Teoretyczne i praktyczne przygotowanie studentów do nauczania
matematyki w klasach IV-VI szkoły podstawowej, gimnazjum i w szkołach
średnich, a w tym:
- Metodyczne przygotowanie do nauczania matematyki zgodnie z głównymi
aktualnie funkcjonującymi programami nauczania, z wykorzystaniem różnych
kompletów podręczników i środków wspomagających.
- Wprowadzenie w problematykę uzasadnionego teoretycznie i
praktycznie wyboru koncepcji nauczania, w tym programów nauczania i
materiałów dydaktycznych.
Wyposażenie w wiedzę i umiejętności pozwalające na samodzielne
planowanie procesu dydaktycznego
i kierowanie nim.
- Zaznajomienie z problematyką, metodami i niektórymi wynikami
badań w zakresie dydaktyki matematyki oraz aktualnymi kierunkami tych
badań w Polsce i na świecie, a także przygotowanie do podejmowania prób
badawczych np. w zakresie diagnozowania możliwości matematycznych
ucznia, ewaluacji i oceny rozwoju uczniów, konstrukcji własnych
programów nauczania matematyki i materiałów dydaktycznych.
SEMESTRY 4-6 | TREŚCI NAUCZANIA |
Treści nauczania obejmujące teorie nauczania i uczenia się
matematyki (T), praktykę nauczania matematyki (P) i szczegółowe propozycje
dydaktyczne (S).
SEMESTR 4 | TREŚCI NAUCZANIA |
- T 1.
- Miejsce i rola dydaktyki matematyki wśród przedmiotów
kierunkowych na studiach nauczycielskich. Dydaktyka matematyki a
matematyka szkolna.
- T 2.
- Procesy tworzenia się pojęć: interioryzacja, asymilacja i
akomodacja, abstrahowanie, uogólnianie, definiowanie.
- T 3.
- Drogi poznania matematycznego: przykład, uogólnienie,
eksperyment, analogia, wnioskowanie, dowód, interpretacja, rozumowanie
intuicyjne i formalne.
- P 4.
- Motywacja i aktywizacja uczniów; sposoby podnoszenia
intensywności i skuteczności lekcji; rola środków dydaktycznych w procesie
nauczania-uczenia się matematyki; rola komunikacji między uczniami oraz
między nauczycielem i uczniem.
- S 5.
- Liczby i działania: liczby naturalne, ułamki zwykłe,
ułamki dziesiętne, procenty, liczby ujemne; zastosowania w kontekstach
realnych; rachunek pisemny, rachunek pamięciowy, algorytmy wykonywania
działań, użycie kalkulatora; błędy rachunkowe, ich przyczyny i konsekwencje
dydaktyczne.
- S 6.
- Figury geometryczne (płaskie i przestrzenne): figury jako
kształty i
jako zbiory punktów; definiowanie figur, odkrywanie i uzasadnianie
własności figur (m.in. przez odwołanie się do cech przystawania lub
podobieństwa, bądź przez zastosowanie przekształceń); konstrukcje
geometryczne; różne sposoby mierzenia i obliczania długości, pól i
objętości; użycie różnych środków dydaktycznych, także komputera.
SEMESTRY 5 | TREŚCI NAUCZANIA |
- T 1.
- Zadania matematyczne i ich rozwiązywanie: typy zadań, cele
dydaktyczne zadań; strategie heurystyczne, metody i etapy (Polya)
rozwiązywania;
dobór zadań do realizacji celów lekcji, przedłużanie i tworzenie zadań przez
uczniów.
- T 2.
- Cele nauczania matematyki: trzy poziomy celów; cele nauczania na
różnych szczeblach szkoły, w różnych typach szkół, dla różnych grup
uczniów.
- P 3.
- Programy nauczania matematyki na różnych etapach edukacji:
podstawa programowa, program i jego struktura, wymagania konieczne,
standardy.
- P 4.
- Planowanie nauczania; różne typy organizacji lekcji matematyki;
przygotowanie nauczyciela do lekcji, konspekt; wyniki nauczania, ich
sprawdzanie, ocena ucznia; indywidualizacja nauczania, praca z uczniem
wolno uczącym się i z uczniem zdolnym. Metody nauczania -- podające i
poszukujące.
- P 5.
- Środki dydaktyczne w nauczaniu matematyki.
Podręcznik, zeszyt ćwiczeń: struktura, funkcje, sposoby wykorzystania.
Analiza porównawcza programów i podręczników. Techniczne środki --
kalkulator, grafoskop, odtwarzacz wideo, rzutnik przeźroczy, komputer i inne
środki wzrokowe i wzrokowo-słowne: zasady bezpiecznego użycia, funkcje,
sposoby wykorzystania. Proste środki dydaktyczne (modele gotowe i tworzone przez uczniów,
materiały strukturalne i inne).
- S 6.
- Funkcje liczbowe: empiryczne i matematyczne; tabele, wzory, wykresy
(kartezjańskie i inne); badanie funkcji w różnych kontekstach przy użyciu
środków elementarnych.
- S 7.
- Algebra: podobieństwa i różnice między arytmetyką i algebrą; własności
działań a operacje algebraiczne; trudności uczniów i środki ich
złagodzenia; przyczyny błędów algebraicznych, ich wykrywanie, konsekwencje
dydaktyczne; rozwiązywanie równań na różnych poziomach i różnymi metodami,
także przy użyciu kalkulatora i komputera.
SEMESTRY 6 | TREŚCI NAUCZANIA |
- T 1.
- Teorie uczenia się: behawioryzm, strukturalizm i konstruktywizm
-- w odniesieniu do uczenia się matematyki; stadia rozwoju
myślenia wg Piageta, sfery możliwości wg Wygodskiego, teoria reprezentacji
wg Brunera, poziomy myślenia wg Van Hielego.
- T 2.
- Koncepcje nauczania matematyki: mechanistyczna, strukturalistyczna,
empirystyczna i realistyczna; czynnościowe nauczanie matematyki w sensie
Z. Krygowskiej; nauczanie problemowe. Nauczanie integralne podstawą nauczania
przemiotowego.
- TP 3.
- Ewaluacja osiągnięć uczniów. Wyniki nauczania matematyki w
świetle badań.
- TP 4.
- Niepowodzenia w uczeniu się matematyki; wykrywanie przyczyn,
przeciwdziałanie i zapobieganie.
Błąd: przyczyny, typy, konsekwencje dydaktyczne; konflikt poznawczy.
Diagnozowanie możliwości ucznia, konstruowanie narzedzi badawczych, analiza
wyników badań, sprawozdania. Klasy integracyjne i zespoły wyrównawcze.
- S 5.
- Długość, pole, objętość i miara kąta na różnych poziomach
nauczania.
- S 6.
- Translacja, obrót, symetrie, jednokładność i podobieństwo figur, rzuty
figur przestrzennych na płaszczyznę: obserwacja w naturze, eksperymenty,
konstrukcje; badanie niezmienników; zastosowania w zadaniach.
- S 7.
- Geometria przestrzenna, kształcenie wyobraźni przestrzennej.
SEMESTRY 7 I 8 | TREŚCI NAUCZANIA |
Treści nauczania obejmujące teorie dydaktyczne (T) i szczegółowe
propozycje dydaktyczne (S).
SEMESTRY 7 | TREŚCI NAUCZANIA |
- T 1.
- Definiowanie pojęć matematycznych: istota i typy definicji
matematycznej, problemowe wprowadzanie definicji, rozumienie i stosowanie
definicji, trudności i błędy w tworzeniu, odtwarzaniu i stosowaniu
definicji, rodzaje przykładów i typy ćwiczeń przy wprowadzaniu nowych
definicji.
- T 2.
- Formułowanie i dowodzenie twierdzeń: pojęcie twierdzenia i dowodu, typy
twierdzeń i dowodów, problemowe wprowadzanie twierdzeń, motywacja
dowodzenia, poszukiwanie
i redagowanie oraz odczytywanie dowodu, trudności
i błędy w formułowaniu twierdzeń i dowodzeniu.
- T 3.
- Dedukcyjna struktura matematyki w nauczaniu: dedukcja lokalna.
- T 4.
- Pojęciowy i algorytmiczny aspekt matematyki w nauczaniu.
- S 5.
- Pojęcie: liczby rzeczywistej, ciągłości, granicy i pochodnej.
- S 6.
- Funkcje elementarne, w tym ciągi, w ujęciu dydaktycznym.
- S 7.
- Rozumowanie przez indukcję zupełną.
- S 8.
- Równania i nierówności.
SEMESTRY 8 | TREŚCI NAUCZANIA |
- T 1.
- Tok genetyczny a tok dedukcyjny w nauczaniu matematyki; geneza
psychologiczna (wg Piageta i Brunera), fenomenologiczna (wg Freudenthala) i
historyczna.
- T 2.
- Język matematyki: składniki (werbalny, symboliczny, algorytmiczny,
rysunkowy), ich charakterystyka i rola w matematyce i jej poznaniu.
- T 3.
- Elementy logiki w nauczaniu matematyki: język logiki (słowny i
symboliczny) i jego rola w formułowaniu i rozumieniu definicji i
twierdzeń; prawa logiki formalnej, ich rozumienie i użycie; miejsce i
sposoby wprowadzenia elementów logiki na lekcjach matematyki.
- T 4.
- Intuicja i wyobraźnia w matematyce i jej nauczaniu: intuicja
pierwotna
i przedłużona; błędy intuicji; wyobraźnia przestrzenna, jej rola,
kształtowanie; inne typy wyobraźni.
- S 5.
- Przekształcenia geometryczne płaszczyzny i przestrzeni.
- S 6.
- Przykłady zadań na zastosowania matematyki na różnych poziomach
nauczania. Matura z matematyki.
LITERATURA | WYBRANE PRACE PROF. A. Z. KRYGOWSKIEJ |
- Zarys dydaktyki matematyki, cz. 1,2,3, WSiP, Warszawa 1977.
- Główne problemy i kierunki badań współczesnej dydaktyki
matematyki, Dydaktyka Matematyki 1(1982), 7-60. [*]
- Koncepcje powszechnego matematycznego kształcenia w reformach
programów szkolnych z lat 1960-1980, WN WSP, Kraków 1984 (seria Prace
Monograficzne nr 46).
- Elementy aktywności matematycznej, które powinny odgrywać
znaczącą rolę w matematyce dla wszystkich, Dydaktyka
Matematyki 6(1986), 25-41. [*]
- Kształcenie aktywności matematycznych uczniów i rola problemów
w tym kształceniu, w: Modernizacja kształcenia matematycznego i jej wpływ
na rozwój dydaktyki matematyki. Wybór artykułów A. Z. Krygowskiej z lat
1958-1972, red. G. Treliński, H. Siwek, WN WSP, Kraków, 1985, 71-99.
- O zadaniach matematycznych rozwiązywanych w szkole,
Matematyka 4(1972). [*]
- (z M. Ciosek, S. Turnau) Strategie rozwiązywania zadań
matematycznych jako problem dydaktyki matematyki, Wyż. Szkoła Ped. Kraków
Rocznik Nauk.-Dydakt. 54 Prace z Dydaktyki Matematyki 1(1974), 5-41.
- (z S. Kulczycki, S. Straszewicz) Nauczanie geometrii w
klasach licealnych szkoły ogólnokształcącej, PZWS, Warszawa 1954.
- Jak uczyć dowodzenia twierdzeń, Matematyka 5(1972),
264-275. [*]
- Wieże z Hanoi, Matematyka 3(1974), 172-181.
- O poprawne rozumienie przez uczniów symbolu literowego w
nauce algebry w szkole, Matematyka 4(1955), 21-32. [*]
- O niebezpieczeństwach formalizmu w nauczaniu algebry w szkole,
Matematyka 4(1956), 15-26. [*]
- Przyczyny trudności i niepowodzeń uczniów w matematyce, Matematyka
4(1975), 241-247. [*]
- Zrozumieć błąd w matematyce, Dydaktyka Matematyki 10(1988),
141-147. [*]
- (pod red. J. Żabowskiego) Prace prof. Anny Zofii Krygowskiej.
Materiały do studiowania matematyki, cz. I, Płock 2000.
[*] -- oznaczone artykuły są również w pozycji 15.
- H. Aebli, Dydaktyka psychologiczna, PWN, Warszawa 1982.
- J. S. Bruner, Poza dostarczone informacje, PWN, Warszawa 1978.
- M. Donaldson, Myślenie dzieci, Wiedza Powszechna, Warszawa 1986.
- J. Filip, T. Rams, Dziecko w świecie matematyki, Oficyna Wyd.
,,Impuls'', Kraków 2000.
- E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w
uczeniu się matematyki, WSiP, Warszawa 1994.
- I. Gucewicz-Sawicka [red.], Podstawowe zagadnienia z
dydaktyki matematyki, PWN, Warszawa 1982.
- J. Konior, Budowa i lektura tekstu matematycznego, Wydawnictwo UŚ, Katowice 1998.
- J. Konior, Nauka czytania tekstu matematycznego w szkole, CDN,
Bielsko-Biała 1990.
- J. Konior, Organizacja nauczania oparta na lokalnych
dedukcjach, Wydawnictwo UŚ, Katowice 1975.
- J. Konior, Z zagadnień dowodzenia twierdzeń w nauczaniu szkolnym
matematyki,
Skrypt UŚ, Katowice 1989.
- W. Nowak, Konwersatorium z dydaktyki matematyki, PWN, Warszawa
1989.
- B. Nowecki [red.], Materiały pomocnicze do nauczania matematyki w szkole
podstawowej. Wykłady telewizyjne, PZWS, Warszawa 1974.
- B. Nowecki [red.], Wybrane zagadnienia nauczania matematyki w szkole
średniej. Wykłady telewizyjne, cz. II, WSiP, Warszawa 1974.
- pod red. J. Żabowskiego, Prace prof. dr hab. B. Noweckiego.
Materiały do studiowania matematyki cz. II, Wydawnictwo Naukowe Novum,
Płock 2000.
- B. Nowecki [red.], Wybrane zagadnienia nauczania matematyki w
szkole średniej. Wykłady telewizyjne, cz. III, WSiP, Warszawa 1975.
- A. Pardała, Wyobraźnia przestrzenna uczniów w warunkach nauczania
szkolnej matematyki. Teoria problemy, propozycje, ,,Fosze'', Rzeszów 1995.
- G. Polya, Jak to rozwiązać?, PWN, Warszawa 1993.
- G. Polya, Odkrycie matematyczne, WN-T, Warszawa 1975.
- B. Rabijewska [red.], Wprowadzenie do wybranych zagadnień dydaktyki
matematyki, Wyd. Uniw. Wrocł., Wrocław 1980.
- W. W. Sawyer, Matematyka nauką przyjemną, Wiedza Powszechna,
Warszawa 1974.
- W. W. Sawyer, Myślenie obrazowe w matematyce
elementarnej, Wiedza Powszechna, Warszawa 1988.
- Z. Semadeni [red.], Nauczanie początkowe matematyki, t. 2-4, WSiP,
Warszawa 1981-1984.
- H. Siwek, Czynnościowe nauczanie matematyki, WSiP, Warszawa
1998.
- H. Siwek, Możliwości matematyczne uczniów szkoły specjalnej, WSiP,
Warszawa 1992.
- M. Szurek, Z komputerem przez matematykę, Oficyna
Wyd.-Poligraf. i Rekl.-Handlowa ,,Adam'', Warszawa 1995.
- U. Trelińska, G. Treliński, Kształtowanie pojęć geometrycznych na
etapie przeddefinicyjnym, Zakład Poligraficzny ,,Jawista'', Kielce 1996.
- G. Treliński [red.], Wybrane zagadnienia z dydaktyki
matematyki w zadaniach, WSP, Kielce 1991.
- S. Turnau, Wykłady o nauczaniu matematyki, PWN, Warszawa 1990.
- S. Turnau [red.], Nauczanie geometrii w klasach I i II szkoły
średniej, WSiP, Warszawa 1977.
- F. Urbańczyk, Zasady nauczania matematyki, PZWS, Warszawa 1960.
- W. Zaczyński, Praca badawcza nauczyciela, WSiP, Warszawa 1960.
- J. Boaler, Rola kontekstu na lekcji matematyki: czy
,,urealniają'' one matematykę?, Dydaktyka Matematyki 18(1996).
- V. Byears, S. Erlwanger, Pamięć w rozumieniu
matematyki, Dydaktyka Matematyki 10(1988), 7-34.
- E. Castelnuovo, Umiejętność widzenia w matematyce. Kilka uwag o
intuicji i rozumowaniu dedukcyjnym, Dydaktyka Matematyki 7(1987), 17-25.
- M. Ciosek, Błędy popełniane przez uczniów uczących się
matematyki i ich hipotetyczne przyczyny, Dydaktyka Matematyki 13(1992),
65-162.
- M. Ciosek, Dydaktyczne problemy związane ze strategiami
rozwiązywania zadań matematycznych, Wyż. Szkoła Ped. Kraków
Rocznik Nauk.-Dydakt. 67, Prace z Dydaktyki Matematyki 2(1978), 5-86.
- M. Ciosek, Odkrycie i formułowanie twierdzenia oraz
definiowanie nowego pojęcia przez dzieci 10-letnie i 11-letnie, Dydaktyka Matematyki 3(1984), 7-44.
- M. Ciosek, Poszukiwanie rozwiązania zadania matematycznego na
różnych poziomach matematycznego doświadczenia, Dydaktyka Matematyki
9(1988), 125-172.
- M. Ciosek, To się może przydać. Z zagadnień nauczania
heurystyki, Oświata i Wychowanie 4(1986), 32-37.
- B. Cornu, Rola komputerów w nauczaniu matematyki dla
wszystkich, Dydaktyka Matematyki 6(1986), 83-102.
- M. Ćwik, Kontrola w procesie nauczania matematyki, Oświata i
Wychowanie 22(1987), 9-14.
- M. Ćwik, Pytania jako środek kontroli w nauczaniu
matematyki, Oświata i Wychowanie 22(1987), 15-19.
- M. Ćwik, Pytania nauczyciela jako środek kontroli w nauczaniu
matematyki (próba diagnozy), Dydaktyka Matematyki 8(1988), 7-50.
- M. Ćwik, Zdegenerowany formalizm w myśleniu niektórych uczniów
szkoły średniej, Dydaktyka Matematyki 3(1984), 45-84, 45-84.
- A. Demby, O wykorzystaniu kompensowania się działań odwrotnych
przez uczniów na przełomie czwartej i piątej klasy szkoły
podstawowej, Dydaktyka Matematyki 12(1990), 79-118.
- R. Duda, O programie szkolnym z matematyki trochę
historycznie, Oświata i Wychowanie Wersja B 18(1983), 49-51.
- R. Duda, Zasada paralelizmu w dydaktyce, Dydaktyka
Matematyki 1(1982), 127-138.
- G. Glaeser, Epistemologia liczb względnych, Dydaktyka
Matematyki 4(1985), 61-105.
- M. Hejny, Rozwój wiedzy matematycznej, Oświata i
Wychowanie 14(1986), 14-19.
- R. Howe, Znajomość i nauczanie matematyki
elementarnej, Dydaktyka Matematyki 21(1999).
- M. Jarosińska, H. Kąkol, Praca z młodzieżą uzdolnioną
matematycznie na lekcjach matematyki, Oświata i Wychowanie 22(1987),
40-42.
- H. Kąkol, Budowa i rodzaje twierdzeń, Oświata i Wychowanie
Wersja B 9(1985), 54-57.
- H. Kąkol, Czy komputer może pomagać w kształtowaniu pojęć
matematycznych?, Matematyka 2(1987), 78-84.
- H. Kąkol, Dowód twierdzenia; rodzaje dowodów, Oświata i
Wychowanie Wersja B 9(1985), 60-62.
- H. Kąkol, Kształtowanie i definiowanie pojęć w
zadaniach, Oświata i Wychowanie Wersja B 15(1984), 32-33.
- H. Kąkol, Praca z młodzieżą uzdolnioną matematycznie na
zajęciach pozamatematycznych, Oświata i Wychowanie 22(1987), 36-39.
- H. Kąkol, Problemowe nauczanie matematyki a komputer, Matematyka
2(1991), 85-92.
- H. Kąkol, Rozumienie matematyczne a komputer, Matematyka
3(1987), 145-148.
- H. Kąkol, Tekst definicji w samodzielnej pracy ucznia, Oświata
i Wychowanie Wersja B 9(1985), 35-38.
- H. Kąkol, Typy zadań, Oświata i Wychowanie Wersja B 15(1984),
10-12.
- H. Kąkol, Zadanie -- środkiem aktywizującym uczniów, Oświata i
Wychowanie Wersja B 7(1984), 31-35.
- M. Klakla, Dostrzeganie problemów a uzdolnienia matematyczne
uczniów (fragment badań), Wyż. Szkoła Ped. Kraków Rocznik Nauk.-Dydakt.
67, Prace z Dydaktyki Matematyki 2(1978), 87-120.
- M. Klakla, Z badań nad rozpoznawaniem uzdolnień
matematycznych, Dydaktyka Matematyki 2 (1982), 33-81.
- M. Klakla, M. Klakla, J. Nawrocki, B. Nowecki, Pewna koncepcja
badania rozumienia pojęć matematycznych i jej weryfikacja na przykładzie
kwantyfikatorów, Dydaktyka Matematyki 13(1992), 181-221.
- J. Konior, Lokalnie dedukcyjna organizacja nauczania
matematyki, Oświata i Wychowanie 14(1986), 37-43.
- J. Konior, O pojęciu lokalnie dedukcyjnej organizacji nauczania
matematyki, Dydaktyka Matematyki 10(1989), 99-117.
- J. Konior, O pojęciu zmiennej w nauczaniu szkolnym
matematyki, Dydaktyka Matematyki 18(1996).
- F. Kuina, Jak myśl uczynić widzialną, Dydaktyka Matematyki
20(1998).
- M. Legutko, Przykłady behawioralno-poznawczych postaw uczniów
klasy czwartej szkoły podstawowej wobec zadań matematycznych, Dydaktyka
Matematyki 8(1988), 51-102.
- M. Legutko, Uczenie rozwiązywania zadań na lekcjach
matematyki, Dydaktyka Matematyki 11(1989), 85-97.
- M. Legutko, S. Turnau, Nauczanie matematyki a nauczanie teorii
matematycznej, Dydaktyka Matematyki 11(1989), 9-36.
- M. Major, A. Płocki, Kontrola i ocena stochastycznej wiedzy
ucznia jako nowy problem dydaktyki matematyki, Dydaktyka Matematyki
15(1993), 57-84.
- B. Nowecki, Jak i po co uczyć matematyki?, Oświata i Wychowanie
Wersja B 7(1984), 10-13.
- B. Nowecki, S. Turnau, Jak uczyć dowodzenia
twierdzeń, Matematyka 2(1973), 104-117.
- H. Pieprzyk, Aktywny udział uczniów w definiowaniu
pojęć, Oświata i Wychowanie Wersja B 9(1985), 26-28.
- H. Pieprzyk, Gry i zabawy w nauczaniu matematyki, Oświata i
Wychowanie 22(1987), 5-8.
- H. Pieprzyk, Gry jako pomoc dydaktyczna w kształceniu
rozumowania redukcyjnego u ucznów klasy IV, Dydaktyka Matematyki 4(1985),
7-59.
- H. Pieprzyk, Różne formy wypowiedzi twierdzeń, Oświata i
Wychowanie Wersja B 9(1985), 58-59.
- H. Pieprzyk, Uczyć czytać podręcznik, Oświata i Wychowanie
Wersja B 14(1986), 20-23.
- A. Płocki, Konkretny eksperyment i proces wstępnej
matematyzacji w propedeutyce probabilistyki, Dydaktyka Matematyki 3(1984),
155-206.
- A. Płocki, Spór o treści i formę stochastycznego kształcenia
nauczyciela matematyki, Dydaktyka Matematyki 17(1995), 135-165.
- E. Prus-Wiśniowska, Dowód matematyczny i jego rola w dydaktyce
matematyki: przegląd literatury współczesnej, Dydaktyka Matematyki
17(1995).
- Z. Semadeni, Grafy strzałkowe i drzewa jako reprezentacje
ikoniczno-enaktywne, Dydaktyka Matematyki 14(1992), 115-120.
- A. Sierpińska, Pojęcie przeszkody epistemologicznej w nauczaniu
matematyki, Dydaktyka Matematyki 8(1988), 103-153.
- H. Siwek, Badania nad rozumieniem przez uczniów twierdzeń i
dowodów (cz. I), Oświata i Wychowanie Wersja B 16(1985), 30-36.
- H. Siwek, Ćwiczenia związane z opracowywaniem nowej
definicji, Oświata i Wychowanie Wersja B 9(1985), 29-34.
- H. Siwek, Pojęcie wielkości proporcjonalnych a pojęcie liczby u
dzieci ze szkoły specjalnej w porównaniu z dziećmi ze szkoły
masowej, Dydaktyka Matematyki 12(1990), 193-202.
- H. Siwek, Pokaz i obserwacja, Oświata i Wychowanie 14(1986),
28-32.
- H. Siwek, Problemy otwarte, Oświata i Wychowanie Wersja B
7(1984), 45-54.
- H. Siwek, Projektowanie dydaktyczne w nauczaniu
matematyki, Matematyka 4(1997), 217-224.
- H. Siwek, Przedłużanie zadań, Oświata i Wychowanie Wersja B
15(1984), 38-47.
- H. Siwek, Rola aktywności matematycznych w procesie
kształtowania pojęć u uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
matematyki, Dydaktyka Matematyki 18, (1996).
H. Siwek, Rozumienie implikacji przez uczniów liceum (fragment
badań), Wyż. Szkoła Ped. Kraków Rocznik Nauk.-Dydakt. 54, Prace z Dydaktyki
Matematyki 1(1974), 111-142.
- H. Siwek, Rozumowanie intuicyjne, empiryczne i formalne w
nauczaniu matematyki, Oświata i Wychowanie Wersja B 9(1985), 44-49.
- K. Skałuba, Stosowanie przez uczniów wzoru
algebraicznego, Dydaktyka Matematyki 9(1988), 87-123.
- B. Stachurska, Formułowanie twierdzeń w procesie rozwiązywania
zadań, Oświata i Wychowanie Wersja B 16(1985), 9-15.
- B. Stachurska, Kontrola rozumienia pojęć matematycznych, Oświata
i Wychowanie Wersja B 9(1985), 39-43.
- B. Stachurska, Typy definicji w matematyce szkolnej, Oświata i
Wychowanie Wersja B 9(1985), 11-16.
- B. Stachurska, Zadanie, problem, sytuacja problemowa. Tworzenie
zadań i problemów, Oświata i Wychowanie Wersja B 7(1984), 36-44.
- M. Sznajder, Uczymy nie klasę -- uczymy ucznia, Oświata i
Wychowanie 14(1986), 14-19.
- G. Treliński, Jak rozwiązać zadanie, Oświata i Wychowanie Wersja
B 7(1984), 55-63.
G. Treliński, Jaką wybrać metodę?, Oświata i Wychowanie 14(1986),
8-13.
- G. Treliński, Kryteria poprawności definicji, Oświata i
Wychowanie Wersja B 9(1985), 17-20.
- G. Treliński, Metody dowodzenia twierdzeń, Oświata i Wychowanie
Wersja B 16(1985), 25-30.
- G. Treliński, Obserwować, analizować, stosować, Oświata i
Wychowanie Wersja B 7(1984), 17-20.
- G. Treliński, Przypadek czy reguła, Oświata i Wychowanie
22(1987), 28-30.
- G. Treliński, Referat szansą ucznia, Oświata i Wychowanie Wersja
B 14(1986), 23-28.
- G. Treliński, Różne formy zapisu dowodów twierdzeń, cz. I i
II, Oświata i Wychowanie Wersja B 16(1985), 16-25.
- G. Treliński, Zadania zastosowania matematyki, cz. I i II, Oświata i
Wychowanie Wersja B 15(1984), 13-21.
- I. Trzcieniecka-Schneider, A. Urbańska, O nieporozumieniach
językowych na lekcji matematyki, Kwartalnik Pedagogiczny 4(1991), 93-97.
- S. Turnau, Cztery przykłady problemowego ujęcia lekcji
matematyki, Matematyka
5(1962), 276-284.
- S. Turnau, Dlaczego szkolne lekcje matematyki nie uczą
matematyki?, Dydaktyka Matematyki 6(1986), 161-174.
- S. Turnau, Jak ulepszyć system klasowo-lekcyjny, Matematyka
4(1992), 222-231.
S. Turnau, O lekcji matematyki, Matematyka 1(1986), 3-10.
- W. Walsch, Rola dowodzenia w matematycznym wykształceniu
ogólnym, Dydaktyka Matematyki 6(1986), 113-125.
- Z. Zamorska, Przyczynek do badań nad zapamiętaniem treści
matematycznych, Dydaktyka Matematyki 10(1989), 35-49.
- Dydaktyka Matematyki, Rocznik Polskiego Towarzystwa
Matematycznego, seria V, Kraków.
- Matematyka, Czasopismo dla nauczycieli, WSiP, Wrocław.
- Matematyka i Komputery, czasopismo Grupy Roboczej SNM, Wilkowice.
- Matematyka w szkole, czasopismo nauczycieli szkół
podstawowych i gimnazjum, GWO, Gdańsk.
- Nauczyciele i Matematyka [NiM], Stowarzyszenie
Nauczycieli Matematyki, Bielsko-Biała.
- Wiadomości Matematyczne, Rocznik Polskiego Towarzystwa
Matematycznego, seria II, PWN Warszawa.
Podręczniki szkolne, przewodniki dla nauczycieli i materiały dydaktyczne.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
15.01.2002