Zapoznanie studentów z budową i zasadami funkcjonowania baz danych, ze
szczególnym uwzględnieniem relacyjnych baz danych. Nauczenie lub
rozwinięcie umiejętności wykonywania niektórych czynności związanych z
tworzeniem, modyfikacją i obsługą baz danych. Prezentacja przykładów
wykorzystania relacyjnych baz danych w praktyce szkolnej.
- Definicja i typowe przykłady zastosowania baz danych.
- Podstawy technologii baz danych:
- właściwości baz danych,
- modele danych,
- architektura systemu baz danych,
- języki baz danych.
- Środowisko narzędziowe budowy systemu baz danych:
- funkcje realizowane przez system zarządzania bazą danych,
- pakiety CASE,
- języki zapytań i ich implementacje:
- wykorzystujące algebrę relacji,
- wykorzystujące rachunek predykatów SQL,
- Budowa baz danych:
- wprowadzanie, modyfikacja i zarządzanie danymi,
- projektowanie tabel i relacji,
- obsługa interfejsu z użytkowaniem.
- Wybrane zastosowania baz danych w informatyce i nauczaniu matematyki:
- zastosowanie gotowych pakietów baz danych (np. dBase, Delphi)
- konstrukcja własnych baz danych ściśle dopasowanych do potrzeb szkolnych.
- S. Beynon-Davies, Systemy baz danych, WNT, Warszawa 2001.
- M. J. Hernader, Bazy danych dla zwykłych śmiertelników, Mikom,
Warszawa 2000.
- M. Kopertowska,, Bazy danych (ECDL), wyd. 3, Mikon 2004.
- G. Lausen, G. Vossen, Obiektowe bazy danych, WNT, Warszawa 2002.
- B. Marklyn,, Relacyjne bazy danych, Helion 2002.
Praca zbiorowa, dBase - następny krok, Praca w trybie
konwersacyjnym, Komputerowa oficyna wydawnicza "Help", Warszawa 1993.
- Struzińska-Walczak, K. Walczak, Borland dBase IV. Programowanie
SQL, Wydawnictwo Walczak & Walczak, Warsawa 1993.
- R. Waymare, R. Sawtetl, MS SQL I Serwer 2000, Helion 2000.
- K. Wierzchołowski, MySQL we współdziałaniu z PHP, Help 2004.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
1.10.2005