Celem nauczania tego przedmiotu jest z jednej strony zapoznanie
studentów z różnego rodzaju środkami dydaktycznymi i programami
komputerowymi, wyrobienie u nich sprawności i pewności w
posługiwaniu się tymi środkami i programami, z drugiej pokazanie
roli współczesnych środków dydaktycznych w procesie nauczania i
uczenia się matematyki. W wyniku realizacji zaproponowanych treści
student powinien:
- posiąść umiejętność posługiwania się nowoczesnymi środkami
dydaktycznymi w zakresie ich wykorzystania w nauczaniu matematyki,
- uświadomić i zdawać sobie sprawę z najczęściej występujących
trudności, z którymi spotyka się uczeń w trakcie uczenia się
matematyki,
- wiedzieć, w którym miejscu i w jaki sposób może
być użyty określony środek dydaktyczny.
- Zastosowanie kalkulatorów, kalkulatorów graficznych,
komputerów, Internetu w procesie kształcenia pojęć matematycznych
oraz ich rola w przezwyciężaniu trudności występujących w
tradycyjnym nauczaniu matematyki podczas kształtowania pojęć.
- Zastosowanie kalkulatorów graficznych, komputerów,
magnetofonu, videoscenek Internetu w rozwiązywaniu zadań
matematycznych. Rola tych środków w przezwyciężaniu typowych
trudności towarzyszących uczniowi w trakcie rozwiązywania zadań i
problemów.
- Zastosowanie kalkulatorów, kalkulatorów
graficznych, Internetu w prowadzeniu rozumowań matematycznych.
- Rola komputera i kalkulatora w procesie kształtowania języka
matematycznego.
- Rola komputera i kalkulatora w procesie
czytania tekstu matematycznego.
Zajęcia prowadzone będą w postaci wykładu w sali wykładowej
wyposażonej w jeden komputer z rzutnikiem oraz w formie warsztatów
w pracowni dydaktycznej wyposażonej w zestawy różnorodnych
kalkulatorów, kalkulatorów graficznych, zestaw komputerów do pracy
indywidualnej z możliwością korzystania z Internetu, komputer
nauczycielski z możliwością demonstrowania obrazu na ekranie, na
przykład za pomocą rzutnika. Studenci pracować będą w zespołach
2-3 osobowych przy specjalnych stanowiskach wyposażonych w
komputer, kalkulatory i zestaw odpowiedniej literatury oraz
materiałów specjalnie przygotowanych na zajęcia.
- D. Gaul, Elektroniczne sprawdziany z matematyki dla
gimnazjum, Wydawnictwo "Dla szkoły", Bielsko-Biała, 1999.
Dydaktyczne programy komputerowe i programy kalkulatorowe,
Przewodniki do nauczania matematyki z elementami informatyki w
gimnazjum oraz do nauczania matematyki z wykorzystaniem
kalkulatorów graficznych i komputera, Wydawnictwo "Dla szkoły",
Wilkowice, 1999-2004. - H. Kąkol (red.), Matematyka i
komputery, SNM, Bielsko-Biała, 1999.
- H. Kąkol
(red.),, Matematyka z elementami informatyki w gimnazjum, klasa 1,
2 i 3, Wydawnictwo "Dla szkoły", Wilkowice, 2000-2003.
- H. Kąkol (red.), Matematyka w gimnazjum z kalkulatorem
graficznym i komputerem, klasa 1, 2 i 3, Wydawnictwo "Dla
szkoły", Wilkowice, 2002-2004.
Matematyka
(czasopismo dla nauczycieli). Matematyka i Komputery
(czasopismo dla nauczycieli). Nauczyciele i Matematyka
(czasopismo dla nauczycieli). - W. Pająk, Analiza
problemów otwartych wspomaganych Cabri, Wydawnictwo "Dla szkoły",
Wilkowice, 1999.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
28.09.2006