Profilaktyka, diagnoza i terapia pedagogiczna

TREŚCI NAUCZANIA

Przedmiot diagnozy, cele i struktura procesu diagnostycznego. Metody rozpoznawania problemów ucznia i jego środowiska (w tym grup ryzyka). Diagnoza jako podstawa rozwiązywania trudności w uczeniu się i problemów wychowawczych. Diagnoza jako podstawa budowania przez nauczyciela programów profilaktycznych i terapeutycznych. Formy pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych - zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia wyrównawcze, klasy i szkoły integracyjne, nauczanie indywidualne, socjoterapia. Profilaktyka w szkole. Konstruowanie klasowych i szkolnych programów profilaktycznych.

LITERATURA PODSTAWOWA
  1. E. Jarosz, E. Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna, Wydawnictwo Akademickie ,,Żak", Warszawa 2006.
  2. B. Kaja, Zarys terapii dziecka, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz 1998.
  3. G. King, Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, GWP, Gdańsk 2004.
  4. E.M. Skorek (red.), Terapia pedagogiczna, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls", Kraków 2005.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
  1. J. Bates, S. Munda, Dzieci zdolne, ambitne i utalentowane, Wydawnictwo K.E. Liber, Warszawa 2005.
  2. A. Bogdanko, Wspomaganie procesu wychowawczego programem profilaktyczno-edukacyjnymi, Wydawnictwo Impuls, Kraków 1999.
  3. M. Chodkowska, Socjopedagogiczne problemy edukacji integracyjnej dzieci z obciążeniami biologicznymi i środowiskowymi, Wydawnictwo WSP TWP, Warszawa 2004.
  4. V. Forkiewicz (red.), Terapia pedagogiczna - scenariusze zajęć, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistycznej, Łódź 2005.
  5. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2005.
  6. M. Jachimka, Grupa bawi się i pracuje, Wydawnictwo Unus, 1994.
  7. L. Kulbacki, Lekcja relaksacji, Wydawnictwo AWF, Wrocław 2002.
  8. M. L. Kutscher, Dzieci z zaburzeniami łączonymi, Wydawnictwo K.E. Liber, Warszawa 2005.
  9. S. Rimm, Bariery szkolnej kariery, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.
  10. J. Rojewska, Grupa bawi się i pracuje, Wydawnictwo Unus, 2000.
  11. K. Sawicka, Socjoterapia, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, Warszawa 1998.
  12. M. Simm, E. Węgrzyn-Jonek, Budowanie szkolnego programu profilaktyki, Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2002.
  13. J. Szamańska, Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Wydawnictwo Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2002.
Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 4.01.2008