poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Dydaktyka matematyki
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
Poprzedni dokument: Algebra

Rachunek prawdopodobieństwa z elementami statystyki matematycznej

TREŚCI NAUCZANIA

  1. Doświadczenia losowe wokół nas. Różne procedury losowania (wyliczanki, losowanie zapałkami, metoda ,,marynarza" itd.). Dyskretna przestrzeń probabilistyczna jako model doświadczenia losowego. Gra typu totolotka (przed wykonaniem doświadczenia losowego gracz stawia na to, jakim zakończy się ono wynikiem i zdobywa punkt, jeśli typowanie okaże się trafne) a model procesu podejmowania decyzji w warunkach ryzyka i rozkład prawdopodobieństwa na zbiorze wyników doświadczenia losowego jako narzędzie wyłaniania decyzji optymalnej. Drzewo stochastyczne jako środek konstrukcji przestrzeni probabilistycznej. Drzewo a podstawowe pojęcia i wzory kombinatoryczne. Przyrządy losujące jako generatory rozkładów prawdopodobieństwa.
  2. Zdarzenia losowe. Zdarzenia praktycznie niemożliwe i praktycznie pewne wokół nas (problem wspólnych urodzin). Algebra zdarzeń. Układ zupełny zdarzeń. Zdarzenia przeciwne. Prawdopodobieństwo zdarzenia jako matematyczne narzędzie rozwiązywania konkretnych problemów. Prawdopodobieństwo jako ocena pewnego ryzyka i decyzje wynikające z jego wielkości (kłódki, zamki i blokady zamykane na szyfr, kody chroniące dostępu do informacji). Prawdopodobieństwo jako narzędzie rozstrzygania, czy dany fakt jest rezultatem wiedzy, talentu, pewnych informacji (a więc czynników pozalosowych), czy też przypadku (a więc zgadywania, losowania, wyboru ,,na chybił trafił").
  3. Wygrana w grze losowej jako naturalny przykład zmiennej losowej. Różne warianty gry typu ,,jednoręki bandyta". Rozkład zmiennej losowej jako szczególna funkcja. Wartość oczekiwana jako narzędzia oceny oczekiwanych zysków w hazardowej grze losowej. Gra strategiczno-losowa jako model procesu podejmowania decyzji i wartość oczekiwana wygranej jako narzędzie wyłaniania decyzji optymalnej (proste przykłady).
  4. Schematy urnowe jako modele różnych sytuacji pozamatematycznych. Wielokrotne losowanie ze zwracaniem kuli z urny jako przykład schematu Bernoulliego i jako model różnych życiowych sytuacji. Prawdopodobieństwo zdarzenia a jego częstość. Wiarygodność szacowania prawdopodobieństwa za pomocą częstości a treść prawa wielkich liczb Bernoulliego.
  5. Proste przykłady wnioskowań statystycznych. Rozkład dwumianowy a szacowanie nieznanej liczby kul czarnych w urnie (liczby wadliwych sztuk w partii towaru) - Metoda największej wiarygodności jako metoda estymacji. Rozkład dwumianowy a weryfikacja hipotezy orzekającej, że w urnie jest c kul czarnych. Proste przykłady weryfikacji hipotez. Idea testu istotności na przykładzie konstrukcji regulaminu wiarygodnego oceniania rezultatów testowych sprawdzianów wiedzy. Rozstrzyganie na gruncie probabilistyki, czy dany fakt jest rezultatem wiedzy, talentu, czy też przypadku (np. zgadywania).
  6. Gra losowa jako środek matematycznej aktywizacji. Graf stochastyczny jako plansza do gry losowej oraz jako prosty środek matematyzacji i argumentacji. Gry Penney'a i paradoksy z nimi związane. Stochastyczne zadania ilustrujące proces stosowania matematyki.
  7. Rysunek jako narzędzie matematyzacji i argumentacji w rachunku prawdopodobieństwa. Wnioskowania przez symetrie i analogie w stochastyce. Wyjaśnianie na gruncie rachunku prawdopodobieństwa pewnych zaskakujących faktów ujawnionych przez dane statystyczne (refleksja a posteriori).
  8. Wybrane paradoksy rachunku prawdopodobieństwa a kształtowanie pojęć i intuicji stochastycznych (zadania stochastyczne niespodzianki).

LITERATURA
  1. H. Kąkol, Podstawowe pojęcia statystyki i rachunku prawdopodobieństwa. Propozycja dydaktyczna, WN WSP, Kraków 1990.
  2. A. Płocki, Prawdopodobieństwo wokół nas. Rachunek prawdopodobieństwa w zadaniach i problemach, Wydawnictwo DLA SZKOŁY, Wilkowice 2004.
  3. A. Żak, T. Zakrzewski, Kombinatoryka, prawdopodobieństwo i zdrowy rozsądek. Quadrivium, Wrocław 1994.


poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Dydaktyka matematyki
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY PODSTAWOWE
Poprzedni dokument: Algebra

Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 1.06.2004