Przedmiot ma na celu wstępne przygotowanie przyszłych nauczycieli do
korzystania z komputera. Studenci uczą się korzystania z edytora tekstu (na
przykładzie MS Word) i arkusza kalkulacyjnego (np. MS Excel). Poznają pojęcia
dotyczące plików i katalogów oraz operacji na nich, aby mogli swobodnie
zapisywać i odczytywać tworzone przez siebie dokumenty. W dalszej części
zajęć zapoznają się z podstawowymi usługami dostępnymi w sieci Internet i
zasadami tworzenia prostych stron www. Wykład stanowi wprowadzenie w problematykę
komputerów i ich zastosowań. Ma na celu usystematyzowanie wiadomości
wyniesionych ze szkoły oraz poszerzenie wiedzy o treści dotyczące
m.in. przetwarzania informacji, problematyki komunikacji pomiędzy
człowiekiem a komputerem (języki programowania, gramatyki , system binarny)
oraz zasad funkcjonowania maszyn cyfrowych (automaty). Studenci poznają także
wstępnie wspólczesne techniki komputerowe: internet i multimedia. Dalsze
rozwinięcie wymienionej problematyki przewidziane jest w ramach przedmiotów
szczegółowych na wyższych latach studiów
SEMESTR 2 | TREŚCI NAUCZANIA |
Wykłady:
- Przechowywanie informacji w komputerze: systemy plików --
katalog, plik, nazwa, rozszerzenie, typowe przykłady,
pamięć -- jednostki pamięci, nośniki, pojemności podstawowych nośników
pamięci.
- Elementy budowy komputera -- typowa konfiguracja.
- Rodzaje oprogramowania: systemy operacyjne, programy narzędziowe,
programy użytkowe.
- Kompresja i archiwizacja danych: podstawy obsługi programu,
problemy utraty informacji, wybór metody kompresji, wirusy komputerowe,
co to jest wirus, metody ochrony przed wirusami.
- Co oferuje system Windows: zarządzanie plikami, akcesoria,
narzędzia systemowe.
- Systemy liczenia stosowane w komputerach: system dwójkowy,
system szesnastkowy, przeliczanie z jednego układu na inny.
- Od algorytmu do programu: pojęcie algorytmu, formy zapisu, przykłady.
- Języki programowania: definicja języków, rodzaje języków, różnice,
zastosowania.
- Gramatyki języków programowania.
- Automat realizujący instrukcje języka.
- Przenikanie się programów użytkowych: techniki łączenia i przesyłania
obiektów między programami, operacje baz danych w edytorze i arkuszu
kalkulacyjnym.
- Komputer w nauczaniu matematyki.
- Prezentacje multimedialne.
- Internet jako narzędzie edukacyjne.
- Tworzenie stron www: narzędzia do tworzenia stron, struktura dokumentu,
etyka i estetyka stron internetowych.
Ćwiczenia:
- Podstawy organizacji danych: pojęcie pliku, katalogu,
tworzenie i zapisywanie plików i katalogów, kopiowanie, przenoszenie i
usuwanie plików.
- Edytor tekstu -- Word
- (a)
- tworzenie prostych dokumentów tekstowych: formatowanie czcionki, akapitu,
definiowanie i wykorzystywanie tabulatorów, wyliczanie i numerowanie,
obramowania i krawędzie, kopiowanie, przenoszenie, usuwanie fragmentów tekstu,
wstawianie obiektów (tabele, rysunki), ułożenie tekstu na stronie
-- marginesy, wyrównanie, orientacja strony, nagłówki i
stopki, opcje wydruku;
- (b)
- formatowanie złożonych dokumentów:
definiowanie stylów, automatyczne tworzenie spisów treści, numerowanie
rysunków, przypisy, odnośniki, podział dokumentu na szpalty;
- (c)
- korespondencja seryjna.
- Arkusz kalkulacyjny -- jego możliwości i przykłady zastosowań w matematyce
- (a)
- podstawowe pojęcia -- komórka, arkusz, skoroszyt, adresowanie komórek,
- (b)
- wpisywanie informacji, kopiowanie, wypełnianie automatyczne, formaty,
zmiana szerokości kolumny i wysokości wiersza, ukrywanie kolumn,
- (c)
- nazywanie obszarów, nazywanie arkuszy,
wstawianie i przemieszczanie arkuszy,
- (d)
- tworzenie tabeli danych -- obramowania,
- (e)
- wpisywanie formuł, adresowanie względne i bezwzględne,
- (f)
- wykorzystywanie funkcji wbudowanych (suma, średnia, jeżeli,
licz.jeżeli, wyszukaj.pionowo, funkcje daty i czasu),
- (g)
- tworzenie wykresów, wykres funkcji kwadratowej, funkcji
trygonometrycznych na podstawie danych tabelarycznych, możliwość zmiany
współczynników funkcji,
- (h)
- operacje na zbiorach danych -- filtry, sumy pośrednie.
- Internet
- (a)
- podstawowe pojęcia -- światowa pajęczyna, adres URL, strona,
portal, witryna, przeglądarka;
- (b)
- typowe usługi: poczta elektroniczna (program pocztowy, nadawanie i
odczytywanie listów, odpowiedzi, przekazywanie listów następnym
adresatom, książka adresowa, zakładanie konta e-mail, telnet,
listy dyskusyjne, chat, talk, transfer plików (kopiowanie, download);
- (c)
- wyszukiwanie informacji: wyszukiwarki -- formułowanie zapytań,
wyszukiwanie według zadango adresu, przykłady internetowych zasobów
dla nauczycieli matematyki;
- (d)
- tworzenie własnych stron WWW: narzędzia do tworzenia stron, struktura
dokumentu.
UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU |
Ćwiczenia odbywają się w pracowni komputerowej.
Słuchacze poznają zasady tworzenia dokumentów tekstowych. Uczą się
wykonywać obliczenia za pomocą arkusza kalkulacyjnego. Na zakończenie
semestru wykonują pracę, która łączy w sobie umiejętności redakcji
tesktu uzupełnionego o tabelę danych i wykres uzyskany za pomocą arkusza.
- praca zbiorowa, Podstawy użytkowania komputerów, W
ydawnictwo
,,Dla szkoły'', Wilkowice 2001.
- E. Castro, Po prostu HTML 4.0, Helion, Warszawa 1999.
Wydawnictwo
,,Dla szkoły'', Wilkowice 2001.
- A. Dyrek, L. Hadasz, Grafika komputerowa, Wydawnictwo ,,Edition 2000'',
Kraków 2000.
- A. Dyrek, L. Hadasz, Komputery i sieci, Wydawnictwo ,,Edition 2000'',
Kraków 2000.
- A. Kaczmarkiewicz, B. Skłodowski, Microsoft Word
97, Lynx-Sft, Warszawa 1998.
- M. Kopertowska, Zaawansowane możliwości arkusza Excel
2000, Mikom, Warszawa 2000.
- M. Kopertowska, Zaawansowane możliwości edytora Word
2000, Mikom, Warszawa 2000.
- K. Kuciński, ABC Excela, Wydawnictwo ,,Edition 2000'',
Kraków 1999.
- J. Mackiewicz, P. Rakowski, Paint Shop Pro 5, Lynex-SFT,
Warszawa 1999.
- C. Musciano, B. Kennedy, HTML podręcznik
użytkownika, O'Reilly, Warszawa 1999.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
15.01.2002