Celem nauczania tego przedmiotu jest powtórzenie i pogłębienie wiadomości
słuchaczy z geometrii, które nabywali do końca nauki w szkole średniej,
kształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań (też problemowych) z
geometrii płaskiej i przestrzennej (syntetycznej i analitycznej).
- 1. Figury elementarne (płaskie i przestrzenne) i ich podstawowe
własności
- Figury wypukłe. Pojęcie kąta płaskiego, kąta dwuściennego, kąta
liniowego kąta dwuściennego. Kąty przyległe, kąty wierzchołkowe. Kąt
między prostymi, prostą a płaszczyzną. Proste prostopadłe, prosta
prostopadła do płaszczyzny, płaszczyzny prostopadłe. Odległość
geometryczna punktów, punktu od figury, prostych równoległych,
płaszczyzn równoległych, prostych skośnych, symetralna odcinka i
dwusieczna kąta. Kula, sfera (koło, okrąg). Figury ograniczone,
nieograniczone, otwarte, domknięte, wnętrze, zewnętrze, brzeg
figury. Wzajemne położenie prostej i sfery (okrągu), płaszczyzny i
sfery, dwóch sfer (okręgów tej samej płaszczyzny). Kąty środkowe i
wpisane w okrąg. Łamana, łamana zwyczajna, wielokąty. Kąty
wewnętrzne i zewnętrzne wielokąta, przekątne wielokąta. Trójkąt;
związki między bokami i kątami, symetralne boków trójkąta,
środkowe, dwusieczne kątów wewnętrznych, wysokości trójkąta
i twierdzenia z nimi związane - różne sposoby ich dowodzenia.
Twierdzenie Cevy i wnioski z tego twierdzenia. Czworokąty wpisane w
okrąg i opisane na okręgu. Twierdzenie Ptolemeusza. Wielokąty
foremne. Wielościany; graniastosłupy i ostrosłupy, siatki wielościanów.
Twierdzenie Eulera dla wielościanów wypukłych, wielościany foremne.
Bryły obrotowe.
- 2. Metoda analityczna
- Opisywanie figur równaniami, nierównościami, układami równań lub
nierówności. Rozwiązywanie zadań, w szczególności dowodzenie twierdzeń
metodami geometrii analitycznej.
- 3. Przekształcenia geometryczne
-
- Izometrie na płaszczyźnie i w przestrzeni; podstawowe własności i
niezmienniki izometrii, symetrie: osiowa, środkowa, płaszczyznowa.
Generowanie dowolnej izometrii symetriami. Przystawanie figur; cechy
przystawania figur (w szczególności cechy przystawania trójkątów).
Środek symetrii, oś symetrii, płaszczyzna symetrii figury. Wektory
zaczepione i swobodne; równość wektorów, działania na wektorach.
Translacje i ich związek z symetriami, własności translacji. Kąt
skierowany, równość kątów skierowanych, działania na kątach
skierowanych, orientacja płaszczyzny. Obrót wokół punktu na
płaszczyźnie i wokół prostej w przestrzeni o dany kąt skierowany,
składanie obrotów. Izometrie parzyste i nieparzyste. Izometrie własne
figur (m.in. prostej, okręgu, trójkąta równobocznego, kwadratu,
czworościanu foremnego).
- Jednokładność; podstawowe własności i niezmienniki jednokładności,
składanie jednokładności o tym samym środku i różnych środkach,
przykłady figur jednokładnych.
- Podobieństwa; własności podobieństw, niezmienniki, rozkład podobieństwa
na jednokładność i izometrię, figury podobne; przykłady figur
podobnych, cechy podobieństwa figur (w tym również trójkątów).
Związki miarowe w trójkącie prostokątnym, twierdzenie Pitagorasa.
- Rzut równoległy płaszczyzny na prostą tej płaszczyzny. Rzut równoległy
w przestrzeni. Własności niezmiennicze figur w rzucie równoległym,
twierdzenie Talesa, twierdzenie o dwusiecznej kąta wewnętrznego i
zewnętrznego w trójkącie, ,,złoty" podział odcinka.
- 4. Konstrukcje geometryczne na płaszczyźnie
- Zadanie konstrukcyjne i jego rozwiązanie (analiza, opis konstrukcji,
dowód poprawności, dyskusja istnienia i ilości rozwiązań). Przegląd
wybranych konstrukcji (np. okrąg opisany na trójkącie, okrąg wpisany
w trójkąt, styczna do okręgu przechodząca przez dany punkt, -kąt
foremny dla = 3, 6, 4, 8, 5, 10, 15. Metody rozwiązywania zadań
konstrukcyjnych; w szczególności wykorzystanie przekształceń
geometrycznych do rozwiązywania zadań konstrukcyjnych. Problem
konstruowalności wielokątów foremnych; twierdzenie Gaussa.
- 5. Mierzenie figur geometrycznych
- Miara; twierdzenie o istnieniu miary odcinków przy zadanej jednostce,
twierdzenie o zmianie jednostki, iloraz odcinków. Miara kątów
(stopniowa i łukowa i związek między nimi). Pola figur płaskich:
konstrukcja miary polowej w sensie Jordana; miara wewnętrzna i
zewnętrzna figur ograniczonych; warunek wystarczający na istnienie
miary polowej figur; twierdzenie o zmianie jednostki pola i polach
figur podobnych; pole prostokąta, trójkąta, pole koła i innych figur
geometrycznych.
- R. Doman, Wykłady z geometrii elementarnej, Wydawnictwo Naukowe
UAM, Poznań, 2001.
- M. Łuczyński, Z. Opial, O konstrukcjach trójkątów, PZWS,
Warszawa, 1964.
- K. Kłaczkow, M. Kurczak, E. Zwida, Matematyka. Podręcznik do
liceów i techników, kl. I, II, III.
- Z. Krygowska, J. Moroszkowa, Geometria dla klasy I Liceum
Ogólnokształcącego, PZWS, Warszawa 1967.
- Z. Krygowska, J. Moroszkowa, Geometria dla klasy II Liceum
Ogólnokształcącego, PZWS, Warszawa 1969.
- Z. Krygowska, G. Treliński, Geometria dla klasy IV Liceum
Ogólnokształcącego i Technikum.
- S. Serafin, G. Treliński, Zbiór zadań z matematyki elementarnej.
Geometria, PWN, Warszawa 1976.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
28.09.2006