poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Proseminarium z rozwiązywania zadań matematycznych
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY PSYCHO-PEDAGOGICZNE I DYDAKTYKA PRZEDMIOTOWA
Poprzedni dokument: Praktyka zawodowa

Technologia informacyjna w nauczaniu matematyki

CELE NAUCZANIA

Celem nauczania tego przedmiotu jest z jednej strony pokazanie roli współczesnych środków dydaktycznych w procesie nauczania i uczenia się matematyki, z drugiej zapoznanie studentów z różnego rodzaju środkami dydaktycznymi i programami komputerowymi i wreszcie pogłębienie u studentów sprawności i pewności w posługiwaniu się tymi środkami i programami.

W wyniku realizacji zaproponowanych treści student powinien:

SEMESTR 7TREŚCI NAUCZANIA

  1. Zastosowanie kalkulatorów, kalkulatorów graficznych, komputerów w procesie kształcenia pojęć matematycznych oraz ich rola w przezwyciężaniu trudności występujących w tradycyjnym nauczaniu matematyki podczas kształtowania pojęć.
  2. Zastosowanie kalkulatorów graficznych, komputerów, magnetofonu, videoscenek w rozwiązywaniu zadań matematycznych. Rola tych środków w przezwyciężaniu typowych trudności towarzyszących uczniowi w trakcie rozwiązywania zadań i problemów.
  3. Zastosowanie kalkulatorów, kalkulatorów graficznych w prowadzeniu rozumowań matematycznych.
  4. Rola komputera w procesie kształtowania języka matematycznego.
  5. Zalety i zagrożenia wynikające ze stosowania nowoczesnych środków dydaktycznych w nauczaniu matematyki.

UWAGI O REALIZACJI

Zajęcia prowadzone będą w postaci wykładu w sali wykładowej wyposażonej w jeden komputer z rzutnikiem oraz w formie warsztatów w pracowni dydaktycznej wyposażonej w zestawy różnorodnych kalkulatorów, kalkulatorów graficznych, zestaw komputerów do pracy indywidualnej z możliwością korzystania z Internetu, komputer nauczycielski z możliwością demonstrowania obrazu na ekranie, np. za pomocą rzutnika.

Studenci pracować będą w zespołach 2-3 osobowych przy specjalnych stanowiskach wyposażonych w komputer, kalkulatory i zestaw odpowiedniej literatury oraz materiałów specjalnie przygotowanych na zajęcia.

LITERATURA
  1. D. Gaul, Elektroniczne sprawdziany z matematyki dla gimnazjum, Wydawnictwo ,,Dla szkoły'', Bielsko-Biała 1999.
  2. (red. H. Kąkol), Matematyka i komputery, SNM, Bielsko-Biała 1999.
  3. (red. H. Kąkol), Matematyka z elementami informatyki dla gimnazjum, Zeszyt 1, Wydawnictwo ,,Dla szkoły'', Bielsko-Biała.
  4. (red. H. Kąkol), Matematyka z elementami informatyki dla gimnazjum, Zeszyt 2, Wydawnictwo ,,Dla szkoły'', Bielsko-Biała.
  5. W. Pająk, Analiza problemów otwartych wspomaganych Cabri, Wydawnictwo ,,Dla szkoły'',
    Bielsko-Biała 1999.
  6. Dydaktyczne programy komputerowe i dla kalkulatorów graficznych. Matematyka, Czasopismo dla nauczycieli, WSiP, Wrocław. Matematyka i Komputery, czasopismo Grupy Roboczej SNM, Wilkowice. Nauczyciele i Matematyka [NiM], Stowarzyszenie Nauczycieli Matematyki, Bielsko-Biała.


poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Proseminarium z rozwiązywania zadań matematycznych
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY PSYCHO-PEDAGOGICZNE I DYDAKTYKA PRZEDMIOTOWA
Poprzedni dokument: Praktyka zawodowa

Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 15.06.2003