Celem nauczania tego przedmiotu jest z jednej strony zapoznanie
studentów z różnego rodzaju środkami dydaktycznymi i programami
komputerowymi, wyrobienie u nich sprawności i pewności w posługiwaniu
się tymi środkami i programami, z drugiej pokazanie roli współczesnych
środków dydaktycznych w procesie nauczania i uczenia się matematyki.
W wyniku realizacji zaproponowanych treści student powinien:
- posiąść umiejętność posługiwania się nowoczesnymi środkami
dydaktycznymi
w zakresie ich wykorzystania w nauczaniu matematyki,
- uświadomić i zdawać sobie sprawę z najczęściej występujących
trudności, z którymi spotyka się uczeń w trakcie uczenia się
matematyki,
- wiedzieć, w którym miejscu i w jaki sposób może być użyty
określony środek dydaktyczny.
- Zastosowanie kalkulatorów, kalkulatorów graficznych, komputerów,
Internetu w procesie kształcenia pojęć matematycznych oraz ich rola w
przezwyciężaniu trudności występujących w tradycyjnym nauczaniu
matematyki podczas kształtowania pojęć.
- Zastosowanie kalkulatorów graficznych, komputerów, magnetofonu,
videoscenek Internetu w rozwiązywaniu zadań matematycznych. Rola tych
środków w przezwyciężaniu typowych trudności towarzyszących uczniowi w
trakcie rozwiązywania zadań i problemów.
- Zastosowanie kalkulatorów, kalkulatorów graficznych, Internetu w
prowadzeniu rozumowań matematycznych.
- Rola komputera i kalkulatora w procesie kształtowania języka matematycznego.
- Rola komputera i kalkulatora w procesie czytania tekstu matematycznego.
Zajęcia prowadzone będą w postaci wykładu w sali wykładowej wyposażonej
w jeden komputer z rzutnikiem oraz w formie warsztatów w pracowni
dydaktycznej wyposażonej w zestawy różnorodnych kalkulatorów,
kalkulatorów graficznych, zestaw komputerów do pracy indywidualnej z
możliwością korzystania z Internetu, komputer nauczycielski z
możliwością demonstrowania obrazu na ekranie, na przykład za pomocą
rzutnika. Studenci pracować będą w zespołach 2-3 osobowych przy
specjalnych stanowiskach wyposażonych w komputer, kalkulatory i zestaw
odpowiedniej literatury oraz materiałów specjalnie przygotowanych na
zajęcia.
- D. Gaul, Elektroniczne sprawdziany z matematyki dla
gimnazjum, Wydawnictwo "Dla szkoły", Bielsko-Biała, 1999.
Dydaktyczne programy komputerowe i programy kalkulatorowe,
Przewodniki do nauczania matematyki z elementami informatyki w
gimnazjum oraz do nauczania matematyki z wykorzystaniem kalkulatorów
graficznych i komputera, Wydawnictwo "Dla szkoły", Wilkowice,
1999-2004.
- H. Kąkol (red.), Matematyka i komputery, SNM, Bielsko-Biała, 1999.
- H. Kąkol (red.),, Matematyka z elementami informatyki w
gimnazjum, klasa 1, 2 i 3, Wydawnictwo "Dla szkoły", Wilkowice,
2000-2003.
- H. Kąkol (red.), Matematyka w gimnazjum z kalkulatorem graficznym
i komputerem, klasa 1, 2 i 3, Wydawnictwo "Dla szkoły", Wilkowice,
2002-2004.
Matematyka (czasopismo dla nauczycieli).
Matematyka i Komputery (czasopismo dla nauczycieli).
Nauczyciele i Matematyka (czasopismo dla nauczycieli).
- W. Pająk, Analiza problemów otwartych wspomaganych
Cabri, Wydawnictwo "Dla szkoły", Wilkowice, 1999.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
1.10.2005