poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Oprogramowanie użytkowe
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
Poprzedni dokument: Wstęp do informatyki

Informatyczne narzędzia matematyki

CELE NAUCZANIA

Celem nauczania jest zapoznanie studentów z obsługą i możliwościami programów użytkowych stosowanych do rozwiązywania różnorodnych problemów matematycznych metodami analitycznymi i numerycznymi. Znajomość tych programów może być wykorzystana przez studentów zarówno w trakcie studiów jak również w poźniejszej pracy zawodowej podczas nauczania matematyki w gimnazjum i liceum.

SEMESTR 6TREŚCI NAUCZANIA

Matematyczne programy komputerowe: Cabri Geometre, Derive, MathCAD,
Mathematica.

  1. Cabri Geometre: interfejs programu -- wstawianie elementów (punkt, linia, grupowanie obiektów), obiekty predefiniowane, ciekawe konstrukcje geometryczne, wykorzystanie programu do rozwiązywania problemów matematycznych.
  2. Derive: podstawy obsługi programu, definiowanie zmiennych, wyrażenia algebraiczne, rysowanie wykresów funkcji, obliczenia numeryczne, przykładowe zadania.
  3. MathCAD: podstawy obsługi programu, wyrażenia algebraiczne, definiowanie zmiennych, funkcji, wektorów, macierzy, operacje na wektorach i macierzach, obliczanie pochodnych i całek, rozwiązywanie równań, rysowanie wykresów
    funkcji.
  4. Mathematica: podstawy obsługi programu, działania na liczbach rzeczywistych i zespolonych, obliczenia numeryczne i symboliczne, wyrażenia algebraiczne i ich przekształcanie, stałe, definiowanie zmiennych i funkcji, rozwiązywanie równań i układów równań, obliczanie granic funkcji, obliczanie pochodnych i całek, listy danych, wektory i działania na wektorach, macierze i operacje na macierzach, wykresy funcji (w dwóch i trzech wymiarach), równania różniczkowe, numeryczne rozwiązywanie równań, układów równań, całek, numeryczna analiza danych.

UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU

W czasie ćwiczeń należy zwrócić szczególną uwagę na praktyczne zastosowanie wyżej wymienionych programów do rozwiązywania konkretnych zagadnień z matematyki.

Przedmiot obowiązuje wszystkich studentów kierunku matematyka. Poziom zaawansowania ajęć w poszczególnych grupach powinien być zróżnicowany i, w szczególności, uwzględniać wiedzę i umiejętności studentów specjalności matematyka z informatyką.

LITERATURA
  1. J. Dąbkowski, Derive wersja 2.53 niezwykły nauczyciel matematyki, Help, Warszawa 1993.
  2. G. Drwal, R. Grzymkowski, A. Kapusta, D. Słota, Mathematica: programowanie i zastosowanie, Wydawnictwo Pracowni Komputerowej J. Skalimierskiego, Gliwice 1995.
  3. D. Kowalczyk, Mathematica Enhanced wersja 2.2. Podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej, Pydawnictwo Lynex-SFT, Warszawa 1997.
  4. B. Miś, Derive 2.06, WNT, Warszawa 1993.
  5. S. Wolfram, Mathematica A System for Doing mathematics by Computer, Addison-Wesley Publishing Company, Inc. 1988.
  6. D. Żurakowski, MathCAD Kompletny opis programu w wersji 2.52, Wydawnictwo PLJ, Warszawa 1991.


poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Oprogramowanie użytkowe
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY KIERUNKOWE
Poprzedni dokument: Wstęp do informatyki

Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 15.01.2002