Celem nauczania tego przedmiotu jest z jednej strony pokazanie
roli współczesnych środków dydaktycznych w procesie nauczania i
uczenia się matematyki, z drugiej zapoznanie studentów z różnego
rodzaju środkami dydaktycznymi i programami komputerowymi i
wreszcie pogłębienie u studentów sprawności i pewności w
posługiwaniu się tymi środkami i programami.
W wyniku realizacji zaproponowanych treści student powinien:
- --
- posiąść umiejętność posługiwania się nowoczesnymi
środkami dydaktycznymi w zakresie potrzebnym do ich wykorzystania
w nauczaniu matematyki,
- --
- wiedzieć, w którym miejscu i w
jaki sposób może być użyty określony środek dydaktyczny.
SEMESTR 6 | TREŚCI NAUCZANIA |
- Zastosowanie kalkulatorów, kalkulatorów graficznych,
komputerów w procesie kształcenia pojęć matematycznych oraz ich
rola w przezwyciężaniu trudności występujących w tradycyjnym
nauczaniu matematyki podczas kształtowania pojęć.
- Zastosowanie kalkulatorów graficznych, komputerów, magnetofonu,
videoscenek w rozwiązywaniu zadań matematycznych. Rola tych
środków w przezwyciężaniu typowych trudności towarzyszących
uczniowi w trakcie rozwiązywania zadań i problemów.
- Zastosowanie kalkulatorów, kalkulatorów graficznych w prowadzeniu
rozumowań matematycznych.
- Rola komputera w procesie
kształtowania języka matematycznego.
- Rola komputera i
kalkulatora w procesie czytania tekstu matematycznego.
- Wykorzystanie platformy e-learningowej do nauczania matematyki na
przykładzie platformy Moodle.
Zajęcia prowadzone będą w postaci wykładu w sali wykładowej
wyposażonej w jeden komputer z rzutnikiem oraz w formie warsztatów
w pracowni dydaktycznej wyposażonej w zestawy różnorodnych
kalkulatorów, kalkulatorów graficznych, zestaw komputerów do pracy
indywidualnej z możliwością korzystania z Internetu, komputer
nauczycielski z możliwością demonstrowania obrazu na ekranie, np.
za pomocą rzutnika.
Studenci pracować będą w zespołach 2-3 osobowych przy
specjalnych stanowiskach wyposażonych w komputer,
kalkulatory i zestaw odpowiedniej literatury oraz materiałów
specjalnie przygotowanych na zajęcia.
- D. Gaul, Elektroniczne sprawdziany z matematyki dla
gimnazjum, Wydawnictwo ,,Dla szkoły'', Bielsko-Biała 1999.
- (red. H. Kąkol), Matematyka i komputery, SNM,
Bielsko-Biała 1999.
- (red. H. Kąkol), Matematyka z
elementami informatyki dla gimnazjum, Zeszyt 1, Wydawnictwo ,,Dla
szkoły'', Bielsko-Biała.
- (red. H. Kąkol), Matematyka
z elementami informatyki dla gimnazjum, Zeszyt 2, Wydawnictwo
,,Dla szkoły'', Bielsko-Biała.
- W. Pająk, Analiza
problemów otwartych wspomaganych
Cabri, Wydawnictwo ,,Dla szkoły'',
Bielsko-Biała 1999. - Dydaktyczne programy
komputerowe i dla kalkulatorów graficznych.
- Matematyka, Czasopismo dla nauczycieli, WSiP, Wrocław.
- Matematyka i Komputery, czasopismo Grupy Roboczej
SNM, Wilkowice.
- Nauczyciele i Matematyka
[NiM], Stowarzyszenie Nauczycieli Matematyki, Bielsko-Biała.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
28.09.2006