Przedmiot ma na celu usystematyzowanie wiadomości wyniesionych ze szkoły
średniej oraz poszerzenie wiedzy studentów związanej z wykorzystaniem edytora
tekstu (na przykładzie MS Word), arkusza kalkulacyjnego (na przykładzie MS
Excel), programu do tworzenia prezentacji multimedialnych (na przykładzie MS
Power Point). W ramach zajęć studenci utrwalają znajomość pojęć dotyczących
plików i katalogów oraz operacji na nich, tak aby móc swobodnie zapisywać i
odczytywać tworzone przez siebie dokumenty. Poznają także wstępnie
współczesne techniki komputerowe, zwłaszcza internet.
- Przechowywanie informacji w komputerze: system plików - katalog, plik,
nazwa, rozszerzenie - typowe przykłady; pamięć - jednostki pamięci,
nośniki, pojemność podstawowych nośników pamięci.
- Rodzaje oprogramowania: system operacyjny, programy narzędziowe,
programy użytkowe.
- Kompresja i archiwizacja danych, problemy utraty informacji, wybór
metody kompresji.
- Co to jest wirus komputerowy, metody ochrony przed wirusami.
- Edytor tekstu - Word:
- tworzenie prostych dokumentów tekstowych: formatowanie czcionki,
akapitu, definiowanie i wykorzystanie tabulatorów; wyliczanie i
numerowanie; obramowanie i krawędzie; kopiowanie, przenoszenie,
usuwanie fragmentów tekstu; wstawianie obiektów (tabele, rysunki);
ułożenie tekstu na stronie (marginesy, wyrównanie, orientacja strony);
nagłówki i stopki; opcje wydruku;
- formatowanie złożonych dokumentów: definiowanie stylów, automatyczne
tworzenie spisów treści, numerowanie rysunków; przypisy, odnośniki;
podział dokumentu na szpalty;
- korespondencja seryjna.
- Arkusz kalkulacyjny - Excel:
- podstawowe pojęcia: komórka, arkusz, skoroszyt, adresowanie komórek;
- wpisywanie informacji, kopiowanie i wypełnianie automatyczne, formaty,
zmiana szerokości kolumny i wysokości wiersza, ukrywanie kolumn;
- nazywanie obszarów, nazywanie arkuszy, wstawianie i przemieszczanie arkuszy;
- tworzenie tabeli danych, obramowania;
- wpisywanie formuł, adresowanie względne i bezwzględne;
- wykorzystanie funkcji wbudowanych (suma, średnia, jeżeli, licz.jeżeli,
wyszukaj. pionowo, funkcje daty i czasu);
- tworzenie wykresów, wykres funkcji kwadratowej, funkcji
trygonometrycznych na podstawie danych tabelarycznych, możliwość zmiany
współczynników funkcji;
- operacje na zbiorach danych: filtry, sumy pośrednie.
- Prezentacje multimedialne.
- Internet:
- podstawowe pojęcia: światowa pajęczyna, adres URL, strona, portal,
witryna, przeglądarka;
- typowe usługi: poczta elektroniczna (program pocztowy, nadawanie i
odczytywanie listów, odpowiedzi, przekazywanie listów następnym
adresatom, książka adresowa, zakładanie konta e-mail); telenet; listy
dyskusyjne, chat, talk; transfer plików (kopiowanie, download);
- wyszukiwanie informacji: wyszukiwarki - formułowanie zapytań;
wyszukiwanie według zadanego adresu; przykłady internetowych zasobów
dla nauczycieli matematyki.
Ćwiczenia odbywają się w pracowni komputerowej. Słuchacze poznają
zasady tworzenia dokumentów tekstowych. Uczą się wykonywać obliczenia
za pomocą arkusza kalkulacyjnego. Na zakończenie semestru wykonują
pracę, która łączy w sobie umiejętności redakcji tekstu uzupełnionego o
tabele danych i wykresy, rysunki uzyskane za pomocą arkusza
kalkulacyjnego.
- Kaczmarewicz, B. Skłodkowski, Microsoft Word 97, Lynx-Sft.
Warszawa 1998.
- M. Kopertowska, Zaawansowane możliwości edytora Word
2000, Mikom, Warszawa 2000.
- M. Kopertowska, Zaawansowane możliwości arkusza Excel
2000, Mikom, Warszawa 2000.
- M. Kuciński, ABC Excela, Wydawnictwo "Edition 2000", Kraków 1999.
Microsoft Windows XP, wersja polska - krok po kroku, Wydawnictwo
RM, Warszawa 2002.
- G. Perry, Poznaj Office XP w 24 godziny, Infoland, Warszawa 2001.
- M. Zając (red.), Podstawy użytkowania komputerów, Wydawnictwo
Dla Szkoły, Wilkowice 2001.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
1.10.2005