- A. Cele ogólne przedmiotu Pedagogika
-
Pedagogika winna:
- --
- pomóc studentom w przygotowaniu się do pełnienia roli zawodowej nauczyciela
- wychowawcy, a więc zaznajomić ich z najnowszymi teoriami pedagogicznymi,
dostarczyć wiedzy o istocie, celach i prawidłowościach procesu dydaktycznego
- wychowawczego, opiekuńczego, realizowanego w szkole i innych instytucjach;
- --
- winna kształtować u przyszłych nauczycieli refleksyjny stosunek do
poznawanych teorii, twórczą postawę w realizacji procesu dydaktyczno -
wychowawczego w klasie szkolnej;
- --
- kształtować innowacyjną postawę kandydatów na nauczycieli, wdrażać ich do
samokształcenia.
- B. Cele operacyjne (wiadomości, umiejętności, postawy)
-
Realizacja programu z przedmiotu ,,pedagogika" na kierunku matematyka winna
zmierzać do spełnienia następujących zadań:
- --
- dostarczyć studentom podstawowych pojęć i teorii, które umożliwiają im
zrozumienie procesów kształcenia i wychowania oraz rolę edukacji w procesach
przebudowy społecznej,
- --
- ukierunkować percepcję sytuacji szkolnych tak, by przyszły nauczyciel
potrafił interpretować je w sposób twórczy, by wpływał na ich przebieg,
- --
- zapoznać z podstawowymi zasadami, metodami aktywizującymi, z takimi
sposobami pracy przyszłego nauczyciela, by był on zdolny do dialogu z
młodzieżą, by umiał pomóc sobie i wychowankom w poznawaniu siebie i
kierowaniu sobą,
- --
- zapoznać studentów z najnowszymi osiągnięciami teoretycznymi i
praktycznymi w modernizowaniu procesu dydaktyczno-wychowawczego, aby przyszli
nauczyciele mogli sprostać nowym wyzwaniom, a także oczekiwaniom społecznym
i potrzebom młodzieży,
- --
- ukazywać związek teorii z praktyką, wskazać na przydatność wiedzy
pedagogicznej dla przyszłych nauczycieli matematyki, by potrafili realizować
efektywnie proces dydaktyczno - wychowawczy,
- --
- kształtować kompetencje pedagogiczne, by przyszły nauczyciel - wychowawca
umiał pomagać dzieciom i młodzieży w ich rozwoju,
- --
- zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23. IX
2003 - pedagogiczne przygotowanie do zawodu powinno prowadzić do nabycia
kompetencji w następujących zakresach:
- wychowawczym i społecznym - związanym z umiejętnością rozpoznawania
potrzeb ucznia oraz zdolnością do współpracy w różnorodnych relacjach
międzyludzkich,
- kreatywnym - wyrażającym się zdolnością do samokształcenia, twórczymi i
innowacyjnymi postawami i działaniami, by w przyszłości kandydaci na
nauczycieli mogli sprostać realizacji wielorakich funkcji i zadań w
zmieniającej się szkole.
,,Przy konkretnym wprowadzeniu reformy
powodzenie bądź niepowodzenie zależy od kadry
nauczającej" (Raport UNESCO ,,Uczyć się, aby być")
Program przedmiotu Pedagogika opracowano zgodnie z treściami programowymi
zawartymi w Rozporządzeniu MENS z 23 IX 2003 r.
- A.
- Treści programowe z przedmiotu Pedagogika, wymienione w Standardach są
następujące: Teorie oddziaływań wychowawczych. Struktura i przebieg procesu
wychowawczego. Wychowanie fizyczno - zdrowotne, poznawcze, moralne oraz
estetyczne. Podstawowe cechy i zadania współczesnej szkoły. Problemy
pedagogiki szkolnej (odpowiedzialność nauczyciela i wychowawcy,
niepowodzenia szkolne, społeczny wymiar edukacji). Elementy pedagogiki
specjalnej i nauczania integracyjnego. Nauczanie i kształcenie umiejętności
- metody i środki. Metody aktywizujące w procesie kształcenia. Praca z
grupa rówieśniczą. Ocena osiągnięć szkolnych uczniów. Organizacja pracy
szkoły. Współpraca z rodzicami. Edukacja prorodzinna. Edukacja fizyczno -
zdrowotna. Edukacja społeczna. Podstawy edukacji ekologicznej. Organizacja
czasu wolnego ucznia.
- B.
- TEMATYKA WYKŁADÓW
- Wprowadzenie w problematykę przedmiotu, omówienie programu, literatury,
wymogów egzaminacyjnych.
- Przemiany w pedagogice na przełomie wieków, charakterystyka współczesnych
systemów wychowania.
- Teorie oddziaływań wychowawczych.
- Struktura i przebieg procesu wychowawczego; wychowanie fizyczno - zdrowotne,
poznawcze, moralne oraz estetyczne.
- Metody aktywizujące; kształcenie wielostronne w teorii i praktyce
pedagogicznej.
- Integracja oddziaływań dydaktyczno - wychowawczych; dialog w edukacji.
- Problemy pedagogiki szkolnej (nauczyciel - wychowawca) i elementy
pedagogiki specjalnej (m.in. nauczanie integracyjne).
- Organizacja pracy szkoły; problemy reformy; ocena osiągnięć szkolnych
uczniów (ocenianie wewnętrzne i zewnętrze).
Na wykładach realizowane będą problemy teoretyczne, zaś
ćwiczenia poświęcone będą m.in. praktycznej weryfikacji poznawczych
teorii i w miarę możliwości obserwacji procesu dydaktyczno - wychowawczo -
opiekuńczego w wybranych szkołach i placówkach opiekuńczo - wychowawczych.
Podstawową zasadą, uwzględnianą podczas realizacji programu z pedagogiki,
będzie zasada łączenia teorii z praktyką, która pozwoli na kształtowanie u
studentów matematyki podstawowych umiejętności pedagogicznych.
,,Studentów winniśmy:
Uczyć pedagogiki, a nie tylko opowiadać o pedagogice"
(T. Lewowicki)
Wymagania końcowe: egzamin ustny po 5 semestrze.
SEMESTR 4 - 5 - ĆWICZENIA |
- Zajęcia integracyjne (kryteria zaliczenia przedmiotu - ćwiczenia
integracyjne).
- Pedagogika jako nauka:
- --
- etymologia nazwy - rys historyczny rozwoju pedagogiki,
- --
- przedmiot badań współczesnej pedagogiki - działy współczesnej pedagogiki,
- --
- nauki współpracujące z pedagogiką.
- A. Janowski, Pedagogika praktyczna. Zarys problematyki..., Warszawa
2002, s. 13-21.
- S. Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 2001.
- Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika - podręcznik
akademicki (tom 1), Warszawa 2003, s. 18-24; 29-33.
- Elementarne pojęcia pedagogiczne:
- --
- wychowanie, samowychowanie, nauczanie, uczenie się, kształcenie,
samokształcenie, edukacja - stanowiska różnych autorów;
- --
- podobieństwa i różnice w ujęciach.
- A. Janowski, Pedagogika praktyczna. Zarys problematyki..., Warszawa
2002, s. 9-13.
- M. Łobocki, ABC wychowania, Warszawa 2002.
- W. Okoń, Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2001.
- Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika - podręcznik
akademicki (tom 1), Warszawa 2003, s. 24-29.
- Wychowanie i jego cechy:
- --
- pojęcie wychowania,
- --
- analiza pojęć - definicje różnych autorów
- --
- wychowanie jako wywieranie bezpośredniego wpływu,
- --
- wychowanie jako wspomaganie w rozwoju,
- --
- wychowanie w świetle różnych koncepcji rozwoju osobowości.
Na bazie literatury do treści poprzednich ćwiczeń oraz
- K. Sośnicki, Istota i cele wychowania, Warszawa 1967.
- Cele wychowania i kształcenia:
- --
- definicja celu;
- --
- cele edukacyjne: cele nauczania, kształcenia - analiza koncepcji;
- --
- naczelne cele wychowania.
- A. Janowski, Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002, s. 23-28.
- C. Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1994, s. 53-56.
- W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1995, s. 70-72.
- R. Schulz, Elementy pedagogicznego obrazu wychowania, (w:) T.
Jaworska, R. Leppert (red.), Wprowadzenie do pedagogiki - wybór
tekstów, Kraków 2001, s. 257-259.
- Środowiska opiekuńczo - wychowawcze:
- --
- definicje środowiska, otoczenia, kręgów środowiskowych;
- --
- typologia środowisk;
- --
- rola środowiska w życiu jednostki.
- A. Janowski, Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002, s. 132-134.
- A. Kamiński, Funkcje pedagogiki społecznej, Warszawa 1972.
- W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa 1993,
s. 818-822.
- B. Suchodolski, Pedagogika. Poradnik dla kandydatów na
nauczycieli, Warszawa 1980.
- K. Szymborski, Po co nam rodzice (w:) Poprawka z natury, Warszawa
1999, s. 165-171.
- Metody badań współczesnej pedagogiki:
- --
- badania ilościowe / jakościowe,
- --
- podstawowe typy badań pedagogicznych: ankieta, obserwacja,
socjometria, wywiad.
- A. Janowski, Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002, s. 168-169,
174-179.
- K. Kruszewski, Sztuka nauczania - czynności nauczyciela, Warszawa
1993, s. 188-194.
- M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków
2001.
- T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2001.
- Koncepcje pedagogiczne:
- --
- analiza koncepcji: C. Freinet'a, J. Korczaka, A.S. Neill'a (założenia
teoretyczne i ich realizacja),
- --
- podobieństwa i przesłanki dla dzisiejszej praktyki pedagogicznej.
- Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika - podręcznik
akademicki (tom 1), Warszawa 2003, s. 337-347; 358-362; 383-388.
- M. Łobocki, ABC wychowania, Warszawa 2002.
- W. Okoń, Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1999, s. 81-101,
142-160.
- Wychowanie w rodzinie:
- --
- rodzina jako naturalne środowisko wychowawcze,
- --
- potencjalne i faktyczne zagrożenia prawidłowego funkcjonowania
rodziny,
- --
- współpraca rodziców z nauczycielami.
Literatura podstawowa:
- S. Badora, B. Czeredrecka, D. Marzec, Rodzina i formy jej
wspomagania, Kraków 2002.
- A. Janowski, Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002, s. 126-132.
- Z. Tyszka, Socjologia rodziny, Warszawa 1979.
Literatura uzupełniająca:
- M. Winnicki, Rodzina - szkoła - środowisko lokalne. Problemy
edukacji, Warszawa 2000.
- K. Zimsen, Jak kochać dzieci, aby nas kochały, Warszawa 2002.
- Wychowanie w szkole:
- --
- klasa szkolna jako grupa społeczna,
- --
- style kierowania / nauczania
- --
- rodzaje stylów,
- --
- wpływ stylów na wychowanka,
- --
- system szkolny w Polsce,
- --
- współczesne zadania szkoły i tendencje oświatowe; - problematyka
kształcenia ustawicznego.
Literatura podstawowa:
Dokument przyjęty przez Radę Ministrów w dn. 8 VII 2003 pt.
,,STRATEGIA ROZWOJU KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO DO ROKU 2010" (fragmenty)
Edukacja. Raport MEN 1997-2001, Warszawa 2001, s. 13-20.
- A. Janowski, Pedagogika praktyczna. Zarys problematyki, Warszawa 2002,
s. 55-62, 78-82, 147-153.
- Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika - podręcznik
akademicki (tom 1), Warszawa 2003, s. 160-170.
Literatura uzupełniająca:
- G. D. Fenstermacher, J. F. Soltis, Style nauczania, tłum. K.
Kruszewski, Warszawa 2000.
- Metody i zasady nauczania:
- --
- pojęcie zasad nauczania,
- --
- typologia zasad,
- --
- pojęcie metod nauczania i ich klasyfikacja.
Literatura podstawowa:
- R. Bryła, Wybrane metody aktywizujące i ich zastosowanie w praktyce
szkolnej (w:) Edukacja, 3/2000, s. 103-110.
- K. Kruszewski, Sztuka nauczania - czynności nauczyciela, Warszawa
1993, s. 133-163, s. 254-283.
- C. Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1994.
- W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1995.
Literatura uzupełniająca:
- A. Mikina, B. Zając, Jak wdrażać metodę projektów? Poradnik dla
nauczycieli..., Kraków 2002.
- Pozaszkolne placówki i środowiska wychowawcze:
- --
- instytucje i formy opieki nad dzieckiem - wspomagające
rodzinę (placówki wychowania pozaszkolnego),
- --
- instytucje i formy opieki nad dzieckiem - zastępujące rodzinę:
- --
- formy nieinstytucjonalne (rodziny zastępcze, adopcyjne),
- --
- instytucjonalne (domy dziecka, pogotowia opiekuńcze).
Literatura podstawowa:
- E. Hajduk, B. Hajduk, Pomoc i opieka - różne postacie, Kraków 2002.
- U. Kamińska, Zarys metodyki pracy opiekuńczo- wychowawczej w rodzinnych
i instytucjonalnych formach wychowania, Katowice 2002.
- S. Kawula S., J. Brągiel, A. Janke, Pedagogika rodziny, Toruń 1999.
- Z. Stelmaszczuk (red.), Współczesne kierunki w opiece nad
dzieckiem, Warszawa 1999.
Literatura uzupełniająca:
- Z. Brańka, J. Kuźma, Stan i koncepcje rozwoju opieki i wychowania w
Polsce, Kraków 1996.
- M. Kolankiewicz (red.), Zagrożone dzieciństwo. Rodzinne i
instytucjonalne formy opieki, Warszawa 1998.
- Uczeń jako podmiot oddziaływań wychowawczych.
- --
- Praca z uczniem zdolnym
- --
- charakterystyka ucznia zdolnego,
- --
- metody diagnozy zdolności i rozpoznawania uczniów uzdolnionych,
- --
- szkolne formy pracy z uczniem zdolnym.
- --
- Praca z uczniem zaburzonym
- --
- nierównomierność rozwoju,
- --
- niestałość psychoruchowa.
Literatura podstawowa:
- I. Borzym, Uczniowie zdolni. Psychologiczne i społeczne determinanty
rozwoju i osiągnięć szkolnych, Warszawa 1978.
- A. Janowski, Pedagogika praktyczna. Zarys problematyki, Warszawa 2002,
s. 38-41.
- K. Kruszewski, Sztuka nauczania - czynności nauczyciela, Warszawa
1993.
- H. Rylke, W zgodzie z sobą i z uczniem, Warszawa 1993, s. 19-63.
- H. Spionek, Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia
szkolne, Warszawa 1981.
Literatura uzupełniająca:
- T. Gordon, Wychowanie bez porażek w praktyce szkolnej, Warszawa
1991.
- C. Kupisiewicz, Niepowodzenia dydaktyczne. Przyczyny oraz niektóre
środki zaradcze, Warszawa 1972.
- T. Lewowicki, Kształcenie uczniów zdolnych, Warszawa 1986.
- H. Nartowska, Opóźnienia i dysharmonie rozwoju, Warszawa 1980.
- B. L. McCombs, J. E. Pope, Uczeń trudny - jak skłonić go do
nauki, Warszawa 1997.
- Problematyka niedostosowania i patologii społecznej wśród dzieci i młodzieży:
- --
- pojęcie niedostosowania społecznego,
- --
- przyczyny, syndromy, zapobieganie zjawisku niedostosowania,
- --
- charakterystyka grup formalnych i nieformalnych; subkultury
młodzieżowe.
Literatura podstawowa:
- A. Janowski, Pedagogika praktyczna. Zarys problematyki, Warszawa 2002,
s. 134-138.
- S. Kawula, H. Machel, Podkultury młodzieżowe w środowisku szkolnym i
pozaszkolnym, Toruń 1999.
- J. Kuźma, Patologie społeczne wśród dzieci i młodzieży - skala
zjawiska, przyczyny, zapobieganie (w:) Z. Brańka, J. Kuźma (red.), Stan i
koncepcje rozwoju opieki i wychowania w Polsce, Kraków 1996.
Literatura uzupełniająca:
- J. J. McWhirter, T. B. McWhirter, T. Benedict, Zagrożona młodzież, Warszawa 2001.
- M. Pęczak, Mały słownik subkultur młodzieżowych, Warszawa 1992.
- Osobowość nauczyciela - wychowawcy
- --
- przegląd koncepcji osobowości nauczyciela,
- --
- nauczyciel twórczy (uwarunkowania, cechy, trudności),
- --
- nauczyciel XXI wieku - wyzwania.
Literatura podstawowa:
- A. Janowski, Pedagogika praktyczna. Zarys problematyki, Warszawa 2002,
s. 139-147.
- K. Kruszewski, Sztuka nauczania - Szkoła, Warszawa 1993, s.
152-179.
- M. J. Szymański, Nauczyciel w okresie przemian społecznych (w:) Edukacja
3/2002, s. 5-15.
Literatura uzupełniająca:
- I. Nowosad, Nauczyciel - wychowawca czasu polskich przełomów, Kraków
2001.
Forma zaliczenia ćwiczeń
Obecność na zajęciach, aktywność (w ustalonych podgrupach oraz
indywidualna), recenzje:
5 recenzji (1 recenzja wybranej książki oraz 4 recenzje artykułów z
wybranych czasopism: ,,Nowe w Szkole; ,,Hejnał Oświatowy"; ,,Nowa
Szkoła"; ,,Nauczyciel i Szkoła"; ,,Matematyka w Szkole" (rok 2003 lub
2004)).
PLACÓWKI PRZEWIDZIANE DO HOSPITACJI:
- Centrum Młodzieży ,,U Siemachy" Oddział nr 4
ul. Konopnickiej 19, Kraków
- Ośrodek Adopcyjno - Opiekuńczy
ul. Piłsudskiego 29, Kraków
- Ośrodek Interwencji Kryzysowej
ul. Radziwiłłowska 8B, Kraków
- SALTROM
ul. Różana 5, Kraków
- A. Janowski, Pedagogika praktyczna. Zarys problematyki - zdrowy
rozsądek - wyniki badań, Warszawa 2002.
- K. Konarzewski (red.), Sztuka nauczania - Szkoła, Warszawa 1993.
- S. Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 2001.
- C. Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1994.
- K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania - czynności
nauczyciela, Warszawa 1993.
- T. Jaworska, R. Leppert (red.), Wprowadzenie do pedagogiki - wybór
tekstów, Kraków 2001, wybrane rozdziały:
- R. Łukaszewicz, Alternatywy w kształceniu: szanse i
ograniczenia, s. 156-186.
- Z. Melosik, Edukacja globalna: nadzieje i kontrowersje, s.
47-58.
- R. Schulz, Elementy pedagogicznego obrazu wychowania, s.
253-271.
- T. Szkudlarek, Edukacja w wieloznaczności: perspektywa
postmodernistyczna, s. 323-339.
- W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wyd. Żak, Warszawa 1996.
- M. Śnieżyński, Dialog edukacyjny, Wyd. Naukowe PAP, Kraków 2001.
- F. Adamski (red.), Człowiek, wychowanie, kultura, Kraków 1993.
- S. Badora, B. Czeredecka, D. Marzec, Rodzina i formy
wspomagania, Kraków 2001.
- D. Barnes, Nauczyciele i uczniowie. Od porozumiewania się do
kształcenia, Warszawa 1988.
- J. Bińczycka (red.), Humaniści o prawach dziecka, Kraków 2000.
- J. Bińczycka (red.), Prawa dziecka: deklaracje i
rzeczywistość, Kraków 1999.
- Z. Brańka, J. Kuźma, Stan i koncepcje rozwoju opieki i wychowania
w Polsce, Kraków 1996.
- Z. Brańka, M. Szymański (red.), Agresja i przemoc we współczesnym
świecie, Kraków 1998.
- Z. Brańka (red.), Opieka i wychowanie w Polsce - problemy u
progu XXI wieku, Kraków 1999.
- M. Chomczyńska-Miliszkiewicz, D. Pankowska, Polubić
szkołę, Warszawa 1995.
- W. Ciczkowski (red.), Prace promocyjne z pedagogiki, Olsztyn 2000.
- G. Dryden J. Vos, Rewolucja w uczeniu, Poznań 2002.
- K. Ernst, Szkolne gry uczniów. Jak sobie z nimi radzić, Warszawa 1991.
- T. Gordon, Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.
- T. Gordon, Wychowanie bez porażek w praktyce szkolnej, Warszawa 1991.
- A. Gurycka, Błąd w wychowaniu, Warszawa 1990.
- A. Gurecka, Struktura i dynamika procesu wychowania, Warszawa 1979
- E. Hajduk, B. Hajduk, Pomoc i opieka - różne postacie, Kraków 2002.
- J. Izdebska, Rodzina - dziecko - telewizja. Szanse
wychowawcze i zagrożenia telewizji, Białystok 2001.
- J. Izdebska, Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku. Niepokoje i
nadzieje. Białystok 2000.
- A. Janowski, Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1998.
- A. Janowski, Poznawanie uczniów, Warszawa 1991.
- U. Kamińska, Zarys metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej w
rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania, Katowice 2002.
- S. Kawula, H. Machel, Podkultury młodzieżowe w środowisku
szkolnym i pozaszkolnym, Toruń 1999.
- S. Kawula, J. Bęgiel, A. Janke, Pedagogika rodziny, Toruń 1999.
- G. Koć-Seniuch, A. Cichocki (red.), Nauczyciele i uczniowie w
dyskursie edukacyjnym, Białystok 2000.
- M. Kolankiewicz (red.), Zagrożone dzieciństwo. Rodzinne i
instytucjonalne formy opieki, Warszawa 1998.
- E. Kosińska, M. Gajewski, Sekty - religijny
supermarket, Kraków 2000.
- P. Kryczka (red.), Rodzina w zmieniającym się
społeczeństwie, Lublin 1997.
- C. Kupisiewicz, Niepowodzenia dydaktyczne. Przyczyny oraz
niektóre środki zaradcze, Warszawa 1972.
- A. Kwak, K. Mościskier, Rzeczywistość praw dziecka w
rodzinie, Warszawa 2002.
- M. Malicka, Ja. To znaczy kto? Rzecz o osobowej tożsamości i
wychowaniu Warszawa 1996.
- J. J. Mc Whirter, T. B. Mc Whirter, Zagrożona młodzież, Warszawa
2001.
- M. Łobocki, ABC wychowania, Warszawa 2001.
- M. Łobocki, W poszukiwaniu skutecznych form wychowania, Warszawa
1990.
- E. Parrott, Efektywne nauczanie - praktyczny przewodnik
doskonalenia nauczania, Warszawa 1995.
- T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2001.
- W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa 1997.
- I. Pospiszyl, Przemoc w rodzinie, Warszawa 1994.
- E. Putkiewicz, Proces komunikowania się na lekcji, Warszawa 1990.
- J. Radziewicz, Wychowawca i jego klasa, Warszawa 1986.
- A. Rumiński, M. Szymański (red.), Wychowanie dzieci i młodzieży
na przełomie tysiącleci, Kraków 1998.
- H. Rylke, G. Klimowicz, Szkoła dla ucznia. Jak uczyć życia z
ludźmi, Warszawa 1992.
- M. Sendyk, Społeczne przystosowanie dzieci z poczuciem sieroctwa
duchowego, Kraków 2001.
- R. Stankiewicz (red.), Nauczyciel - Opiekun - Wychowawca
(tradycje, teraźniejszość, nowe wyzwania), Poznań - Zielona Góra
2002.
- Z. Stelmaszczuk (red.), Współczesne kierunki w opiece nad
dzieckiem, Warszawa 1999.
- Strykowski (red.), Media a edukacja, Poznań 2000.
- M. Szymański, Selekcyjne funkcje szkolnictwa a struktura
społeczna, Warszawa 1996.
- M. Szymański, Młodzież wobec wartości, Warszawa 1998.
- B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998.
- M. Śnieżyński, Zarys dydaktyki dialogu, Kraków 1993.
- M. Śnieżyński, Nauczanie wychowujące, Kraków 1995.
- M. Śnieżyński, Wielostronne nauczanie w świetle badań
empirycznych, Kraków 1991.
- Z. Włodarski, Człowiek wychowawca i nauczyciel, Warszawa 1992.
- W. Zaczyński, Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1995.
- W. Zaczyński, Uczenie się przez przeżywanie. Rzecz o teorii
wielostronnego kształcenia, Warszawa 1990.
- M. Ziemska, Postawy rodzicielskie, Warszawa 1973.
- M. Ziemska (red.), Rodzina i dziecko, Warszawa 1980.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
1.06.2004