- A. Cele ogólne przedmiotu Pedagogika
-
Pedagogika winna:
- --
- pomóc studentom w przygotowaniu się do pełnienia roli
zawodowej nauczyciela - wychowawcy, a więc zaznajomić ich z
najnowszymi teoriami pedagogicznymi, dostarczyć wiedzy o istocie,
celach i prawidłowościach procesu dydaktycznego - wychowawczego,
opiekuńczego, realizowanego w szkole i innych instytucjach;
- --
- winna kształtować u przyszłych nauczycieli refleksyjny
stosunek do poznawanych teorii, twórczą postawę w realizacji
procesu dydaktyczno - wychowawczego w klasie szkolnej;
- --
- kształtować innowacyjną postawę kandydatów na nauczycieli, wdrażać
ich do samokształcenia.
- B. Cele operacyjne (wiadomości, umiejętności, postawy)
-
Realizacja programu z przedmiotu ,,pedagogika" na kierunku
matematyka winna zmierzać do spełnienia następujących zadań:
- --
- dostarczyć studentom podstawowych pojęć i teorii, które
umożliwiają im zrozumienie procesów kształcenia i wychowania oraz
rolę edukacji w procesach przebudowy społecznej,
- --
- ukierunkować percepcję sytuacji szkolnych tak, by przyszły
nauczyciel potrafił interpretować je w sposób twórczy, by wpływał
na ich przebieg,
- --
- zapoznać z podstawowymi zasadami,
metodami aktywizującymi, z takimi sposobami pracy przyszłego
nauczyciela, by był on zdolny do dialogu z młodzieżą, by umiał
pomóc sobie i wychowankom w poznawaniu siebie i kierowaniu sobą,
- --
- zapoznać studentów z najnowszymi osiągnięciami
teoretycznymi i praktycznymi w modernizowaniu procesu
dydaktyczno-wychowawczego, aby przyszli nauczyciele mogli sprostać
nowym wyzwaniom, a także oczekiwaniom społecznym i potrzebom
młodzieży,
- --
- ukazywać związek teorii z praktyką, wskazać
na przydatność wiedzy pedagogicznej dla przyszłych nauczycieli
matematyki, by potrafili realizować efektywnie proces dydaktyczno
- wychowawczy,
- --
- kształtować kompetencje pedagogiczne,
by przyszły nauczyciel - wychowawca umiał pomagać dzieciom i
młodzieży w ich rozwoju,
- --
- zgodnie z Rozporządzeniem
Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23. IX 2003 -
pedagogiczne przygotowanie do zawodu powinno prowadzić do nabycia
kompetencji w następujących zakresach:
- wychowawczym i społecznym - związanym z
umiejętnością rozpoznawania potrzeb ucznia oraz zdolnością do
współpracy w różnorodnych relacjach międzyludzkich,
- kreatywnym - wyrażającym się zdolnością do samokształcenia,
twórczymi i innowacyjnymi postawami i działaniami, by w
przyszłości kandydaci na nauczycieli mogli sprostać
realizacji wielorakich funkcji i zadań w zmieniającej się
szkole.
,,Przy konkretnym wprowadzeniu reformy powodzenie bądź
niepowodzenie zależy od kadry
nauczającej" (Raport UNESCO ,,Uczyć się, aby być")
Program przedmiotu Pedagogika opracowano zgodnie z treściami
programowymi zawartymi w Rozporządzeniu MENS z 23 IX 2003 r.
- A.
- Treści programowe z przedmiotu Pedagogika, wymienione w
Standardach są następujące: Teorie oddziaływań wychowawczych.
Struktura i przebieg procesu wychowawczego. Wychowanie fizyczno -
zdrowotne, poznawcze, moralne oraz estetyczne. Podstawowe cechy i
zadania współczesnej szkoły. Problemy pedagogiki szkolnej
(odpowiedzialność nauczyciela i wychowawcy, niepowodzenia szkolne,
społeczny wymiar edukacji). Elementy pedagogiki specjalnej i
nauczania integracyjnego. Nauczanie i kształcenie umiejętności -
metody i środki. Metody aktywizujące w procesie kształcenia. Praca
z grupa rówieśniczą. Ocena osiągnięć szkolnych uczniów.
Organizacja pracy szkoły. Współpraca z rodzicami. Edukacja
prorodzinna. Edukacja fizyczno - zdrowotna. Edukacja społeczna.
Podstawy edukacji ekologicznej. Organizacja czasu wolnego ucznia.
- B.
- TEMATYKA WYKŁADÓW
- Wprowadzenie w problematykę przedmiotu, omówienie programu,
literatury, wymogów egzaminacyjnych.
- Przemiany w pedagogice
na przełomie wieków, charakterystyka współczesnych systemów
wychowania.
- Teorie oddziaływań wychowawczych.
- Struktura i przebieg procesu wychowawczego; wychowanie fizyczno -
zdrowotne, poznawcze, moralne oraz estetyczne.
- Metody
aktywizujące; kształcenie wielostronne w teorii i praktyce
pedagogicznej.
- Integracja oddziaływań dydaktyczno -
wychowawczych; dialog w edukacji.
- Problemy pedagogiki
szkolnej (nauczyciel - wychowawca) i elementy pedagogiki
specjalnej (m.in. nauczanie integracyjne).
- Organizacja pracy
szkoły; problemy reformy; ocena osiągnięć szkolnych uczniów
(ocenianie wewnętrzne i zewnętrze).
Na wykładach realizowane będą problemy teoretyczne, zaś ćwiczenia
poświęcone będą m.in. praktycznej weryfikacji poznawczych teorii i
w miarę możliwości obserwacji procesu dydaktyczno - wychowawczo
- opiekuńczego w wybranych szkołach i placówkach opiekuńczo -
wychowawczych.
Podstawową zasadą, uwzględnianą podczas realizacji programu z
pedagogiki, będzie zasada łączenia teorii z praktyką, która
pozwoli na kształtowanie u studentów matematyki podstawowych
umiejętności pedagogicznych.
,,Studentów winniśmy: Uczyć pedagogiki, a nie tylko opowiadać
o pedagogice" (T. Lewowicki)
Wymagania końcowe: egzamin ustny po 3 semestrze.
- Zajęcia integracyjne (kryteria zaliczenia przedmiotu -
ćwiczenia integracyjne).
- Pedagogika jako nauka:
- --
- etymologia nazwy - rys historyczny rozwoju pedagogiki,
- --
- przedmiot badań współczesnej pedagogiki - działy
współczesnej pedagogiki,
- --
- nauki współpracujące z
pedagogiką.
- A. Janowski, Pedagogika praktyczna. Zarys
problematyki..., Warszawa 2002, s. 13-21.
- S.
Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 2001.
- Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika -
podręcznik akademicki (tom 1), Warszawa 2003, s. 18-24; 29-33.
- Elementarne pojęcia pedagogiczne:
- --
- wychowanie, samowychowanie, nauczanie, uczenie się,
kształcenie, samokształcenie, edukacja - stanowiska różnych
autorów;
- --
- podobieństwa i różnice w ujęciach.
- A. Janowski, Pedagogika praktyczna. Zarys
problematyki..., Warszawa 2002, s. 9-13.
- M.
Łobocki, ABC wychowania, Warszawa 2002.
- W.
Okoń, Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2001.
- Z.
Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika - podręcznik
akademicki (tom 1), Warszawa 2003, s. 24-29.
- Wychowanie i jego cechy:
- --
- pojęcie wychowania,
- --
- analiza pojęć -
definicje różnych autorów
- --
- wychowanie jako wywieranie bezpośredniego wpływu,
- --
- wychowanie jako wspomaganie w rozwoju,
- --
- wychowanie w świetle różnych koncepcji rozwoju
osobowości.
Na bazie literatury do treści poprzednich ćwiczeń oraz
- K. Sośnicki, Istota i cele wychowania, Warszawa
1967.
- Cele wychowania i kształcenia:
- --
- definicja celu;
- --
- cele edukacyjne: cele
nauczania, kształcenia - analiza koncepcji;
- --
- naczelne
cele wychowania.
- A. Janowski, Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002, s.
23-28.
- C. Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki
ogólnej, Warszawa 1994, s. 53-56.
- W.
Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1995, s.
70-72.
- R. Schulz, Elementy pedagogicznego obrazu
wychowania, (w:) T. Jaworska, R. Leppert (red.), Wprowadzenie do
pedagogiki - wybór tekstów, Kraków 2001, s. 257-259.
- Środowiska opiekuńczo - wychowawcze:
- --
- definicje środowiska, otoczenia, kręgów
środowiskowych;
- --
- typologia środowisk;
- --
- rola
środowiska w życiu jednostki.
- A. Janowski, Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002, s.
132-134.
- A. Kamiński, Funkcje pedagogiki
społecznej, Warszawa 1972.
- W. Pomykało
(red.), Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa 1993, s. 818-822.
- B. Suchodolski, Pedagogika. Poradnik dla kandydatów na
nauczycieli, Warszawa 1980.
- K. Szymborski, Po co
nam rodzice (w:) Poprawka z natury, Warszawa 1999, s. 165-171.
- Metody badań współczesnej pedagogiki:
- --
- badania ilościowe / jakościowe,
- --
- podstawowe
typy badań pedagogicznych: ankieta, obserwacja, socjometria,
wywiad.
- A. Janowski, Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002, s.
168-169, 174-179.
- K. Kruszewski, Sztuka nauczania -
czynności nauczyciela, Warszawa 1993, s. 188-194.
- M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań
pedagogicznych, Kraków 2001.
- T. Pilch, T.
Bauman, Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2001.
- Koncepcje pedagogiczne:
- --
- analiza koncepcji: C. Freinet'a, J. Korczaka, A.S.
Neill'a (założenia teoretyczne i ich realizacja),
- --
- podobieństwa i przesłanki dla dzisiejszej praktyki pedagogicznej.
- Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika -
podręcznik akademicki (tom 1), Warszawa 2003, s. 337-347;
358-362; 383-388.
- M. Łobocki, ABC
wychowania, Warszawa 2002.
- W. Okoń, Dziesięć szkół
alternatywnych, Warszawa 1999, s. 81-101, 142-160.
- Wychowanie w rodzinie:
- --
- rodzina jako naturalne środowisko wychowawcze,
- --
- potencjalne i faktyczne zagrożenia prawidłowego
funkcjonowania rodziny,
- --
- współpraca rodziców z
nauczycielami.
Literatura podstawowa:
- S. Badora, B. Czeredrecka, D. Marzec, Rodzina i formy
jej wspomagania, Kraków 2002.
- A.
Janowski, Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002, s. 126-132.
- Z. Tyszka, Socjologia rodziny, Warszawa 1979.
Literatura uzupełniająca:
- M. Winnicki, Rodzina - szkoła - środowisko lokalne.
Problemy edukacji, Warszawa 2000.
- K. Zimsen, Jak
kochać dzieci, aby nas kochały, Warszawa 2002.
- Wychowanie w szkole:
- --
- klasa szkolna jako grupa społeczna,
- --
- style
kierowania / nauczania
- --
- rodzaje stylów,
- --
- wpływ stylów na wychowanka,
- --
- system szkolny w Polsce,
- --
- współczesne zadania
szkoły i tendencje oświatowe; - problematyka kształcenia
ustawicznego.
Literatura podstawowa:
Dokument przyjęty przez Radę Ministrów w dn. 8 VII 2003
pt. ,,STRATEGIA ROZWOJU KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO DO ROKU 2010"
(fragmenty) Edukacja. Raport MEN 1997-2001, Warszawa
2001, s. 13-20. - A. Janowski, Pedagogika praktyczna.
Zarys problematyki, Warszawa 2002, s. 55-62, 78-82, 147-153.
- Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika -
podręcznik akademicki (tom 1), Warszawa 2003, s. 160-170.
Literatura uzupełniająca:
- G. D. Fenstermacher, J. F. Soltis, Style nauczania,
tłum. K. Kruszewski, Warszawa 2000.
- Metody i zasady nauczania:
- --
- pojęcie zasad nauczania,
- --
- typologia zasad,
- --
- pojęcie metod nauczania i ich klasyfikacja.
Literatura podstawowa:
- R. Bryła, Wybrane metody aktywizujące i ich
zastosowanie w praktyce szkolnej (w:) Edukacja, 3/2000,
s. 103-110.
- K. Kruszewski, Sztuka nauczania -
czynności nauczyciela, Warszawa 1993, s. 133-163, s. 254-283.
- C. Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa
1994.
- W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki
ogólnej, Warszawa 1995.
Literatura uzupełniająca:
- A. Mikina, B. Zając, Jak wdrażać metodę projektów?
Poradnik dla nauczycieli..., Kraków 2002.
- Pozaszkolne placówki i środowiska wychowawcze:
- --
- instytucje i formy opieki nad dzieckiem - wspomagające
rodzinę (placówki wychowania pozaszkolnego),
- --
- instytucje
i formy opieki nad dzieckiem - zastępujące rodzinę:
- --
- formy nieinstytucjonalne (rodziny zastępcze,
adopcyjne),
- --
- instytucjonalne (domy dziecka, pogotowia
opiekuńcze).
Literatura podstawowa:
- E. Hajduk, B. Hajduk, Pomoc i opieka - różne
postacie, Kraków 2002.
- U. Kamińska, Zarys metodyki
pracy opiekuńczo- wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych
formach wychowania, Katowice 2002.
- S. Kawula S., J.
Brągiel, A. Janke, Pedagogika rodziny, Toruń 1999.
- Z. Stelmaszczuk (red.), Współczesne kierunki w opiece nad
dzieckiem, Warszawa 1999.
Literatura uzupełniająca:
- Z. Brańka, J. Kuźma, Stan i koncepcje rozwoju opieki i
wychowania w Polsce, Kraków 1996.
- M. Kolankiewicz
(red.), Zagrożone dzieciństwo. Rodzinne i instytucjonalne formy
opieki, Warszawa 1998.
- Uczeń jako podmiot oddziaływań wychowawczych.
- --
- Praca z uczniem zdolnym
- --
- charakterystyka ucznia zdolnego,
- --
- metody
diagnozy zdolności i rozpoznawania uczniów uzdolnionych,
- --
- szkolne formy pracy z uczniem zdolnym.
- --
- Praca z uczniem zaburzonym
- --
- nierównomierność rozwoju,
- --
- niestałość
psychoruchowa.
Literatura podstawowa:
- I. Borzym, Uczniowie zdolni. Psychologiczne i
społeczne determinanty rozwoju i osiągnięć szkolnych, Warszawa
1978.
- A. Janowski, Pedagogika praktyczna. Zarys
problematyki, Warszawa 2002, s. 38-41.
- K.
Kruszewski, Sztuka nauczania - czynności nauczyciela, Warszawa
1993.
- H. Rylke, W zgodzie z sobą i z
uczniem, Warszawa 1993, s. 19-63.
- H.
Spionek, Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia
szkolne, Warszawa 1981.
Literatura uzupełniająca:
- T. Gordon, Wychowanie bez porażek w praktyce
szkolnej, Warszawa 1991.
- C.
Kupisiewicz, Niepowodzenia dydaktyczne. Przyczyny oraz niektóre
środki zaradcze, Warszawa 1972.
- T.
Lewowicki, Kształcenie uczniów zdolnych, Warszawa 1986.
- H. Nartowska, Opóźnienia i dysharmonie rozwoju, Warszawa
1980.
- B. L. McCombs, J. E. Pope, Uczeń trudny - jak
skłonić go do nauki, Warszawa 1997.
- Problematyka niedostosowania i patologii społecznej wśród
dzieci i młodzieży:
- --
- pojęcie niedostosowania społecznego,
- --
- przyczyny, syndromy, zapobieganie zjawisku niedostosowania,
- --
- charakterystyka grup formalnych i nieformalnych;
subkultury młodzieżowe.
Literatura podstawowa:
- A. Janowski, Pedagogika praktyczna. Zarys
problematyki, Warszawa 2002, s. 134-138.
- S. Kawula,
H. Machel, Podkultury młodzieżowe w środowisku szkolnym i
pozaszkolnym, Toruń 1999.
- J. Kuźma, Patologie
społeczne wśród dzieci i młodzieży - skala zjawiska, przyczyny,
zapobieganie (w:) Z. Brańka, J. Kuźma (red.), Stan i koncepcje
rozwoju opieki i wychowania w Polsce, Kraków 1996.
Literatura uzupełniająca:
- J. J. McWhirter, T. B. McWhirter, T.
Benedict, Zagrożona młodzież, Warszawa 2001.
- M.
Pęczak, Mały słownik subkultur młodzieżowych, Warszawa 1992.
- Osobowość nauczyciela - wychowawcy
- --
- przegląd koncepcji osobowości nauczyciela,
- --
- nauczyciel twórczy (uwarunkowania, cechy, trudności),
- --
- nauczyciel XXI wieku - wyzwania.
Literatura podstawowa:
- A. Janowski, Pedagogika praktyczna. Zarys
problematyki, Warszawa 2002, s. 139-147.
- K.
Kruszewski, Sztuka nauczania - Szkoła, Warszawa 1993, s.
152-179.
- M. J. Szymański, Nauczyciel w okresie
przemian społecznych (w:) Edukacja 3/2002, s. 5-15.
Literatura uzupełniająca:
- I. Nowosad, Nauczyciel - wychowawca czasu polskich
przełomów, Kraków 2001.
Forma zaliczenia ćwiczeń
Obecność na zajęciach, aktywność (w ustalonych podgrupach oraz
indywidualna), recenzje: 5 recenzji (1 recenzja wybranej książki
oraz 4 recenzje artykułów z wybranych czasopism: ,,Nowe w Szkole;
,,Hejnał Oświatowy"; ,,Nowa Szkoła"; ,,Nauczyciel i Szkoła";
,,Matematyka w Szkole" (rok 2003 lub 2004)).
PLACÓWKI PRZEWIDZIANE DO HOSPITACJI:
- Centrum Młodzieży ,,U Siemachy" Oddział nr 4 ul.
Konopnickiej 19, Kraków
- Ośrodek Adopcyjno - Opiekuńczy ul.
Piłsudskiego 29, Kraków
- Ośrodek Interwencji Kryzysowej ul.
Radziwiłłowska 8B, Kraków
- SALTROM ul. Różana 5, Kraków
- A. Janowski, Pedagogika praktyczna. Zarys problematyki
- zdrowy rozsądek - wyniki badań, Warszawa 2002.
- K. Konarzewski (red.), Sztuka nauczania - Szkoła, Warszawa
1993.
- S. Kunowski, Podstawy współczesnej
pedagogiki, Warszawa 2001.
- C. Kupisiewicz, Podstawy
dydaktyki ogólnej, Warszawa 1994.
- K. Kruszewski
(red.), Sztuka nauczania - czynności nauczyciela, Warszawa
1993.
- T. Jaworska, R. Leppert (red.), Wprowadzenie
do pedagogiki - wybór tekstów, Kraków 2001, wybrane rozdziały:
- R. Łukaszewicz, Alternatywy w kształceniu: szanse i
ograniczenia, s. 156-186.
- Z. Melosik, Edukacja
globalna: nadzieje i kontrowersje, s. 47-58.
- R.
Schulz, Elementy pedagogicznego obrazu wychowania, s. 253-271.
- T. Szkudlarek, Edukacja w wieloznaczności: perspektywa
postmodernistyczna, s. 323-339.
- W.
Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wyd. Żak, Warszawa
1996.
- M. Śnieżyński, Dialog edukacyjny, Wyd.
Naukowe PAP, Kraków 2001.
- F. Adamski (red.), Człowiek, wychowanie,
kultura, Kraków 1993.
- S. Badora, B. Czeredecka, D.
Marzec, Rodzina i formy wspomagania, Kraków 2001.
- D. Barnes, Nauczyciele i uczniowie. Od porozumiewania się do
kształcenia, Warszawa 1988.
- J. Bińczycka
(red.), Humaniści o prawach dziecka, Kraków 2000.
- J. Bińczycka (red.), Prawa dziecka: deklaracje i
rzeczywistość, Kraków 1999.
- Z. Brańka, J.
Kuźma, Stan i koncepcje rozwoju opieki i wychowania w
Polsce, Kraków 1996.
- Z. Brańka, M. Szymański
(red.), Agresja i przemoc we współczesnym świecie, Kraków 1998.
- Z. Brańka (red.), Opieka i wychowanie w Polsce -
problemy u progu XXI wieku, Kraków 1999.
- M.
Chomczyńska-Miliszkiewicz, D. Pankowska, Polubić szkołę, Warszawa
1995.
- W. Ciczkowski (red.), Prace promocyjne z
pedagogiki, Olsztyn 2000.
- G. Dryden J.
Vos, Rewolucja w uczeniu, Poznań 2002.
- K.
Ernst, Szkolne gry uczniów. Jak sobie z nimi radzić, Warszawa
1991.
- T. Gordon, Wychowanie bez porażek, Warszawa
1991.
- T. Gordon, Wychowanie bez porażek w praktyce
szkolnej, Warszawa 1991.
- A. Gurycka, Błąd w
wychowaniu, Warszawa 1990.
- A. Gurecka, Struktura i
dynamika procesu wychowania, Warszawa 1979
- E.
Hajduk, B. Hajduk, Pomoc i opieka - różne postacie, Kraków
2002.
- J. Izdebska, Rodzina - dziecko - telewizja.
Szanse wychowawcze i zagrożenia telewizji, Białystok 2001.
- J. Izdebska, Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku.
Niepokoje i nadzieje. Białystok 2000.
- A.
Janowski, Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1998.
- A. Janowski, Poznawanie uczniów, Warszawa 1991.
- U. Kamińska, Zarys metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej
w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania, Katowice
2002.
- S. Kawula, H. Machel, Podkultury młodzieżowe w
środowisku szkolnym i pozaszkolnym, Toruń 1999.
- S.
Kawula, J. Bęgiel, A. Janke, Pedagogika rodziny, Toruń 1999.
- G. Koć-Seniuch, A. Cichocki (red.), Nauczyciele i
uczniowie w dyskursie edukacyjnym, Białystok 2000.
- M. Kolankiewicz (red.), Zagrożone dzieciństwo. Rodzinne i
instytucjonalne formy opieki, Warszawa 1998.
- E.
Kosińska, M. Gajewski, Sekty - religijny supermarket, Kraków
2000.
- P. Kryczka (red.), Rodzina w zmieniającym się
społeczeństwie, Lublin 1997.
- C.
Kupisiewicz, Niepowodzenia dydaktyczne. Przyczyny oraz niektóre
środki zaradcze, Warszawa 1972.
- A. Kwak, K.
Mościskier, Rzeczywistość praw dziecka w rodzinie, Warszawa
2002.
- M. Malicka, Ja. To znaczy kto? Rzecz o
osobowej tożsamości i wychowaniu Warszawa 1996.
- J.
J. Mc Whirter, T. B. Mc Whirter, Zagrożona młodzież, Warszawa
2001.
- M. Łobocki, ABC wychowania, Warszawa 2001.
- M. Łobocki, W poszukiwaniu skutecznych form
wychowania, Warszawa 1990.
- E. Parrott, Efektywne
nauczanie - praktyczny przewodnik doskonalenia
nauczania, Warszawa 1995.
- T. Pilch, T.
Bauman, Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2001.
- W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa
1997.
- I. Pospiszyl, Przemoc w rodzinie, Warszawa
1994.
- E. Putkiewicz, Proces komunikowania się na
lekcji, Warszawa 1990.
- J. Radziewicz, Wychowawca i
jego klasa, Warszawa 1986.
- A. Rumiński, M.
Szymański (red.), Wychowanie dzieci i młodzieży na przełomie
tysiącleci, Kraków 1998.
- H. Rylke, G.
Klimowicz, Szkoła dla ucznia. Jak uczyć życia z ludźmi, Warszawa
1992.
- M. Sendyk, Społeczne przystosowanie dzieci z
poczuciem sieroctwa duchowego, Kraków 2001.
- R.
Stankiewicz (red.), Nauczyciel - Opiekun - Wychowawca
(tradycje, teraźniejszość, nowe wyzwania), Poznań - Zielona
Góra 2002.
- Z. Stelmaszczuk (red.), Współczesne
kierunki w opiece nad dzieckiem, Warszawa 1999.
- Strykowski (red.), Media a edukacja, Poznań 2000.
- M. Szymański, Selekcyjne funkcje szkolnictwa a struktura
społeczna, Warszawa 1996.
- M. Szymański, Młodzież
wobec wartości, Warszawa 1998.
- B.
Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998.
- M. Śnieżyński, Zarys dydaktyki dialogu, Kraków
1993.
- M. Śnieżyński, Nauczanie wychowujące, Kraków
1995.
- M. Śnieżyński, Wielostronne nauczanie w
świetle badań empirycznych, Kraków 1991.
- Z.
Włodarski, Człowiek wychowawca i nauczyciel, Warszawa 1992.
- W. Zaczyński, Praca badawcza nauczyciela, Warszawa
1995.
- W. Zaczyński, Uczenie się przez przeżywanie.
Rzecz o teorii wielostronnego kształcenia, Warszawa 1990.
- M. Ziemska, Postawy rodzicielskie, Warszawa 1973.
- M. Ziemska (red.), Rodzina i dziecko, Warszawa 1980.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
28.09.2006