Nastepny dokument: | Proseminarium przeglądowe |
Nadrzędny dokument: | PRZEDMIOTY PODSTAWOWE I PRZEDMIOTY KIERUNKOWE |
Poprzedni dokument: | Analiza funkcjonalna |
ROK III | TREŚCI NAUCZANIA |
UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU |
Wykład powinien być interesującym opowiadaniem o rozwoju matematyki mającym na celu w pierwszym rzędzie wyrobienie u słuchacza unifikującego spojrzenia na fakty poznane w trakcie studiowania poszczególnych przedmiotów matematycznych i fizycznych, a także dostarczenie mu pewnych wiadomości z zakresu historii matematyki.
W punkcie 1 programu podana jest treść wykładu wprowadzającego, sygnalizującego myśl przewodnią dalszych wykładów.
Głównym celem punktu 2 programu jest historyczne naświetlenie potrzeby zaksjomatyzowania podstawowych działów matematyki: teorii mnogości, arytmetyki i geometrii, przypomnienie różnych aksjomatyk tych działów, znanych z wcześniejszych wykładów kursowych oraz omówienie kłopotów związanych z aksjomatyzacją. Należy podać ogólne powody, z których wyniknęła potrzeba aksjomatyzacji, a następnie proces ten zilustrować w omawianych działach matematyki. Tu znalazło by się miejsce na omówienie kłopotów (historycznych) związanych z aksjomatem Euklidesa, z aksjomatem wyboru, z hipotezą continuum itp. To samo odnosi się do przedstawienia procesu uściślenia pojęć analizy.
Punkt 3 programu poświęcony jest omówieniu następnego etapu rozwoju teorii aksjomatycznych. Należy w nim wskazać powody historyczne, dla których trzeba było przy badaniu podstaw matematyki przejść do teorii sformalizowanych. Następnie byłyby omówione podstawowe pojęcia metamatematyki, takie jak: reguły wnioskowania, dowód, teoria sformalizowana, model, niesprzeczność, niezależność, zupełność i kategoryczność układu aksjomatów i zastosowanie tych pojęć do poznanych aksjomatyk (wyniki Gödla).
Punkt 4 programu wyjaśniałby źródła historyczne strukturalnego ujmowania matematyki (konieczność syntetyzacji), dawałby przegląd poznanych w innych wykładach kursowych struktur algebraicznych, topologicznych i porządkowych. Ciąg dalszy wykładu wskazywałby na konieczność rozważenia w matematyce także struktur mieszanych. Przy omawianiu aksjomatyk wszystkich tych struktur należy uwzględnić ich własności metamatematyczne poznane w punkcie 3. W całym omawianym punkcie należy uwypuklić powody strukturalnego ujmowania matematyki, a także wskazać kierunki uogólnienia tak podstawowych pojęć jak granica i ciągłość z uwzględnieniem uogólniania własności tych pojęć znanych z analizy.
Punkt 5 programu informowałby o pojęciu kategorii i funktora i ich roli w syntetyzującym ujmowaniu matematyki w nawiązaniu do programu z Erlangen Felixa Kleina.
Na ćwiczeniach słuchacze mają przygotować krótkie referaty poświecone historii matematyki lub syntetyzującym poglądom na nią a przygotowanym z wybranych przez nich pozycji literatury.
LITERATURA |
Wybrane artykuły o treści historycznej, przeglądowej, prognostycznej i syntetyzującej w Wiadomościach Matematycznych i Dydaktyce Matematyki.
Nastepny dokument: | Proseminarium przeglądowe |
Nadrzędny dokument: | PRZEDMIOTY PODSTAWOWE I PRZEDMIOTY KIERUNKOWE |
Poprzedni dokument: | Analiza funkcjonalna |