Wprowadzenie studenta w problematykę
psychologicznych uwarunkowań rozwoju oraz jego programowania w
przypadku uczniów o rozwoju typowym i nietypowym.
Główne nurty współczesnej myśli psychologicznej i wynikające z
nich spojrzenia na rzeczywistość szkolną ucznia urt
behawiorystyczny, psychodynamiczny, poznawczy,
fenomenologiczno-egzystencjalny/. Pojęcie rozwoju, czynniki
rozwoju i jego wyznaczniki. Pojęcie stadialności rozwoju. Zadania
edukacyjne w poszczególnych stadiach rozwoju człowieka. Techniki
poznawania ucznia - ich możliwości i ograniczenia. Sylwetka
psychologiczna dziecka w młodszym i starszym wieku szkolnym oraz w
okresie dorastania i młodzieńczym. Proces uczenia się i nauczania
oraz jego rozmaite psychologiczne uwarunkowania tkwiące w uczniu,
nauczycielu i sytuacji uczenia się. Indywidualne możliwości i
preferencje uczniów o rozwoju typowym /inteligencja, temperament,
styl poznawczy i styl działania, osobowość ze szczególnym
podkreśleniem znaczenia obrazu samego siebie oraz nietypowym/
uczniowie o wybitnych możliwościach rozwoju - zwłaszcza uzdolnieni
matematycznie oraz o ograniczonych możliwościach uczenia się, w
tym mający problemy z matematyką/. Projektowanie działań
edukacyjnych w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia.
Podstawy psychologii - podręcznik dla studentów
kierunków nauczycielskich,Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków
1998. Turner J.T., Helms D.B.,Rozwój człowieka,WSiP
Warszawa 1999. Spionek H.,Psychologiczna analiza
trudności i niepowodzeń szkolnych,PZWS Warszawa 1970.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
28.09.2006