Psychologiczne podstawy wychowania i nauczania

TREŚCI NAUCZANIA

Czynniki rozwoju człowieka, rola własnej aktywności w rozwoju. Znaczenie kryzysów w rozwoju. Rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i osobowości w okresie dzieciństwa i dorastania. Rozpoznawanie i ocena poziomu rozwoju ucznia. Zaburzenia funkcjonowania ucznia - ich psychologiczne konsekwencje: zaburzenia więzi, przewlekłe choroby somatyczne, wadliwa socjalizacja, Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej (ADHD -Attention Deftcyte Hyperactivity Disorder), agresja i przemoc, lęki i fobie, niepełnosprawność intelektualna i fizyczna, trudności w uczeniu się. Zaburzenia w procesie rozwoju językowego. Diagnoza psychologiczna.

LITERATURA PODSTAWOWA
  1. W. Pilecka, G. Rudkowska, L. Wrona, Podstawy psychologii. Wydanie 2 (rozdz. IX-XII, XIV-XV), Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2004.
  2. M. Dembo, Stosowana psychologia wychowawcza (fragm.), WSiP, Warszawa 1997.
  3. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2 i 3 (fragm.), PWN, Warszawa 2002.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
  1. A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju, PWN, Warszawa 2000.
  2. P. Salovey, D. Sluyter (red.), Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna, Rebis, Poznań 1999.
  3. J. Strelau (red.), Psychologia. Tom 3 (rozdz. 48, 49), GWP, Gdańsk 2000.
  4. R. Vasta, M.M. Haith, S.A. Miller, Psychologia dziecka, WSiP, Warszawa 2004.
  5. T. Wolańczyk, A. Kołakowski, M. Skotnicka, Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci, Bifolium, Lublin.
Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 6.10.2008 (ostatnia modyfikacja: 6.11.2008)