poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Śródroczna praktyka przedmiotowo-metodyczna
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
Poprzedni dokument: Rachunek prawdopodobieństwa z elementami statystyki matematycznej

Dydaktyka matematyki

TREŚCI NAUCZANIA

1. Teorie nauczania i uczenia się matematyki.

--
Trzy spojrzenia na matematykę: matematyka jako
--
autonomiczna gotowa wiedza,
--
język i arsenał gotowych modeli i narzędzi do opisu i badania obiektów realnych,
--
dziedzina twórczej i poznawczej działalności jednostki.
--
Drogi poznania matematycznego: intuicja, przykład, uogólnienie, eksperyment, analogia, wnioskowanie, dowód, interpretacja.
--
Koncepcje nauczania matematyki: mechanistyczna, strukturalistyczna, empirystyczna i realistyczna; czynnościowe nauczanie matematyki w sensie Z. Krygowskiej; metody podające i poszukujące, nauczanie problemowe.
--
Zadania matematyczne i ich rozwiązywanie: typy zadań, cele dydaktyczne zadań, strategie heurystyczne, metody i cztery fazy (Polya) rozwiązywania; dobór, rozwiązywanie na lekcji, przedłużanie, tworzenie przez uczniów.
--
Cele nauczania matematyki: trzy poziomy celów; cele nauczania na różnych szczeblach szkoły, dla różnych grup uczniów.
--
Definiowanie pojęć matematycznych: istota i typy definicji matematycznej, problemowe wprowadzanie definicji, rozumienie i stosowanie definicji, trudności i błędy w tworzeniu, odtwarzaniu i stosowaniu definicji, rodzaje przykładów i typy ćwiczeń przy wprowadzaniu nowych definicji.
--
Formułowanie i dowodzenie twierdzeń: pojęcie twierdzenia i dowodu, typy twierdzeń i dowodów, problemowe wprowadzanie twierdzeń i dowodów, problemowe wprowadzanie twierdzeń, motywacja dowodzenia, poszukiwanie i redagowanie oraz odczytywanie dowodu, trudności i błędy w formułowaniu twierdzeń i dowodzeniu.
2. Praktyka nauczania matematyki.

--
Motywacja i aktywizacja uczniów; sposoby podnoszenia intensywności i skuteczności lekcji; rola środków dydaktycznych; rola komunikacji między uczniami oraz między nauczycielem a uczniem.
--
Błąd: przyczyny, typy.
--
Planowanie nauczania; różne typy organizacji lekcji matematyki; przygotowanie nauczyciela do lekcji, konspekt; wyniki nauczania, ich sprawdzanie, ocena ucznia; indywidualizacja nauczania, praca z uczniem wolno uczącym się i z uczniem zdolnym.
3. Szczegółowe propozycje dydaktyczne.

--
Nauka o liczbach i działaniach: liczby naturalne, ułamki zwykłe, ułamki dziesiętne, procenty, liczby ujemne; zastosowania w kontekstach realnych; rachunek pisemny, rachunek pamięciowy, algorytmy wykonywania działań, użycie kalkulatora; błędy rachunkowe, ich przyczyny i konsekwencje dydaktyczne.
--
Funkcje liczbowe: empiryczne i matematyczne; tabele, wzory, wykresy (kartezjański i inne); badanie funkcji w różnych kontekstach przy użyciu środków elementarnych.
--
Algebra: podobieństwa i różnice między arytmetyką i algebrą; własności działań a operacje algebraiczne; trudności uczniów i środki ich złagodzenia; przyczyny błędów algebraicznych, ich wykrywanie, konsekwencje dydaktyczne; rozwiązywanie równań na różnych poziomach i różnymi metodami.
--
Figury geometryczne (płaskie i przestrzenne): figury jako kształty i jako zbiory punktów; definiowanie figur, odkrywanie i uzasadnianie własności figur (m. in. przez odwołanie się do cech przystawania lub podobieństwa, bądź przez zastosowanie przekształceń); konstrukcje geometryczne; różne sposoby mierzenia i obliczania długości, pól i objętości; użycie różnych środków dydaktycznych, także komputera.
--
Translacja, obrót, symetrie, jednokładność i podobieństwo figur, rzuty na płaszczyznę: obserwacja w naturze, konstrukcje; badanie niezmienników; zastosowania w zadaniach.
--
Przekształcenia geometryczne płaszczyzny i przestrzeni: badanie empiryczne (przy użyciu różnych narzędzi) i przez wnioskowanie; monografie głównych grup przekształceń, związki między przekształceniami.

LITERATURAKSIĄŻKI
  1. A. Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki, cz. 1, 2, 3, WSiP, Warszawa 1977.
  2. G. Polya, Jak to rozwiązać?, PWN, Warszawa 1993.
  3. S. Turnau, Wykłady o nauczaniu matematyki, PWN, Warszawa 1990.

LITERATURACZASOPISMA

  1. Matematyka, Czasopismo dla nauczycieli, WSiP, Wrocław.
  2. Nauczyciele i Matematyka [NiM], Stowarzyszenie Nauczycieli Matematyki, Bielsko-Biała.

Podręczniki szkolne, przewodniki dla nauczycieli i materiały dydaktyczne.


poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Śródroczna praktyka przedmiotowo-metodyczna
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
Poprzedni dokument: Rachunek prawdopodobieństwa z elementami statystyki matematycznej

Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 1.06.2004