Nastepny dokument: | Wstęp do informatyki |
Nadrzędny dokument: | PRZEDMIOTY KIERUNKOWE |
Poprzedni dokument: | Wykład monograficzny |
SEMESTRY 4 I 5 | CELE I TREŚCI PROGRAMOWE WYKŁADU |
Celem wykładu jest przedstawienie na wybranych przykładach metodologii fizyki jako współistnienia wyników empirycznych z ich teoretyczną interpretacją, przy czym położono nacisk na podkreślenie roli matematyki i abstrakcji dla poznania i zrozumienia rzeczywistości fizycznej.
Treść wykładu koncentruje się wokół wszechstronnego omówienie dwóch najważniejszych pojęć fizyki: energii i entropii. Entropia i energia stanowią dwa motory sterujące ewolucją zjawisk fizycznych w ten sposób, aby z biegiem czasu entropia rozpatrywanego układu i otoczenia rosła, zaś ich energia była zachowana, przy czym stabilność układu odpowiada stanowii maksymalnej entropii i minimalnej energii.
W części poświęconej energii obok jej form mechanicznych: kinetycznej i potencjalnej omawia się relatywistyczną energię masy. Wymaga to kilku wykładów o szczególnej teorii względności, ale daje studentom matematyki szansę zrozumienia w jaki sposób fizyka odkryła pseudoeuklidesowe własności metryczne czasoprzestrzeni.
Z kolei zjawisko dyssypacji energii mechanicznej prowadzi w krąg zagadnień termodynamicznych, które są opisywane przy pomocy energii wewnętrznej ciał makroskopowych i ich entropii. Statystyczne określenie entropii pozwala nadać termodynamice znaczny rygor matematyczny, czego przykładem jest pojęcie temperatury definiowanej jako pochodna cząstkowa energii wewnętrznej względem entropii układu.
SEMESTRY 4 I 5 | PRACOWNIA FIZYCZNA (ĆWICZENIA LABORATORYJNE) |
UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU |
Ze względu na warunki lokalowe i obsadę zajęć przez pracowników, zalecane jest równoczesne prowadzenie zajęć w dwóch grupach tak, aby każde pomieszczenie znajdowało się pod stałą kontrolą przynajmniej jednego pracownika.
Zalecane jest również prowadzenie zajęć w systemie blokowo-rotacyjnym. Polega on na podziale ćwiczeń w danym semestrze na cztery bloki tematyczne (po 4 ćwiczenia). Zajęcia dzielimy na cztery cykle 3-tygodniowe. W pierwszym tygodniu cyklu studenci są odpytywani z przygotowania teoretycznego i zapoznają się praktycznie z wszystkimi czterema ćwiczeniami bloku. W następnych 2 tygodniach wykonują praktycznie dwa, wylosowane z bloku, ćwiczenia. Następne cykle prowadzone są przy rotacyjnej zmianie bloków. Metoda ta powoduje zwiększoną ilość poznawanych ćwiczeń, ogranicza liczbę wykonywanych sprawozdań i daje szansę na ewentualne uzupełnienia oraz zwiększa czas, który może poświęcić prowadzący jednemu studentowi.
LITERATURA PODSTAWOWA |
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA |
Nastepny dokument: | Wstęp do informatyki |
Nadrzędny dokument: | PRZEDMIOTY KIERUNKOWE |
Poprzedni dokument: | Wykład monograficzny |