Przedmiot ma na celu usystematyzowanie wiadomości wyniesionych ze
szkoły średniej oraz poszerzenie wiedzy studentów związanej z
wykorzystaniem edytora tekstu (na przykładzie MS Word), arkusza
kalkulacyjnego (na przykładzie MS Excel), programu do tworzenia
prezentacji multimedialnych (na przykładzie MS Power Point). W
ramach zajęć studenci utrwalają znajomość pojęć dotyczących plików
i katalogów oraz operacji na nich, tak aby móc swobodnie zapisywać
i odczytywać tworzone przez siebie dokumenty. Poznają także
wstępnie współczesne techniki komputerowe, zwłaszcza internet.
SEMESTR 3 | TREŚCI NAUCZANIA |
- Przechowywanie informacji w komputerze: system plików -
katalog, plik, nazwa, rozszerzenie - typowe przykłady; pamięć -
jednostki pamięci, nośniki, pojemność podstawowych nośników
pamięci.
- Rodzaje oprogramowania: system operacyjny, programy
narzędziowe, programy użytkowe.
- Kompresja i archiwizacja
danych, problemy utraty informacji, wybór metody kompresji.
- Co to jest wirus komputerowy, metody ochrony przed wirusami.
- Edytor tekstu - Word:
- tworzenie prostych dokumentów tekstowych: formatowanie
czcionki, akapitu, definiowanie i wykorzystanie tabulatorów;
wyliczanie i numerowanie; obramowanie i krawędzie; kopiowanie,
przenoszenie, usuwanie fragmentów tekstu; wstawianie obiektów
(tabele, rysunki); ułożenie tekstu na stronie (marginesy,
wyrównanie, orientacja strony); nagłówki i stopki; opcje wydruku;
- formatowanie złożonych dokumentów: definiowanie stylów,
automatyczne tworzenie spisów treści, numerowanie rysunków;
przypisy, odnośniki; podział dokumentu na szpalty;
- korespondencja seryjna.
- Arkusz kalkulacyjny - Excel:
- podstawowe pojęcia: komórka, arkusz, skoroszyt, adresowanie
komórek;
- wpisywanie informacji, kopiowanie i wypełnianie
automatyczne, formaty, zmiana szerokości kolumny i wysokości
wiersza, ukrywanie kolumn;
- nazywanie obszarów, nazywanie
arkuszy, wstawianie i przemieszczanie arkuszy;
- tworzenie
tabeli danych, obramowania;
- wpisywanie formuł, adresowanie
względne i bezwzględne;
- wykorzystanie funkcji wbudowanych
(suma, średnia, jeżeli, licz.jeżeli, wyszukaj. pionowo, funkcje
daty i czasu);
- tworzenie wykresów, wykres funkcji
kwadratowej, funkcji trygonometrycznych na podstawie danych
tabelarycznych, możliwość zmiany współczynników funkcji;
- operacje na zbiorach danych: filtry, sumy pośrednie.
- Prezentacje multimedialne.
- Internet:
- podstawowe pojęcia: światowa pajęczyna, adres URL, strona,
portal, witryna, przeglądarka;
- typowe usługi: poczta
elektroniczna (program pocztowy, nadawanie i odczytywanie listów,
odpowiedzi, przekazywanie listów następnym adresatom, książka
adresowa, zakładanie konta e-mail); telenet; listy dyskusyjne,
chat, talk; transfer plików (kopiowanie, download);
- wyszukiwanie informacji: wyszukiwarki - formułowanie zapytań;
wyszukiwanie według zadanego adresu; przykłady internetowych
zasobów dla nauczycieli matematyki.
Ćwiczenia odbywają się w pracowni komputerowej. Słuchacze
poznają zasady tworzenia dokumentów tekstowych. Uczą się wykonywać
obliczenia za pomocą arkusza kalkulacyjnego. Na zakończenie
semestru wykonują pracę, która łączy w sobie umiejętności redakcji
tekstu uzupełnionego o tabele danych i wykresy, rysunki uzyskane
za pomocą arkusza kalkulacyjnego.
- Kaczmarewicz, B. Skłodkowski, Microsoft Word
97, Lynx-Sft. Warszawa 1998.
- M.
Kopertowska, Zaawansowane możliwości edytora Word 2000, Mikom,
Warszawa 2000.
- M. Kopertowska, Zaawansowane
możliwości arkusza Excel 2000, Mikom, Warszawa 2000.
- M. Kuciński, ABC Excela, Wydawnictwo "Edition 2000", Kraków
1999.
Microsoft Windows XP, wersja polska - krok po
kroku, Wydawnictwo RM, Warszawa 2002. - G.
Perry, Poznaj Office XP w 24 godziny, Infoland, Warszawa 2001.
- M. Zając (red.), Podstawy użytkowania
komputerów, Wydawnictwo Dla Szkoły, Wilkowice 2001.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
28.09.2006