Na egzaminie licencjackim student powinien wykazać się znajomością
i rozumieniem podstawowych pojęć matematycznych i ich własności
oraz znajomością podstawowych zagadnień z dydaktyki matematyki.
Oceniana będzie również umiejętność wiązania wiadomości z
matematyki wyższej z wiadomościami z matematyki elementarnej,
stanowiącej przedmiot nauczania w szkołach podstawowych i
gimnazjach. Obowiązujący zakres materiału do egzaminu
licencjackiego zawarty jest w poniższych zagadnieniach.
- I. Elementy logiki i teorii mnogości
-
- Rachunek zadań. Kwantyfikatory, prawa rachunku
kwantyfikatorów.
- Relacje równoważności. Definiowanie pojęć
matematycznych za pomocą relacji równoważności.
- Relacje porządkowe. Uporządkowanie podstawowych
zbiorów liczbowych.
- Aksjomatyka liczb naturalnych. Konstrukcje
podstawowych struktur liczbowych (liczby całkowite,
wymierne, rzeczywiste i zespolone).
- II. Analiza matematyczna i topologia
-
- Definicje i podstawowe własności funkcji.
- Różne definicje i własności granicy ciągu i granicy
funkcji.
- Funkcje ciągłe i ich własności.
- Pochodna funkcji jednej zmiennej. Badanie przebiegu
funkcji.
- Całka Riemanna - definicja, własności,
zastosowania.
- Zbiory otwarte, domknięte w przestrzeniach
metrycznych - definicje, przykłady, własności.
- Różne rodzaje przestrzeni metrycznych - zupełne,
zwarte, spójne, ośrodkowe.
- III. Algebra
-
- Podstawowe struktury algebraiczne, definicje i
przykłady.
- Przestrzeń wektorowa skończenie wymiarowa, baza
przestrzeni wektorowej, współrzędne wektora w bazie.
- Przekształcenia liniowe przestrzeni wektorowych,
macierz przekształcenia liniowego.
- Metody rozwiązywania układów równań liniowych.
- IV. Geometria elementarna
-
- Podstawowe pojęcia i
twierdzenia geometrii elementarnej: twierdzenie Pitagorasa,
twierdzenie Talesa, twierdzenie sinusów, twierdzenie
kosinusów, twierdzenia o symetralnych, środkowych,
wysokościach, dwusiecznych kątów wewnętrznych i zewnętrznych w
trójkącie.
Okręgi wpisane w czworokąty i okręgi opisane na czworokątach.
Wielokąty foremne, konstrukcje
wielokątów foremnych.
Wielościany, wielościany foremne, przykłady wielościanów
foremnych. Wzór Eulera dla wielościanów. Powierzchnie
obrotowe,
walce, stożki, kule.
- Przekształcenia geometryczne. Izometrie na płaszczyźnie
i w przestrzeni, jednokładności, podobieństwa, przykłady.
Grupy przekształceń geometrycznych.
- Własności miarowe figur geometrycznych, pola i objętości
figur.
- Metoda analityczna w geometrii - równania prostych,
płaszczyzn, stożkowych. Przekształcenia geometryczne w
układzie współrzędnych.
- V. Rachunek prawdopodobieństwa
-
- Aksjomatyczna definicja przestrzeni probabilistycznej. Model
probabilistyczny doświadczenia losowego. Przykłady.
- Zmienna losowa w ziarnistej (dyskretnej) przestrzeni
probabilistycznej i jej rozkład. Wartość oczekiwana.
- Pojęcie kombinatoryki na lekcjach matematyki. Wyniki
doświadczeń losowych a pojęcia kombinatoryki.
- Prawdopodobieństwo warunkowe. Stochastyczna
niezależność zdarzeń.
- VI. Dydaktyka matematyki
-
- Cele nauczania matematyki. Cele lekcji.
- Zadania matematyczne i ich rola w nauczaniu
matematyki. Klasyfikacja zadań.
- Koncepcja czynnościowa nauczania matematyki.
- Kształtowanie pojęć. Proces definiowania. Przykłady z
praktyki szkolnej.
- Odkrywanie, formułowanie i uzasadnianie twierdzeń -
przykłady z praktyki szkolnej.
- VII. Informatyka
-
- Systemy operacyjne (podstawowe funkcje, cechy,
przykłady).
- Programowanie (pojęcie algorytmu i jego własności,
charakterystyka programowania proceduralnego i
obiektowego).
- Sieci komputerowe (rodzaje, topologie, internet,
adresowanie, protokoły, netykieta, pojęcia: strona www,
portal, aplikacja internetowa).
- Grafika i strony www (reprezentacja obrazu w grafice
rastrowej i wektorowej, modele kolorów, narzędzia do
tworzenia stron www).
- Metodyka nauczania informatyki (charakterystyka
nauczania informatyki na poszczególnych etapach
kształcenia, metody nauczania, sposoby ewaluacji).
- Przykłady wykorzystania technologii informacyjnej w procesie
kształtowania
pojęć.
- Rola technologii informacyjnej w rozwiązywaniu zadań matematycznych.
- Technologia informacyjna w procesie prowadzenia rozumowań matematycznych -
wnioskowanie empiryczne, intuicyjne.
Uwagi:
- Studenci, którzy zgodnie z planem studiów pisali pracę licencjacką w roku akad. 2006/2007,
zdają egzamin licencjacki według wymagań egzaminacyjnych obowiązujących w roku akad. 2006/2007.
- Studentów kierunku matematyka, którzy w planie studiów pierwszego stopnia nie mieli
specjalności informatyka, nie obowiązują do egzaminu licencjackiego zagadnienia z informatyki
zawarte w punkcie VII.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
28.09.2006