Przedmiot diagnozy, cele i struktura procesu diagnostycznego.
Metody rozpoznawania problemów ucznia i jego środowiska (w tym
grup ryzyka). Diagnoza jako podstawa rozwiązywania trudności w
uczeniu się i problemów wychowawczych. Diagnoza jako podstawa
budowania przez nauczyciela programów profilaktycznych i
terapeutycznych. Formy pracy z uczniami o specjalnych potrzebach
edukacyjnych - zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia
wyrównawcze, klasy i szkoły integracyjne, nauczanie indywidualne,
socjoterapia. Profilaktyka w szkole. Konstruowanie klasowych i
szkolnych programów profilaktycznych.
- E. Jarosz, E. Wysocka, Diagnoza
psychopedagogiczna, Wydawnictwo Akademickie ,,Żak", Warszawa
2006.
- B. Kaja, Zarys terapii
dziecka, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz 1998.
- G. King, Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, GWP, Gdańsk
2004.
- E.M. Skorek (red.), Terapia pedagogiczna, Oficyna Wydawnicza
,,Impuls", Kraków 2005.
- J. Bates, S. Munda, Dzieci zdolne, ambitne i
utalentowane, Wydawnictwo K.E. Liber, Warszawa 2005.
- A. Bogdanko, Wspomaganie procesu
wychowawczego programem profilaktyczno-edukacyjnymi, Wydawnictwo
Impuls, Kraków 1999.
- M. Chodkowska, Socjopedagogiczne problemy edukacji
integracyjnej dzieci z obciążeniami biologicznymi i
środowiskowymi, Wydawnictwo WSP TWP, Warszawa 2004.
- V. Forkiewicz (red.), Terapia pedagogiczna - scenariusze zajęć, Wydawnictwo Wyższej Szkoły
Humanistycznej, Łódź 2005.
- E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dzieci ze
specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Wydawnictwo
Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2005.
- M. Jachimka, Grupa bawi się i
pracuje, Wydawnictwo Unus, 1994.
- L. Kulbacki, Lekcja relaksacji, Wydawnictwo AWF, Wrocław 2002.
- M. L. Kutscher, Dzieci z zaburzeniami łączonymi, Wydawnictwo K.E. Liber, Warszawa
2005.
- S. Rimm, Bariery szkolnej kariery, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa
1994.
- J. Rojewska, Grupa bawi się i pracuje, Wydawnictwo Unus,
2000.
- K. Sawicka, Socjoterapia, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
MEN, Warszawa 1998.
- M. Simm, E. Węgrzyn-Jonek, Budowanie szkolnego programu
profilaktyki, Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2002.
- J. Szamańska, Programy
profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej
psychoprofilaktyki, Wydawnictwo Centrum Metodyczne Pomocy
Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2002.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
4.01.2008