Na egzaminie licencjackim student powinien wykazać się znajomością
i rozumieniem podstawowych pojęć matematycznych i ich własności
oraz znajomością podstawowych zagadnień z dydaktyki matematyki.
Oceniana będzie również umiejętność wiązania wiadomości z
matematyki wyższej z wiadomościami z matematyki elementarnej,
stanowiącej przedmiot nauczania w szkołach podstawowych i
gimnazjach. Obowiązujący zakres materiału do egzaminu
licencjackiego zawarty jest w poniższych zagadnieniach.
I. Elementy logiki i teorii mnogości
Rachunek zadań. Kwantyfikatory, prawa rachunku
kwantyfikatorów.
Relacje równoważności. Definiowanie pojęć
matematycznych za pomocą relacji równoważności.
Relacje porządkowe. Uporządkowanie podstawowych
zbiorów liczbowych.
Aksjomatyka liczb naturalnych. Konstrukcje
podstawowych struktur liczbowych (liczby całkowite,
wymierne, rzeczywiste i zespolone).
II. Analiza matematyczna i topologia
Definicje i podstawowe własności funkcji.
Różne definicje i własności granicy ciągu i granicy
funkcji.
Funkcje ciągłe i ich własności.
Pochodna funkcji jednej zmiennej. Badanie przebiegu
funkcji.
Zadania matematyczne i ich rola w nauczaniu
matematyki. Klasyfikacja zadań.
Koncepcja czynnościowa nauczania matematyki.
Kształtowanie pojęć. Proces definiowania. Przykłady z
praktyki szkolnej.
Odkrywanie, formułowanie i uzasadnianie twierdzeń -
przykłady z praktyki szkolnej.
VII. Rewalidacja
Klasyfikacja i przyczyny niepełnosprawności.
Charakterystyka funkcjonowania osób upośledzonych
umysłowo w różnym stopniu.
Przeżycia emocjonalne rodziców dzieci z
niepełnosprawnością.
Metody terapii psychometrycznej stosowane w
rewalidacji osób o zaburzonym rozwoju.
Psychologiczna analiza sytuacji trudnych w
doświadczeniach osób z niepełnosprawnością.
Istota i uwarunkowania integracji osób z
niepełnospranością.
Możliwości uczniów z niepełnosprawnością
intelektualną w zakresie wiadomości i aktywności
matematycznych - charakterystyka, przykład diagnozowania.
Kształtowanie pojęć matematycznych u uczniów z niepełnosprawnością
intelektualną - przykład projektu dydaktycznego, programu zajęć korekcyjno-wyrównawczych.