Sprawdzenie poziomu nabytych wiadomości i umiejętności w szkole
średniej, wyrównanie poziomu między studentami, poszerzenie zakresu
słownictwa oraz ewentualnie stosowania struktur gramatycznych;
pisanie krótszych wypracowań.
SEMESTRY 3 I 4 | TREŚCI NAUCZANIA |
- Fonetyka.
- Sprawdzenie umiejętności posługiwania się transkrypcją fonetyczną
(ewentualnie nauczenie jej użycia), sprawdzenie wymowy poszczególnych
dźwięków (a także nazw poszczególnych liter alfabetu), wymowa końcówek -ing,
-(e)s, -(e)d, -(e)r, -(e)st; wzory intonacyjne.
- Reguły ortograficzne.
- Nieme ,,e" przed -ing, podwajanie końcowych spółgłosek,
wymiana ,,y" na ,,i" przed końcówkami (ewent. rzeczowniki
zakończone na -f(e).
- Gramatyka.
- Sprawdzenie umiejętności budowy i stosowania czasów (Simple Present,
Pres. Cont., S.Past, Past Cont., Pres. Perfect, Past Perf. S.Future - w
stronie czynnej i biernej).
- Tematyka / Słownictwo.
- Użycie wyrażeń występujących w codziennych
sytuacjach życiowych, odczytywanie cyfr (daty, ułamki, liczby dziesiętne,
procenty, pieniądze, numery telefonów itp.), wykresów
(przy tej okazji powtórka liczebników głównych, porządkowych i mnożnych),
wydawanie opinii, wyrażanie próśb, poleceń, zaproszeń itp.
Poszerzenie zakresu komunikacji w języku angielskim, a tym samym zakresu
słownictwa i użycia struktur gramatycznych; pisanie dłuższych
wypracowań; przygotowanie do korzystania z literatury fachowej przy
pomocy słownika.
SEMESTRY 5 I 6 | TREŚCI NAUCZANIA |
- Fonetyka.
- Formy mocne i słabe czasowników posiłkowych i przyimków; homofony.
- Słowotwórstwo.
- Użycie przedrostków i przyrostków przy tworzeniu wyrazów pochodnych
(przymiotniki, rzeczowniki, czasowniki).
- Gramatyka.
- Czasowniki wyrażające stany oraz działanie-konsekwencje tego; różne
formy (sposoby) wyrażania przyszłości (Pres. Cont., be going to, will -
różnice); czasowniki modalne: shall, will, must: have to, can, could, be able
to, can't / couldn't, be allowed to, should; komplementacja (użycie
bezokolicznika lub rzeczownika odczasownikowego, składnia z dopełnieniem i
bezokolicznikiem); przesunięcie negacji ze zdania dopełnieniowego do
zdania głównego (transfered negation); przymiotniki podstawowe i mocne;
określenia czasowników (przysłówki czasu, miejsca częstotliwości,
sposobu, stopnia); kontrast w użyciu różnych czasów dokonanych; ,,like"
jako czasownik i przyimek - występowanie w różnych zwrotach.
- Tematyka.
- Interpretacja symboli (m.in. znaków graficznych: polecenia, zakazy,
ostrzeżenia) występujących w różnych sytuacjach i miejscach; wyrażenia
dotyczące sztuki i literatury, sportu, muzyki; życie sławnych ludzi;
wakacje za granicą, odpoczynek; stereotypy kulturowe i społeczne
(obyczajowe), posiłki; nawyki; wzloty i upadki; pobyt w hotelu; wykonywanie
rożnych zawodów (sposób przygotowania się do zawodu, perspektywy); opis osób
(wygląd zewnętrzny, charakter, upodobania); wypełnianie formularzy, pisanie
podań, listów, nadawanie faksów itp.; nazwy odnoszące się do różnych
narodowości.
Literatura podstawowa:
New Headway Intermediate - Student's Book.
Literatura uzupełniająca:
Headway Intermediate - Workbook.
Literatura dodatkowa:
Słownik angielsko-angielski lub angielsko-polski,
,,Practical English Grammar" (Thomson and Martinet) -Exercises.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
1.10.2005