Nastepny dokument: | PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELSKIEGO |
Nadrzędny dokument: | PRZEDMIOTY PODSTAWOWE I PRZEDMIOTY KIERUNKOWE |
Poprzedni dokument: | Fizyka |
CELE NAUCZANIA |
Przedmiot ma na celu wstępne przygotowanie przyszłych nauczycieli do korzystania z komputera. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z podstawowymi usługami dostępnymi w sieci Internet. Wykład stanowi wprowadzenie w problematykę komputerów i ich zastosowań. Ma na celu usystematyzowanie wiadomości wyniesionych ze szkoły oraz poszerzenie wiedzy o treści dotyczące m.in. przetwarzania informacji, problematyki komunikacji pomiędzy człowiekiem a komputerem (języki programowania, algorytmy). W trzeciej części zajęć (sem. 6) studenci poznają komputerowe programy matematyczne.
SEMESTR 2 | TREŚCI NAUCZANIA |
Pojęcia wstępne. Środki informatyki: sprzęt i oprogramowanie. Elementy budowy komputera - podzespoły i urządzenia peryferyjne, typowa konfiguracja i jej wpływ na możliwości komputera. System operacyjny jako część oprogramowania koordynująca działanie i podział zasobów komputera. Podział zasobów komputera, wielozadaniowość i współbieżność.
Programowanie. Dobór algorytmu jako wynik analizy zadania, przedstawienie algorytmu w postaci czytelnej dla komputera. Uwagi o specyfikacji problemu. Program, moduł, procedura. Instrukcje i deklaracje. Dane i ich struktury. Globalność i lokalność danych. Języki programowania. Metody opisu składni: notacja BNF. Elementy wybranego języka programowania wysokiego poziomu (np. Java, C lub C++). Otoczenie programistyczne. Translatory.
SEMESTR 3 | TREŚCI NAUCZANIA |
Oprogramowanie użytkowe. Procesory tekstów, systemy baz danych. Sieci komputerowe. Usługi sieciowe. Poczta elektroniczna, transfer plików, przeszukiwanie i wykorzystywanie odległych zasobów. Organizacja pracy grupowej.
SEMESTR 6 | TREŚCI NAUCZANIA |
Przegląd zastosowań informatyki przydatnych w pracy matematyka. Rozwiązywanie problemów matematycznych za pomocą komputera. Program do tworzenia konstrukcji geometrycznych (np. Cabri, Cindirella). Matematyczne programy edukacyjne. Pakiet matematyczny (np. Derive, Maxima lub Mathematica). Obliczenia. Elementy analizy numerycznej z przykładami metod rozwiązywania podstawowych zadań. Narzędzia do redakcji tekstów matematycznych (np. LaTeX).
UWAGI O REALIZACJI |
Ćwiczenia odbywają się w pracowni komputerowej. Przyjmuje się, że studenci posiadają podstawowe umiejętności związane z obsługą komputera i typowych programów użytkowych, dlatego w ramach ćwiczeń poznają zaawansowane możliwości tych programów. Zaliczanie poszczególnych części przedmiotu odbywa się na podstawie indywidualnie wykonanych prac. Część pierwsza (wprowadzająca) kończy się egzaminem.
LITERATURA |
Nastepny dokument: | PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELSKIEGO |
Nadrzędny dokument: | PRZEDMIOTY PODSTAWOWE I PRZEDMIOTY KIERUNKOWE |
Poprzedni dokument: | Fizyka |