poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Informatyczne narzędzia matematyki
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
Poprzedni dokument: Fizyka

Wstęp do informatyki

CELE NAUCZANIA

Przedmiot ma na celu wstępne przygotowanie przyszłych nauczycieli do korzystania z komputera. Studenci uczą się korzystania z edytora tekstu (na przykładzie MS Word) i arkusza kalkulacyjnego (np. MS Excel). Poznają pojęcia dotyczące plików i katalogów oraz operacji na nich, aby mogli swobodnie zapisywać i odczytywać tworzone przez siebie dokumenty. W dalszej części zajęć zapoznają się z podstawowymi usługami dostępnymi w sieci Internet i zasadami tworzenia prostych stron www. Wykład stanowi wprowadzenie w problematykę komputerów i ich zastosowań. Ma na celu usystematyzowanie wiadomości wyniesionych ze szkoły oraz poszerzenie wiedzy o treści dotyczące m.in. przetwarzania informacji, problematyki komunikacji pomiędzy człowiekiem a komputerem (języki programowania, gramatyki , system binarny) oraz zasad funkcjonowania maszyn cyfrowych (automaty). Studenci poznają także wstępnie wspólczesne techniki komputerowe: internet i multimedia. Dalsze rozwinięcie wymienionej problematyki przewidziane jest w ramach przedmiotów szczegółowych na wyższych latach studiów

SEMESTR 2TREŚCI NAUCZANIA
Wykłady:
  1. Przechowywanie informacji w komputerze: systemy plików -- katalog, plik, nazwa, rozszerzenie, typowe przykłady, pamięć -- jednostki pamięci, nośniki, pojemności podstawowych nośników pamięci.
  2. Elementy budowy komputera -- typowa konfiguracja.
  3. Rodzaje oprogramowania: systemy operacyjne, programy narzędziowe, programy użytkowe.
  4. Kompresja i archiwizacja danych: podstawy obsługi programu, problemy utraty informacji, wybór metody kompresji, wirusy komputerowe, co to jest wirus, metody ochrony przed wirusami.
  5. Co oferuje system Windows: zarządzanie plikami, akcesoria, narzędzia systemowe.
  6. Systemy liczenia stosowane w komputerach: system dwójkowy, system szesnastkowy, przeliczanie z jednego układu na inny.
  7. Od algorytmu do programu: pojęcie algorytmu, formy zapisu, przykłady.
  8. Języki programowania: definicja języków, rodzaje języków, różnice, zastosowania.
  9. Gramatyki języków programowania.
  10. Automat realizujący instrukcje języka.
  11. Przenikanie się programów użytkowych: techniki łączenia i przesyłania obiektów między programami, operacje baz danych w edytorze i arkuszu kalkulacyjnym.
  12. Komputer w nauczaniu matematyki.
  13. Prezentacje multimedialne.
  14. Internet jako narzędzie edukacyjne.
  15. Tworzenie stron www: narzędzia do tworzenia stron, struktura dokumentu, etyka i estetyka stron internetowych.
Ćwiczenia:
  1. Podstawy organizacji danych: pojęcie pliku, katalogu, tworzenie i zapisywanie plików i katalogów, kopiowanie, przenoszenie i usuwanie plików.
  2. Edytor tekstu -- Word
    (a)
    tworzenie prostych dokumentów tekstowych: formatowanie czcionki, akapitu, definiowanie i wykorzystywanie tabulatorów, wyliczanie i numerowanie, obramowania i krawędzie, kopiowanie, przenoszenie, usuwanie fragmentów tekstu, wstawianie obiektów (tabele, rysunki), ułożenie tekstu na stronie -- marginesy, wyrównanie, orientacja strony, nagłówki i stopki, opcje wydruku;
    (b)
    formatowanie złożonych dokumentów: definiowanie stylów, automatyczne tworzenie spisów treści, numerowanie rysunków, przypisy, odnośniki, podział dokumentu na szpalty;
    (c)
    korespondencja seryjna.
  3. Arkusz kalkulacyjny -- jego możliwości i przykłady zastosowań w matematyce
    (a)
    podstawowe pojęcia -- komórka, arkusz, skoroszyt, adresowanie komórek,
    (b)
    wpisywanie informacji, kopiowanie, wypełnianie automatyczne, formaty, zmiana szerokości kolumny i wysokości wiersza, ukrywanie kolumn,
    (c)
    nazywanie obszarów, nazywanie arkuszy, wstawianie i przemieszczanie arkuszy,
    (d)
    tworzenie tabeli danych -- obramowania,
    (e)
    wpisywanie formuł, adresowanie względne i bezwzględne,
    (f)
    wykorzystywanie funkcji wbudowanych (suma, średnia, jeżeli, licz.jeżeli, wyszukaj.pionowo, funkcje daty i czasu),
    (g)
    tworzenie wykresów, wykres funkcji kwadratowej, funkcji trygonometrycznych na podstawie danych tabelarycznych, możliwość zmiany współczynników funkcji,
    (h)
    operacje na zbiorach danych -- filtry, sumy pośrednie.
  4. Internet
    (a)
    podstawowe pojęcia -- światowa pajęczyna, adres URL, strona, portal, witryna, przeglądarka;
    (b)
    typowe usługi: poczta elektroniczna (program pocztowy, nadawanie i odczytywanie listów, odpowiedzi, przekazywanie listów następnym adresatom, książka adresowa, zakładanie konta e-mail, telnet, listy dyskusyjne, chat, talk, transfer plików (kopiowanie, download);
    (c)
    wyszukiwanie informacji: wyszukiwarki -- formułowanie zapytań, wyszukiwanie według zadango adresu, przykłady internetowych zasobów dla nauczycieli matematyki;
    (d)
    tworzenie własnych stron WWW: narzędzia do tworzenia stron, struktura dokumentu.

UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU

Ćwiczenia odbywają się w pracowni komputerowej. Słuchacze poznają zasady tworzenia dokumentów tekstowych. Uczą się wykonywać obliczenia za pomocą arkusza kalkulacyjnego. Na zakończenie semestru wykonują pracę, która łączy w sobie umiejętności redakcji tesktu uzupełnionego o tabelę danych i wykres uzyskany za pomocą arkusza.

LITERATURA
  1. praca zbiorowa, Podstawy użytkowania komputerów, W
  2. ydawnictwo ,,Dla szkoły'', Wilkowice 2001.
  3. E. Castro, Po prostu HTML 4.0, Helion, Warszawa 1999.
  4. Wydawnictwo ,,Dla szkoły'', Wilkowice 2001.
  5. A. Dyrek, L. Hadasz, Grafika komputerowa, Wydawnictwo ,,Edition 2000'', Kraków 2000.
  6. A. Dyrek, L. Hadasz, Komputery i sieci, Wydawnictwo ,,Edition 2000'', Kraków 2000.
  7. A. Kaczmarkiewicz, B. Skłodowski, Microsoft Word 97, Lynx-Sft, Warszawa 1998.
  8. M. Kopertowska, Zaawansowane możliwości arkusza Excel 2000, Mikom, Warszawa 2000.
  9. M. Kopertowska, Zaawansowane możliwości edytora Word 2000, Mikom, Warszawa 2000.
  10. K. Kuciński, ABC Excela, Wydawnictwo ,,Edition 2000'', Kraków 1999.
  11. J. Mackiewicz, P. Rakowski, Paint Shop Pro 5, Lynex-SFT, Warszawa 1999.
  12. C. Musciano, B. Kennedy, HTML podręcznik użytkownika, O'Reilly, Warszawa 1999.


poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Informatyczne narzędzia matematyki
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
Poprzedni dokument: Fizyka

Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 15.01.2002