SEMESTR 4 | TREŚCI NAUCZANIA |
Studium etyki należącej do najstarszych dziedzin wiedzy ludzkiej obok
celów poznawczych realizuje cele kształcące i wychowawcze. Osiągane są
one poprzez ukazanie ważności etycznych systemów normatywnych w
konfrontacji z wynikami badań etyki opisowej prowadzonych w
poszczególnych grupach społecznych, w tym zawodowych. Ukazanie wielości
stanowisk teoretycznych winno służyć wykształceniu szerszego spojrzenia
na motywy i cele konkretnych, praktycznych działań postępowania i
zachowania współczesnego człowieka. Poszczególne systemy normatywne w
etyce traktowane są na zajęciach komplementarnie, w sposób który
ukazuje potrzebę wypracowania zasad etyki uniwersalnej i wartości
ogólnoludzkich. Zajęcia podzielone są na dwie części: historyczną i
systematyczną. W pierwszej studenci zapoznają się z zarysem dziejów
etyki. W drugiej podejmowane są zagadnienia szczegółowe, np. etyka a
edukacja, moralność a polityka, moralność a prawo, problem godności i
odpowiedzialności i inne.
- A. MacIntyre, Krótka historia etyki.
- A. Singer (red.), Przewodnik po etyce.
- V. J. Bourke, Historia etyki.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
1.10.2005