:
przeszłości, teraźniejszości i przyszłości;
pór dnia, pór roku, nazw miesięcy, dni tygodnia,
określanie czasu, daty;
określanie częstotliwości i powtarzalności różnych zjawisk np.
zajęć na uczelni;
- --
- środowisko studenckie,
określanie narodowości studenta,
określanie struktury uczelni, przedmiotu studiów,
struktury roku akademickiego.
Charakterystyka - wygląd zewnętrzny, cechy charakteru.
Zainteresowania studentów.
Sposoby spędzania czasu wolnego: kino, teatr, literatura,
sport, komputer;
- --
- wypoczynek - pogoda, wakacje, ferie.
Wypoczynek w święta w Polsce i w Rosji.
Formy wypoczynku - wypoczynek indywidualny i zbiorowy,
w górach, nad morzem, za granicą;
informacja turystyczna, biuro podróży, wycieczka;
środki komunikacji - samochód, pociąg, autokar, samolot;
nabywanie biletów, dworzec, lotnisko
przekraczanie granicy;
- --
- Rosja i jej kultura:
stolica Rosji - Moskwa i jej zabytki,
Sankt-Petersburg - dawna stolica Rosji,
wybitni twórcy nauki i kultury,
wybrane tradycje i obyczaje;
- --
- zdrowie człowieka:
określanie samopoczucia człowieka i nazywanie części jego ciała,
objawy choroby,
nazwy najczęściej spotykanych chorób,
wizyta chorego u lekarza lub lekarza u chorego,
zakup leków w aptece;
- --
- poczta:
podstawowe usługi pocztowe,
listy, ich rodzaje, telegramy,
adresowanie listów,
rozmowy telefoniczne;
- --
- zakupy i usługi:
rodzaje sklepów,
nazwy podstawowych towarów przemysłowych i artykułów spożywczych,
waga towaru, ceny,
lokale gastronomiczne - restauracja, kawiarnia, menu,
zamawianie dań i napojów.
Materiał morfosyntaktyczny niezbędny do budowania kompetencji
komunikacyjnej:
- --
- mowa zależna i niezależna, budowanie pytań;
- --
- czasownik:
bezokolicznik, aspekt czasownika,
koniugacje, czasowniki nieregularne, zwrotne,
czasy, tryby, strony,
różnice w rządzie czasowników rosyjskich i polskich;
- --
- rzeczownik:
deklinacje,
formy gramatyczne 1. poj. i 1. mn. rzeczowników,
żywotnych i nieżywotnych;
- --
- przymiotnik:
odmiana przymiotników twardo i miękkotematowych,
związek zgody przymiotników z rzeczownikami,
stopniowanie przymiotnika, wymiany spółgłosek;
- --
- przysłówek:
przysłówki miejsca i kierunku ruchu oraz czasu,
przysłówki sposobu,
stopniowanie;
- --
- liczebnik:
liczebniki główne porządkowe (1 - 1000),
odmiana liczebników;
- --
- zaimek:
zaimek osobowy, pytający, wskazujący, dzierżawczy,
odmiana zaimków;
- --
- przyimek:
przyimki używane dla określenia miejsca, kierunku,
i położenia w przestrzeni, celu, czasu,
rząd przyimków.
Bazą powinien być tekst drukowany (z podręczników i czasopism),
tekst z taśmy magnetofonowej, audycji telewizyjnej lub ekranu komputera.
System ćwiczeń ma na celu wyrabianie sprawności receptywnych i
produktywnych. Składają się nań:
- --
- leksykalne i gramatyczne ćwiczenia przedtekstowe eliminujące
zakłócenia w rozumieniu tekstu,
- --
- ćwiczenia kształtujące umiejętność czytania ze zrozumieniem,
- --
- ćwiczenia potekstowe kształtujące umiejętności wynajdywania,
- --
- ćwiczenia
struktur leksykalno - gramatycznych przygotowujących do
odtwarzania tekstu,
- --
- system ćwiczeń kształtujących umiejętności wypowiadania się
na tematy pokrewne.
- W. Gorczyca, B. Lipska,
cz. 2. Podręcznik dla młodzieży, Wyd. REA, Warszawa.
- H. Granatowska, L. Danecka, , Wyd. PWN, Warszawa 1997.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
1.06.2004