Zapoznanie studentów z budową i zasadami funkcjonowania baz
danych, ze szczególnym uwzględnieniem relacyjnych baz danych.
Nauczenie lub rozwinięcie umiejętności wykonywania niektórych
czynności związanych z tworzeniem, modyfikacją i obsługą baz
danych. Prezentacja przykładów wykorzystania relacyjnych baz
danych w praktyce szkolnej.
SEMESTR 5 | TREŚCI NAUCZANIA |
- Definicja i typowe przykłady zastosowania baz danych.
- Podstawy technologii baz danych:
- właściwości baz danych,
- modele danych,
- architektura systemu baz danych,
- języki baz danych.
- Środowisko narzędziowe budowy systemu baz danych:
- funkcje realizowane przez system zarządzania bazą danych,
- pakiety CASE,
- języki zapytań i ich implementacje:
- wykorzystujące algebrę relacji,
- wykorzystujące
rachunek predykatów SQL,
- Budowa baz danych:
- wprowadzanie, modyfikacja i zarządzanie danymi,
- projektowanie tabel i relacji,
- obsługa interfejsu z
użytkowaniem.
- Wybrane zastosowania baz danych w informatyce i nauczaniu
matematyki:
- zastosowanie gotowych pakietów baz danych (np. dBase,
Delphi)
- konstrukcja własnych baz danych ściśle dopasowanych
do potrzeb szkolnych.
- S. Beynon-Davies, Systemy baz danych, WNT, Warszawa
2001.
- M. J. Hernader, Bazy danych dla zwykłych
śmiertelników, Mikom, Warszawa 2000.
- M.
Kopertowska,, Bazy danych (ECDL), wyd. 3, Mikon 2004.
- G. Lausen, G. Vossen, Obiektowe bazy danych, WNT, Warszawa
2002.
- B. Marklyn,, Relacyjne bazy danych, Helion
2002.
Praca zbiorowa, dBase - następny krok, Praca w
trybie konwersacyjnym, Komputerowa oficyna wydawnicza "Help",
Warszawa 1993. - Struzińska-Walczak, K. Walczak, Borland
dBase IV. Programowanie SQL, Wydawnictwo Walczak & Walczak,
Warsawa 1993.
- R. Waymare, R. Sawtetl, MS SQL I
Serwer 2000, Helion 2000.
- K. Wierzchołowski, MySQL
we współdziałaniu z PHP, Help 2004.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
28.09.2006