Czynniki rozwoju człowieka, rola własnej aktywności w rozwoju.
Znaczenie kryzysów w rozwoju. Rozwój fizyczny, poznawczy,
emocjonalny, społeczny i osobowości w okresie dzieciństwa i
dorastania. Rozpoznawanie i ocena poziomu rozwoju ucznia.
Zaburzenia funkcjonowania ucznia - ich psychologiczne
konsekwencje: zaburzenia więzi, przewlekłe choroby somatyczne,
wadliwa socjalizacja, Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej (ADHD
-Attention Deftcyte Hyperactivity Disorder), agresja i przemoc,
lęki i fobie, niepełnosprawność intelektualna i fizyczna,
trudności w uczeniu się. Zaburzenia w procesie rozwoju językowego.
Diagnoza psychologiczna.
- W. Pilecka, G. Rudkowska, L. Wrona, Podstawy
psychologii. Wydanie 2 (rozdz. IX-XII, XIV-XV), Wydawnictwo
Naukowe AP, Kraków 2004.
- M. Dembo, Stosowana
psychologia wychowawcza (fragm.), WSiP, Warszawa 1997.
- B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Psychologia rozwoju
człowieka. Tom 2 i 3 (fragm.), PWN, Warszawa 2002.
- A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju, PWN,
Warszawa 2000.
- P. Salovey, D. Sluyter (red.), Rozwój
emocjonalny a inteligencja emocjonalna, Rebis, Poznań 1999.
- J. Strelau (red.), Psychologia. Tom 3 (rozdz. 48,
49), GWP, Gdańsk 2000.
- R. Vasta, M.M. Haith, S.A.
Miller, Psychologia dziecka, WSiP, Warszawa 2004.
- T.
Wolańczyk, A. Kołakowski, M. Skotnicka, Nadpobudliwość
psychoruchowa u dzieci, Bifolium, Lublin.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
6.10.2008 (ostatnia modyfikacja: 6.11.2008)