- Wyrobienie kompetencji komunikacyjnej, czyli umiejętności
budowania wypowiedzi dostosowanych do tematu lub sytuacji.
- Doskonalenie i integracja podstawowych sprawności
językowych receptywnych (rozumienia ze słuchu i czytania ze
zrozumieniem tekstów na poziomie średnio zaawansowanym) oraz produktywnych (mówienia i pisania).
- Przygotowanie studentów do skutecznego porozumiewania się
nawet w przypadku niewystarczających środków językowych.
- Poznanie realiów życia codziennego,
kultury kraju nauczanego języka w celu właściwej interpretacji
wydarzeń społeczno- kulturalnych, świadomości różnic kulturowych,
a co za tym idzie umiejętności nawiązywania i utrzymywania kontaktów z cudzoziemcami.
SEMESTRY 3 - 5 | TREŚCI NAUCZANIA |
Treść programu stanowi tematyka obejmująca zagadnienia dotyczące:
- --
- realiów życia codziennego,
- --
- zjawisk
społecznych, kulturalnych charakterystycznych dla
Rosji i stanowiących wartość dla kultury światowej,
- --
- piękna przyrody i ekologii,
- --
- nauki i techniki.
- Materiał tematyczno-leksykalny:
- -
- Zawieranie znajomości, identyfikacja osoby
- -
- Rodzina, dom, znajomi
- -
- Życie codzienne, otoczenie człowieka
- -
- Szkoła, uczelnia, nauka, egzaminy
- -
- Edukacja i system kształcenia w Rosji i Polsce
- -
- Człowiek - wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, przyjaźń
- -
- Czas wolny, odpoczynek, podróże
- Materiał gramatyczny:
-
- Czasownik - koniugacje, osobliwości odmiany, czasowniki nieregularne i zwrotne, czasy
-
- Zaimek - zaimek osobowy, pytający, wskazujący, dzierżawczy, odmiana zaimków
-
- Rzeczownik - deklinacje, formy gramatyczne rzeczowników żywotnych i nieżywotnych, użycie rzeczownika z liczebnikiem, przymiotnikiem, zaimkiem
- Materiał tematyczno-leksykalny:
- -
- Mieszkanie, wyposażenie, urządzenia domowe
- -
- Zdrowie, choroba, porada lekarska, higiena osobista
- -
- Posiłki, potrawy, napoje, restauracje, bary itp.
- -
- Handel, zakupy, sklepy
- -
- Usługi
- Materiał gramatyczny:
-
- Przymiotnik - odmiana przymiotników twardo i miękkotematowych,
związek zgody przymiotników z rzeczownikami, stopniowanie przymiotnika.
-
- Tryb rozkazujący, rząd czasowników.
-
- Liczebnik - liczebniki główne i porządkowe od 1 do 1000, odmiana liczebników, daty
-
- Przysłówek - przysłówki miejsca i kierunku ruchu oraz czasu, sposobu, stopniowanie przysłówków
- Materiał tematyczno-leksykalny:
- -
- Zawód, specjalizacja, praca
- -
- Słownictwo związane z kulturą i sztuką (kino, teatr, muzeum)
- -
- Środki masowej informacji
- -
- Słownictwo związane z komputerami
- -
- Społeczeństwo, stosunki wzajemne z innymi ludźmi i kulturami
- -
- Zagrożenia cywilizacyjne, ochrona środowiska
- Materiał gramatyczny:
-
- Przyimek - przyimki określające miejsce, kierunek, położenie w przestrzeni, czas, cel
-
- Imiesłowy przysłówkowe i przymiotnikowe
-
- Mowa zależna
-
- Strona bierna
Zajęcia audytoryjne i laboratoryjne z wykorzystaniem
sprzętu audiowizualnego oraz programów komputerowych
służących do utrwalania i sprawdzania kompetencji językowej studentów.
Praktyczne przygotowanie studentów do egzaminu na certyfikat
na poziomie B1 poprzez ćwiczenie wszystkich technik testowania.
- Sprawność rozumienia ze słuchu:
- rozumienie sensu wypowiedzi i dialogów rodzimych użytkowników języka dotyczących życia codziennego (praca, szkoła, dom, czas wolny itd.)
- rozumienie sensu krótkich wypowiedzi w różnych warunkach (np. komunikat na dworcu, lotnisku, telefon w języku rosyjskim)
- Sprawność czytania:
- rozumienie tekstu
- rozumienie ogólnego sensu tekstu zawierającego fragmenty niezrozumiałe
- wyszukiwanie w tekście informacji lub szczegółu
- Sprawność mówienia:
- formułowanie krótkich wypowiedzi na tematy dotyczące życia codziennego, rodziny, wydarzeń bieżących, pracy, hobby, podróży itp.
- właściwa reakcja językowa na wypowiedź rozmówcy, tj. przedstawianie własnych doświadczeń, opinii, planów, motywacji, negocjowanie
- umiejętność adekwatnego reagowania na określone sytuacje i podjęcia adekwatnego dialogu w różnych warunkach odbioru - wywiady, rozmowy telefoniczne, komunikaty, informacje, reklamy, ogłoszenia
- właściwa reakcja językowa na treść filmu, książki
- Sprawność pisania:
- formułowanie wypowiedzi pisemnej z zastosowaniem zasad ortografii i interpunkcji
- sporządzenie notatki lub komunikatu opisującego wydarzenie, doświadczenie, wrażenie
- wypełnianie formularza, ankiety, kwestionariusza
- umiejętność napisania listu prywatnego, formalnego, komunikatu
- S. Ślusarski, I. Tiereszczenko, Repetytorium
tematyczno-leksykalne, cz. 1, Wyd. "Wagros", Warszawa 2002.
- S. Ślusarski, I. Tiereszczenko, Repetytorium
tematyczno-leksykalne, cz. 2, Wyd. "Wagros", Warszawa 2003.
- S. Szczygielska, Repetytorium tematyczno-leksykalne,
cz. 3, Wyd. Zlatoust, Moskwa, 2002.
- A.L.
Maksimowa, , Wyd.
Zlatoust, Moskwa, 2002.
- D. Duchnowska, , Politechnika Krakowska, 2004.
- N.
Andriuszyna, wyd. Prospekt, Moskwa, 2004.
- G. Bruzda, H.
Ples, Wyd. Naukowe AP, Kraków, cz.
1, 2, 3; 2001.
- S. Chawronina, A.
Szyroczeńska, Język rosyjski. Ćwiczenia, wyd. Russki yazyk, Moskwa, 1995.
- Rosyjskojęzyczne portale
internetowe np. www.km.ru; www.strana.ru,
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
28.09.2006