Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi pojęciami psychologicznymi i
prawidłowościami funkcjonowania człowieka oraz jego rozwojem.
Ukazanie zastosowań psychologii w procesie edukacji.
SEMESTR 3 | TREŚCI NAUCZANIA |
- Przedmiot, metody badawcze, kierunki badań psychologicznych.
- Procesy poznawcze: percepcja, myślenie i rozwiązywanie problemów,
funkcjonowanie systemu pamięci, wyszukiwanie i selekcja informacji.
- Uczenie się: warunkowanie, uczenie się poprzez rozwiązywanie problemów,
uczenie się poznawcze, strategie metapoznawcze.
- Mowa i porozumiewanie się: komunikacja słowna, komunikacja pozasłowna,
metakomunikacja.
- Procesy emocjonalno-motywacyjne; aktywizacja zachowania, wpływ emocji i
motywacji na sprawność procesów poznawczych, motywowanie uczniów do nauki
szkolnej.
- Psychologia różnic indywidualnych: osobowość, inteligencja, temperament,
style poznawcze, style działania, typy umysłu, związek różnic indywidualnych
ze sprawnością uczenia się szkolnego.
SEMESTR 4 | TREŚCI NAUCZANIA |
- Główne teorie rozwoju człowieka: psychodynamiczne, behawiorystyczne,
poznawcze; strukturalne (teoria J.Piageta i teorie postpiagetowskie).
- Czynniki sprzyjające rozwojowi człowieka i hamujące jego rozwój, stadia
rozwojowe a możliwości i zadania wychowania: zapis genetyczny, stymulacja
zewnętrzna, edukacja; negatywny wpływ deprywacji poznawczej i emocjonalnej,
zaniedbania wychowawcze, deficyty totalne i parcjalne; możliwości i
preferencje w kolejnych stadiach rozwojowych, koncepcje wspierania rozwoju,
dostosowanie strategii edukacyjnych do kolejnych stadiów rozwojowych, błędy
dydaktyczne, błędy wychowawcze.
- Przystosowanie emocjonalno-społeczne w grupie rówieśniczej; dojrzewanie
emocjonalne, socjalizacja, opanowywanie umiejętności radzenia sobie ze
stresem, nabywanie umiejętności rozwiązywanie konfliktów.
- Rodzinne uwarunkowania rozwoju: rola kontaktów z rodzicami, wpływ atmosfery
rodzinnej, wzory osobowe, style wychowania.
- Zaburzenia zachowań: kryzysy rozwojowe, zaburzenia emocjonalne, zaburzenia
socjalizacji, niedorozwoje, zaburzenia sfery językowej (dysleksja,
dysgrafia, dyskalkulia), zapobieganie i terapia zaburzeń.
Ze względu na specyfikę przedmiotu, prowadzący zajęcia wykorzystuje
metody aktywizujące: dialog, dyskusja, próbki badawcze włącznie z
opracowywaniem ich wyników. Słuchacze pod koniec IV semestru sporządzają
projekty oddziaływań psychodydaktycznych (np. motywowanie do uczenia się,
pomoc w rozwiązywaniu zadań).
- M. Ledzińska, G. Rudkowska, L. Wrona, Osoba, edukacja, dialog, t. I,
cz. 1, rozdz. 1 i 6;
cz. 3, rozdz. 1, 3, 7;
cz. 4, rozdz. 3,
t. II, cz. 1, rozdz. 1, 2, 3, 4. 5; cz. 5, rozdz. 2, 3, 4, 7, Kraków
2002.
- W. Pilecka, G. Rudkowska, L. Wrona, Podstawy psychologii, Kraków 1998
lub Kraków 2004.
- J. S. Turner, D. B. Helms, Rozwój człowieka, Warszawa 1999.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
1.06.2004