Poziomy celów matematycznego kształcenia. Aktywność matematyczna i
,,gotowa matematyka". Koncepcja rozwijania TAM uczniów na różnych
poziomach matematycznego kształcenia. Rodzaje TAM:
- stawianie hipotez i ich weryfikacja,
- twórcze odbieranie,
przetwarzanie i wykorzystywanie informacji matematycznej,
- transfer metody i generowanie problemów,
- dyscyplina i
krytyczność myślenia,
- stawianie problemów w otwartych
sytuacjach.
Zadania wieloetapowe, przykłady z różnych poziomów kształcenia
- M. Klakla, Procesy psychiczne związane z tworzeniem
pojęć i struktur, w: Materiały do studiowania Dydaktyki
Matematyki, tom III, Wydawnictwo NOVUM, Płock 2003.
- M. Klakla, Dostrzeganie problemów a uzdolnienia matematyczne
uczniów (fragment badań), Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Kraków
1978, Rocznik Naukowy - Dydaktyka. 67, Prace z Dydaktyki
Matematyki 2, 87-120.
- M. Klakla, Z badań nad
rozpoznawaniem uzdolnień matematycznych, Dydaktyka Matematyki 2,
33-81, Kraków 1982.
- M. Klakla, Kształcenie
aktywności matematycznej o charakterze twórczym na poziomie szkoły
średniej, w: Materiały do studiowania dydaktyki matematyki, pod
redakcją J. Żabowskiego, Tom III, Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Płock
2002, s. 263 - 273.
- M. Klakla, Transfer metody, w:
Materiały do studiowania dydaktyki matematyki, pod redakcją J.
Żabowskiego, Tom III, Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Płock 2002, s.
275 - 297.
- M. Klakla, Wokół pojęcia średniej (a
także o kształceniu aktywności matematycznej w toku rozwiązywania
pewnego zadania wieloetapowego), w: Materiały do studiowania
dydaktyki matematyki, pod redakcją J. Żabowskiego. Tom III,
Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Płock 2002, 299 - 317.
- M. Klakla, Od jedynki trygonometrycznej do tożsamości
Lagrange`a i nierówności Cauchy`ego , w: Materiały do studiowania
dydaktyki matematyki, pod redakcją J. Żabowskiego. Tom III,
Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Płock 2002, s. 319 - 333.
- M. Klakla, Rozwijanie aktywności matematycznych w sytuacjach
geometrycznych, w: Materiały do studiowania dydaktyki
matematyki, pod redakcją J. Żabowskiego. Tom III, Wydawnictwo
Naukowe NOVUM, Płock 2002, s. 335 - 348.
- M. Klakla, Dyscyplina i krytycyzm myślenia jako specyficzny rodzaj
aktywności matematycznej, w: Studia Matematyczne Akademii
Świętokrzyskiej, Tom 10, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej,
Kielce 2003, 89-106.
- M. Klakla, Gotowa wiedza i
aktywność w matematycznym kształceniu na przykładzie kątów
Langleya, w: 36 Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis,
Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia I (red. A.
Chronowski i M. Klakla), Wydawnictwo Naukowe Akademii
Pedagogicznej, Kraków 2006, 75 - 93.
- J. Górowski,
M. Klakla, A. Łomnicki, Zadania "na wymuszanie" jako środek
matematycznej aktywizacji uczących się, w: Dydaktyka Matematyki
26, Kraków 2004, 61 - 80.
- A. Z. Krygowska, Elementy aktywności matematycznej, które powinny odgrywać
znaczącą rolę w matematyce dla wszystkich, Dydaktyka Matematyki
10, Kraków 1988, 141 - 147.
- A. Z. Krygowska, Kształcenie aktywności matematycznej uczniów i rola problemów w
tym kształceniu, w: Modernizacja kształcenia matematycznego i jej
wpływ na rozwój dydaktyki matematyki. Wybór artykułów A. Z.
Krygowskiej z lat 1958- 1972, red. G Terliński, H. Siwek, WN
WSP, Kraków 1985, 71-99.
- B. Nowecki, Aktywność
pozorna i rzeczywista, Oświata i Wychowanie, Wersja B 7, 1984,
21 - 25.
- B. Nowecki, Różne aspekty aktywności, Oświata i Wychowanie, Wersja B 7, 1984, 26 - 30.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
4.01.2008 (ostatnia modyfikacja: 6.03.2008)