Studium tego przedmiotu ma na celu zapoznanie słuchaczy:
z przebiegiem reform oświaty w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem
zmian w nauczaniu matematyki;
podstawowymi elementami prawa oświatowego;
ze zmianami w celach, metodach i przedmiocie kontroli - w związku z
ostatnią reformą systemu oświaty;
ze współczesnymi sposobami organizowania i kierowania aktywnością
matematyczną uczniów w procesie rozwiązywania zadań;
ze specyficzną sytuacją ucznia niepełnosprawnego w szkole;
z zasadami funkcjonowania szkół integracyjnych w Polsce i innych krajach;
z zasadami konstrukcji różnych programów nauczania oraz ścieżek
edukacyjnych.
TREŚCI NAUCZANIA
Zapoznanie słuchaczy z założeniami, organizacją oraz przebiegiem
reform nauczania matematyki w ostatnim półwieczu XX wieku.
Międzynarodowy ruch reformowania - doskonalenia nauczania matematyki.
Reformy nauczania matematyki od lat 50-tych. Pierwsza i druga fala
reform. Główne idee i krytyka proponowanych rozwiązań. Reformy lat
80-tych i 90-tych.
Dorobek polskiej dydaktyki matematyki w dziedzinie reformowania
matematyki szkolnej. Prace dydaktyków matematyki na rzecz szkoły i
środowiska oświatowego.
Duże projekty wdrożeniowe np. Matematyka 2001, Błękitna Matematyka,
Nowa Błękitna Matematyka.
Założenia, idee i kierunki reformy systemu polskiej edukacji z roku
1999.
LITERATURA
Czasopisma dla nauczycieli: Matematyka, Nauczyciele i Matematyka,
Matematyka i Komputery.
Ustawa z dnia 8 stycznia 1999 roku, Przepisy wprowadzające
reformę ustroju szkolnego (Dz. U. Nr 12, poz. 96)
Rozporządzenia MEN wprowadzające reformę (Dz. U. Nr 14) z dnia 23
lutego 1999 roku.
Wybrane zeszyty Wydawnictwa MENiS, Biblioteczka reformy.