Nastepny dokument: | Prawo o¶wiatowe |
Nadrzêdny dokument: | PRZEDMIOTY KSZTA£CENIA NAUCZYCIELSKIEGO |
Poprzedni dokument: | Metodyka kszta³cenia uczniów z g³êbszym upo¶ledzeniem umys³owym |
CELE NAUCZANIA |
Zaznajomienie z podstawowymi pojêciami teoretycznymi oraz metodami badawczymi z zakresu fonetyki, akustyki i logopedii, dotycz±cymi g³osu i mowy d¼wiêkowej. Uzyskanie wiedzy o budowie aparatu g³osowego, zjawiskach fizjologicznych zwi±zanych z tworzeniem g³osu, jego emisj±, zaburzeniami, odbiorem i higien±. Opanowanie umiejêtno¶ci prawid³owego operowania g³osem, jego ustawienia, rozpoznawania i usuwania zaburzeñ oraz doboru metod usprawniania, w tym æwiczeñ fonacyjnych, artykulacyjnych i dykcyjnych. Praktyczne zastosowanie nabytych umiejêtno¶ci tworzenia, operowania g³osem oraz technik wymowy w pracy w³asnej nauczyciela oraz pracy nad prawid³ow± wymow± uczniów.
ROK II | TRE¦CI NAUCZANIA |
Podstawowe pojêcia teoretyczne dotycz±ce g³osu i mowy d¼wiêkowej, ich kszta³cenia oraz metod badawczych w ujêciu fonetyczno - foniatrycznym.
Podstawowe pojêcia teoretyczne dotycz±ce g³osu i mowy d¼wiêkowej, ich kszta³cenia oraz metod badawczych w ujêciu akustycznym.
Podstawowe pojêcia teoretyczne dotycz±ce g³osu i mowy d¼wiêkowej, ich kszta³cenia oraz metod badawczych w ujêciu logopedycznym.
Budowa i funkcje aparatu g³osotwórczego, zjawiska fizjologiczne zwi±zane z tworzeniem g³osu i jego emisj±.
Omówienie podstawowych kategorii oralnych sk³adaj±cych siê na prawid³ow± sprawno¶æ ortofoniczn±.
Zaburzenia g³osu i mowy d¼wiêkowej w kontek¶cie ich tworzenia, emisji, nadawania i odbioru.
Opanowanie umiejêtno¶ci prawid³owego operowania g³osem, jego ustawienia oraz doboru technik wymowy.
Metody usprawniania, korygowania, stymulowania i rehabilitacji g³osu.
Przegl±d æwiczeñ emisyjnych, w tym oddechowych, motorycznych, fonacyjnych, artykulacyjnych i dykcyjnych.
Praktyczne zastosowanie i sprawdzian nabytych umiejêtno¶ci tworzenia i operowania g³osem.
Higiena g³osu, tzw. zdrowy g³os, podstawy farmakologii.
Choroby zawodowe, objawy, zapobieganie, obowi±zuj±ce przepisy prawne.
Problemy z g³osem w pracy czynnego zawodowo nauczyciela, w tym pracy nad prawid³ow± wymow± w³asn± oraz uczniów
Zapoznanie z dzia³aniem aparatury diagnostyczno-korekcyjnej do badania i terapii g³osu oraz mowy d¼wiêkowej- zajêcia laboratoryjne.
Zaliczenie przedmiotu w formie testu wielokrotnego wyboru.
LITERATURA |
Pozycje 1-4 literatura podstawowa, 5-9 uzupe³niaj±ca.
Nastepny dokument: | Prawo o¶wiatowe |
Nadrzêdny dokument: | PRZEDMIOTY KSZTA£CENIA NAUCZYCIELSKIEGO |
Poprzedni dokument: | Metodyka kszta³cenia uczniów z g³êbszym upo¶ledzeniem umys³owym |