Praktyka realizowana jest w placówkach kształcenia specjalnego
uczniów z upośledzeniem umysłowym, na określonym etapie ich
edukacji (gimnazjum specjalne). Celem praktyki jest umożliwienie
studentom sprawdzenia zdobytej wiedzy na drodze praktycznej
działalności dydaktyczno - wychowawczo - terapeutycznej. Efektem
uczestnictwa studentów w praktyce zawodowej jest uzyskanie przez
nich określonych kompetencji związanych z wychowaniem i nauczaniem
uczniów niepełnosprawnych oraz zdobycie orientacji w strukturze i
organizacji pracy placówek specjalnych.
Do zadań szczegółowych praktyki zawodowej należy:
- zapoznanie studentów z całością życia placówki (jej organizacja
i struktura, personel pedagogiczny i inni specjaliści,
dokumentacja pedagogiczno-terapeutyczna, formy rehabilitacji
społecznej niepełnosprawnych oraz formy współpracy ze
środowiskiem)
- hospitowanie zajęć programowych prowadzonych w placówce z
uczniami niepełnosprawnymi (zajęcia szkolne, terapeutyczne,
opiekuńczo-wychowawcze)
- włączenie się w całość życia placówki, będącej miejscem
realizacji praktyki, przez uczestnictwo w organizowanych
okolicznościowych uroczystościach, wycieczkach, imprezach, itp.
- prowadzenie lekcji, zajęć programowych z
podopiecznymi placówki (min.20 godz.),
- pełnienie obowiązków wychowawcy klasowego w
przydzielonej klasie, zespole
- poprawianie zeszytów uczniowskich.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
4.01.2008