Praca szkoły i jej dokumentacja, praca wychowawcy klasowego,
zespołów przedmiotowych i rad pedagogicznych. Praca kółek
zainteresowań, rodzaje opieki nad uczniami słabymi i uzdolnionymi,
pracownie przedmiotowe, działalność biblioteki i współpraca z
rodzicami. Prowadzenie dokumentacji związanej z nauczaniem i
wychowaniem w klasie szkolnej. Pisemne projektowanie rozwiązań
merytoryczno-dydaktycznych (scenariuszy i konspektów) na poziomie
gimnazjum, z uwzględnieniem różnych koncepcji nauczania
matematyki. Zastosowanie poznanej teorii dydaktycznej, w
szczególności odnoszącej się do kształtowania pojęć matematycznych
i rozwiązywania zadań w nauczaniu w gimnazjum. Praktyczne
wykorzystanie poznanych metod nauczania matematyki. Kompetencje
związane z przygotowywaniem nauczyciela do lekcji matematyki na
poziomie gimnazjum, w tym:
- samodzielne konstruowanie konspektów lub scenariuszy lekcji z
uwzględnieniem wiodącej roli kontekstów realistycznych i innych na
poziomie gimnazjum,
- prowadzenie lekcji matematyki według przygotowanych
konspektów bądź scenariuszy, analiza hospitowanych i prowadzonych
przez siebie lekcji (pod względem merytorycznym, dydaktycznym i
pedagogicznym).
Specyficzne umiejętności studenta związane z praktycznym
prowadzeniem lekcji, a w szczególności z:
- doborem celów nauczania matematyki do określonej jednostki
lekcyjnej,
- operacjonalizacją celów ogólnych, dobieraniem odpowiednich
środków dydaktycznych, korzystaniem z narzędzi technologii
informacyjnej,
- doborem metod nauczania z uwzględnieniem metod
aktywizujących i motywujących uczniów do pracy, oraz różnorodnych
form pracy uczniów,
- stosowaniem metod stymulujących myślenie uczniów i
samodzielne zdobywanie przez nich wiedzy z uwzględnieniem "metody
projektów",
- koniecznością indywidualizacji pracy uczniów
na lekcji, adekwatnym doborem zadań matematycznych do przyjętych
wcześniej celów nauczania.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
4.01.2008