Dokumentacja związana z nauczaniem i
wychowaniem. Pisemne projektowanie rozwiązań
merytoryczno-dydaktycznych (scenariuszy i konspektów) odpowiednio
do poziomów podstawowego i rozszerzonego nauczania matematyki w
szkole średniej. Strategie wspomagania uczenia się (w zależności
od potrzeb edukacyjnych uczniów). Obserwowanie i analizowanie
lekcji pod kątem merytoryczno-dydaktycznym oraz ocena efektów
własnej pracy. Dokonywanie oceny osiągnięć uczniów klas, w których
student odbywa praktykę. Umiejętność analizowania materiału
dydaktycznego pod kątem wymagań maturalnych (poziomu podstawowego
i rozszerzonego). Zastosowanie poznanej teorii dydaktycznej w
praktyce szkolnej. Diagnozowanie możliwości matematycznych ucznia
w liceum. Modyfikowane własnych działań dydaktycznych w zależności
od osiąganych wyników Praktyczne przygotowanie do pracy w szkole
ponadgimnazjalnej. Kompetencje związane z przygotowywaniem
nauczyciela do lekcji matematyki na poziomie szkoły
ponadgimnazjalnej, w tym:
- konstruowanie (wspólnie z osobą prowadzącą praktykę, a
następnie samodzielnie) konspektów lekcji do poziomów podstawowego
i rozszerzonego nauczania matematyki,
- umiejętność krytycznej i
konstruktywnej obserwacji sytuacji dydaktycznych w ramach
hospitowanych lekcji,
- prowadzenie lekcji według przygotowanego
konspektu bądź scenariusza, pisemna analiza hospitowanych i
prowadzonych przez siebie lekcji (pod względem merytorycznym,
dydaktycznym i pedagogicznym).
Specyficzne umiejętności studenta związane z praktycznym
prowadzeniem lekcji, a w szczególności z:
- doborem celów nauczania matematyki do określonej jednostki
lekcyjnej,
- operacjonalizacją celów ogólnych,
- doborem metod
nauczania z uwzględnieniem metod aktywizujących oraz różnorodnych
form pracy uczniów,
- stosowaniem metod stymulujących myślenie
uczniów i samodzielne zdobywanie przez nich wiedzy,
- koniecznością indywidualizacji pracy uczniów na lekcji, prawidłową
reakcją na błąd ucznia, adekwatnym doborem zadań matematycznych do
przyjętych wcześniej celów nauczania.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
4.01.2008 (ostatnia modyfikacja: 6.03.2008)