Adam Płocki
Stochastyka 2. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka
matematyczna. Zarys dydaktyki
Wstęp
Praca jest zarysem dydaktyki szczególnej dziedziny
matematyki, jaką jest stochastyka, rozumiana jako pewna
fuzja rachunku prawdopodobieństwa i statystyki
matematycznej, a traktowana tu jako ważny dziś element
matematyki "dla wszystkich". Stochastyka jest więc w tej
pracy traktowana jako nowy element powszechnego kształcenia
matematycznego, a zatem jej ujęcie ukierunkowane jest na
cele i zadania tego kształcenia.
Szczegółowe propozycje treści i metod kształcenia
stochastycznego przedstawiono w tomie Stochastyka 1.
Mowa tam o kształceniu nauczyciela w zakresie stochastyki.
Niniejszy tom prezentuje dydaktyczną analizę tego kursu
stochastyki dla nauczyciela oraz próby uzasadnienia na
gruncie dydaktyki matematyki, pedagogiki i psychologii,
doboru takich a nie innych treści (nie zawsze uważanych
dziś za elementarne) i metod kształcenia stochastycznego.
Praca zawiera analizę stochastyki ukierunkowaną na:
Aktualne ujęcia stochastyki zawierają
propozycje treści gotowego wykładu teorii bez odniesień do
jej empirycznych źródeł i do jej zastosowań. Ta praca dotyczy głównie
metodologii stochastyki, na którą składa się specyfika
obiektów i narzędzi matematyzacji oraz osobliwości
wnioskowań probabilistycznych (np. związanych z
podejmowaniem decyzji w warunkach ryzyka, z oceną
oczekiwanych zysków, z oceną ryzyka i wniosków
wynikających z jego wielkości) i wnioskowań
statystycznych (idee testowania hipotez, metody estymacji, idee Monte
Carlo). Tę metodologię stochastyki ukazano w pracy jako
ważny (obok geometrycznego i arytmetycznego) aspekt
matematycznego myślenia.
W tej pracy chodzi o spojrzenie na stochastykę pod kątem:
analizy metody matematycznej tworzenia pojęć i
wprowadzania definicji, typów matematycznego uogólniania,
rodzajów matematycznej argumentacji (przy weryfikacji
sądów i hipotez a także przy organizacji refleksji a posteriori),
funkcjonalnej roli symbolicznego zapisu i rysunku jako
obecnego w każdym dziale matematyki środka opisu i
rozumowania, strategii i techniki algorytmicznej,
matematycznego języka, relacji między realnym światem a probabilistycznymi
modelami jego fragmentów oraz relacji między wnioskowaniami stochastycznymi a
rozwiązywaniem zagadnień praktycznych.
Jest to więc w ujęciu badań dydaktycznych "morfologiczna
analiza stochastyki jako przedmiotu nauczania".
Książka obejmuje próby ustalenia miejsca i roli
problematyki stochastycznej zarówno w kształceniu poprzez
matematykę, jak i w kształceniu ogólnym oraz propozycje:
W pracy podkreśla się konieczność
głębszej refleksji nad stosunkowo niską kulturą
stochastyczną społeczeństwa i nad przyczynami tego stanu
rzeczy. Szczególne miejsce zajmują w tym kontekście
przykłady paradoksów i sofizmatów. Ukazano je jako
inspirację rozmaitych form matematycznej aktywności (dobór
środków argumentacji, weryfikacja poprawności wnioskowań,
konfrontacja ocen intuicyjnych z rezultatami dedukcji a
także z danymi empirycznymi, organizacja refleksji a posteriori).
Zasadniczą część pracy stanowią rozważania nad formą i
problematyką zadań oraz ich rolą w
matematycznej aktywizacji ucznia, w oswajaniu go z
metodologią stochastyki a zarazem z istotą procesu stosowania matematyki.
- rodzaje występujących w niej problemów i pojęć (jako
odkrywanych na lekcji narzędzi ich rozwiązywania);
- specyfikę obiektów poddawanych procesowi matematyzacji,
specyfikę form i narzędzi tej matematyzacji (rozmaitość środków matematyzacji);
- osobliwości metod wnioskowań i rozmaitość środków argumentacji;
- zakres zastosowań pojęć i metod stochastycznych.
a) tworzenia dydaktycznych ujęć stochastyki adresowanych na
różne etapy nauczania, uwzględniających podstawowe zasady
dydaktyki matematyki, pedagogiki i psychologii;
b) sposobu odkrywania pojęć i doboru tworzywa do tego
matematycznego odkrycia;
c) doboru pomostów łączących idee probabilistyczne i idee statystyczne;
d) doboru pomostów łączących treści stochastyczne z
pozostałymi działami matematyki szkolnej;
e) form przykładów, zadań i problemów oraz ich miejsca w
kształtowaniu pojęć i w ukazywaniu metod typowych dla tej
dziedziny matematyki;
f) doboru środków inspirowania, wspierania i organizacji
matematycznego myślenia, doboru sytuacji kreujących różne
formy matematycznej aktywności;
g) wykorzystania do matematycznej aktywizacji, ale przede
wszystkim do stochastycznego kształcenia bardzo licznych
błędów popełnianych w ocenach i wnioskowaniach natury
stochastycznej, których źródłem są nasze intuicje, nasze
naiwne wyobrażenia;
h) wprowadzania ucznia w elementy metody matematycznej.