Celem nauczania jest zapoznanie studentów z obsługą i możliwościami
programów użytkowych stosowanych do rozwiązywania różnorodnych
problemów matematycznych metodami analitycznymi i numerycznymi.
Znajomość tych programów może być wykorzystana przez studentów zarówno
w trakcie studiów jak również w poźniejszej pracy zawodowej podczas
nauczania matematyki w gimnazjum i liceum.
SEMESTR 6 | TREŚCI NAUCZANIA |
Matematyczne programy komputerowe: Cabri Geometre, Derive,
MathCAD,
Mathematica.
- Cabri Geometre:
interfejs programu -- wstawianie elementów (punkt, linia,
grupowanie obiektów), obiekty predefiniowane, ciekawe
konstrukcje geometryczne,
wykorzystanie programu do rozwiązywania problemów matematycznych.
- Derive:
podstawy obsługi programu, definiowanie zmiennych, wyrażenia algebraiczne,
rysowanie wykresów funkcji, obliczenia numeryczne, przykładowe zadania.
- MathCAD:
podstawy obsługi programu, wyrażenia algebraiczne, definiowanie
zmiennych, funkcji, wektorów, macierzy, operacje na wektorach i macierzach,
obliczanie pochodnych i całek, rozwiązywanie równań, rysowanie wykresów
funkcji.
- Mathematica: podstawy obsługi programu, działania na liczbach
rzeczywistych i zespolonych, obliczenia numeryczne i symboliczne,
wyrażenia algebraiczne i ich przekształcanie, stałe, definiowanie
zmiennych i funkcji, rozwiązywanie równań i układów równań,
obliczanie granic funkcji, obliczanie pochodnych i całek,
listy danych, wektory i działania na wektorach,
macierze i operacje na macierzach, wykresy funcji (w dwóch i trzech wymiarach),
równania różniczkowe, numeryczne rozwiązywanie równań, układów równań, całek,
numeryczna analiza danych.
UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU |
W czasie ćwiczeń należy zwrócić szczególną uwagę na praktyczne
zastosowanie wyżej wymienionych programów do rozwiązywania konkretnych
zagadnień z matematyki.
Przedmiot obowiązuje wszystkich studentów kierunku matematyka.
Poziom zaawansowania ajęć w poszczególnych grupach powinien być
zróżnicowany i, w szczególności, uwzględniać wiedzę i umiejętności
studentów specjalności matematyka z informatyką.
- J. Dąbkowski, Derive wersja 2.53 niezwykły nauczyciel
matematyki, Help, Warszawa 1993.
- G. Drwal, R. Grzymkowski, A. Kapusta, D.
Słota, Mathematica: programowanie i zastosowanie, Wydawnictwo
Pracowni Komputerowej J. Skalimierskiego, Gliwice 1995.
- D. Kowalczyk, Mathematica Enhanced wersja 2.2. Podstawy
analizy matematycznej i algebry liniowej, Pydawnictwo Lynex-SFT,
Warszawa 1997.
- B. Miś, Derive 2.06, WNT, Warszawa 1993.
- S. Wolfram, Mathematica A System for Doing mathematics by
Computer, Addison-Wesley Publishing Company, Inc. 1988.
- D. Żurakowski, MathCAD Kompletny opis programu w wersji
2.52, Wydawnictwo PLJ, Warszawa 1991.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
15.01.2002