poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Pedagogika
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELSKIEGO
Poprzedni dokument: PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELSKIEGO

Psychologia

CELE NAUCZANIA
Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi pojęciami psychologicznymi i prawidłowościami funkcjonowania człowieka oraz jego rozwojem. Ukazanie zastosowań psychologii w procesie edukacji.

ROK ITREŚCI NAUCZANIA

  1. Przedmiot, metody badawcze, kierunki badań psychologicznych.
  2. Procesy poznawcze: percepcja, myślenie i rozwiązywanie problemów, funkcjonowanie systemu pamięci, wyszukiwanie i selekcja informacji.
  3. Uczenie się: warunkowanie, uczenie się poprzez rozwiązywanie problemów, uczenie się poznawcze, strategie metapoznawcze.
  4. Mowa i porozumiewanie się: komunikacja słowna, komunikacja pozasłowna, metakomunikacja.
  5. Procesy emocjonalno-motywacyjne; aktywizacja zachowania, wpływ emocji i motywacji na sprawność procesów poznawczych, motywowanie uczniów do nauki szkolnej.
  6. Psychologia różnic indywidualnych: osobowość, inteligencja, temperament, style poznawcze, style działania, typy umysłu, związek różnic indywidualnych ze sprawnością uczenia się szkolnego.
  7. Główne teorie rozwoju człowieka: psychodynamiczne, behawiorystyczne, poznawcze; strukturalne (teoria J.Piageta i teorie postpiagetowskie).
  8. Czynniki sprzyjające rozwojowi człowieka i hamujące jego rozwój, stadia rozwojowe a możliwości i zadania wychowania: zapis genetyczny, stymulacja zewnętrzna, edukacja; negatywny wpływ deprywacji poznawczej i emocjonalnej, zaniedbania wychowawcze, deficyty totalne i parcjalne; możliwości i preferencje w kolejnych stadiach rozwojowych, koncepcje wspierania rozwoju, dostosowanie strategii edukacyjnych do kolejnych stadiów rozwojowych, błędy dydaktyczne, błędy wychowawcze.
  9. Przystosowanie emocjonalno-społeczne w grupie rówieśniczej; dojrzewanie emocjonalne, socjalizacja, opanowywanie umiejętności radzenia sobie ze stresem, nabywanie umiejętności rozwiązywanie konfliktów.
  10. Rodzinne uwarunkowania rozwoju: rola kontaktów z rodzicami, wpływ atmosfery rodzinnej, wzory osobowe, style wychowania.
  11. Zaburzenia zachowań: kryzysy rozwojowe, zaburzenia emocjonalne, zaburzenia socjalizacji, niedorozwoje, zaburzenia sfery językowej (dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia), zapobieganie i terapia zaburzeń.

UWAGI O REALIZACJI

Ze względu na specyfikę przedmiotu, prowadzący zajęcia wykorzystuje metody aktywizujące: dialog, dyskusja, próbki badawcze włącznie z opracowywaniem ich wyników. Słuchacze pod koniec kursu sporządzają projekty oddziaływań psychodydaktycznych (np. motywowanie do uczenia się, pomoc w rozwiązywaniu zadań).

LITERATURA
  1. M. Ledzińska, G. Rudkowska, L. Wrona, Osoba, edukacja, dialog, t. I, cz. 1, rozdz. 1 i 6; cz. 3, rozdz. 1, 3, 7; cz. 4, rozdz. 3, t. II, cz. 1, rozdz. 1, 2, 3, 4. 5; cz. 5, rozdz. 2, 3, 4, 7, Kraków 2002.
  2. W. Pilecka, G. Rudkowska, L. Wrona, Podstawy psychologii, Kraków 1998 lub Kraków 2004.
  3. J. S. Turner, D. B. Helms, Rozwój człowieka, Warszawa 1999.


poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Pedagogika
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELSKIEGO
Poprzedni dokument: PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELSKIEGO

Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 28.09.2006