poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Lektorat języka niemieckiego dla średnio zaawansowanych
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
Poprzedni dokument: Lektorat języka angielskiego dla średnio zaawansowanych

Lektorat języka francuskiego dla zaawansowanych

CELE NAUCZANIA

Przygotować studenta do egzaminu na poziomie B1

Student powinien umieć:

  1. powiedzieć (tzn. wykazać się umiejętnością porozumienia się w sytuacjach życia codziennego),
  2. napisać (tzn. umieć napisać list prywatny, urzędowy, krótką wiadomość, CV, list motywacyjny, oraz nadać wypowiedzi odpowiednią formę),
  3. wysłuchać ze zrozumieniem (tzn. usłyszeć wypowiedź - jest to słuchowa umiejętność fonetyczna rozpoznać przekaz językowy, zrozumieć przekaz językowy i zinterpretować go),
  4. przeczytać ze zrozumieniem (tzn. odczytać poprawnie pisownie - wykazać się sprawnością ortograficzną, rozpoznać przekaz - wykazać się umiejętnością lingwistyczną, zrozumieć przekaz i zinterpretować go).

Zapoznanie studentów z wymaganiami do egzaminów tj. DELF, TELC (rozwiązywanie przykładowych testów).

Poszerzanie wiedzy dotyczącej Civilisation française et pays francophones.

SEMESTRY 3 - 5TREŚCI NAUCZANIA

Leksyka.
Powtórzenie i utrwalenie elementów języka mówionego na bazie ,,français fondamental"; sposób wyrażania: daty, godziny, wieku, stanu zdrowia, cen; wiadomości o Francji np. wg ,,Presse-Papier", ,,Ensemble", ,,Jeunes" ,,Passe-Partout" tłumaczenie artykułów z prasy codziennej; doskonalenie języka : dialogi, rozumienie ze słuchu; referowanie artykułów z prasy fachowej i ogólnej (,,Le Monde", ,,Le Figaro").
Tematyka.
-
dane osobowe
-
życie codzienne ( ważniejsze święta francuskie - No‰l, Pƒques,le 14 juillet )
-
czas wolny, rozrywka, prasa
-
praca (studia)
-
edukacja ( różnice i podobieństwa )
-
żywność, napoje
-
podróże ( wakacje )
-
sklepy, usługi
-
dom, mieszkanie i otoczenie
-
miejsca ( środowisko,ekologia )
-
język ( elementy geografii Francji )
-
pogoda
-
wypełnianie formularzy, pisanie listów prywatnych , urzędowych, CV
-
stosunki międzyludzkie
-
wydarzenia polityczne, systemy polityczne, religie

Gramatyka.
Rodzajnik: określony, nieokreślony, cząstkowy, ściągnięty; wyjątki - rzeczowniki bez rodzajnika, rzeczowniki po przeczeniu.

Rzeczownik - tworzenie liczby mnogiej, tworzenie rodzaju żeńskiego, tworzenie odpowiednika dopełniacza, rzeczownik użyty jako przymiotnik np. table de nuit.

Czasownik: czasowniki gr. I,II,III; posiłkowe; nieregularne: aller, venir, voir, plaire, vivre, dormir, envoyer, connaître, savoir, devenir, mettre, entendre, écrire, ouvrir, partir, réspondre, lire, dire, pouvoir, vouloir, faire, boire, prendre, croire, tenir, sortir, descendre, servir, s'en aller, battre, instruire, construire, conquérir, coudre, falloir, finir, craindre, devoir, peindre, naître, joindre, mourir, payer, pleuvoir, offrir, paraître, rendre, rire, resoudre, valoir, s'asseoir, vivre, recevoir.

Zdanie pytające; zdanie przeczące; czasowniki ułomne: il s'agit de, il est + adjectif; czasowniki zwrotne; tryb rozkazujący.

Czasy: présent, futur proche, passé composé, futur simple, passé récent, futur antérieur, imparfait, plus-que-parfait, subjonctif (présent, passé), conditionnel (présent, passé); zdanie warunkowe I,II typ; gérondif; zgodność czasów : passé composé - present, plus-que-parfait - passé-composé, futur antérieur - futur simple, passé - conditionnel présent, zdanie bezokolicznikowe; zaimki przysłówkowe en / y; zaimki osobowe w funkcji dopełnienia bliższego i dalszego; konstrukcje : faire + inf., laisser + inf., rendre + adj., il est + przymiotnik, c'est.....qui, c'est......que, il faut + inf.; expressions de quantite : assez de, une bouteille de, peu de, un paquet de, etc.

LITERATURA
Literatura podstawowa
    [] dobór tekstów dokonuje wykładowca (vide - oprac. autorskie) [] źródła : DELF A1,A2,A3,A4 - CLE International [] DELF pour adolescents - CLE international
  1. F. Cicurel, Communiquer en français Hatier International
  2. R. Girod, Comment vivent les Fran‡ais Hachette
  3. A.T. Schubring, France 2000.
  4. K. Stawińska, Idiomy francuskie w ćwiczeniach.
Literatura uzupełniająca

(lecture individuelle) - lektura zaliczana w godzinach konsultacji


poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Lektorat języka niemieckiego dla średnio zaawansowanych
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
Poprzedni dokument: Lektorat języka angielskiego dla średnio zaawansowanych

Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 28.09.2006