poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Pedagogika specjalna
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY SPCJALIZACYJNE I SPECJALNOŚCIOWE Z REWALIDACJI
Poprzedni dokument: PRZEDMIOTY SPCJALIZACYJNE I SPECJALNOŚCIOWE Z REWALIDACJI

Psychologia dziecka niepełnosprawnego

CELE NAUCZANIA
Zapoznanie z rodzajami i skutkami niepełnosprawności ze szczególnym uwzględnieniem upośledzenia umysłowego.

ROK IITREŚCI NAUCZANIA
  1. Pojęcie inwalidztwa, inwalidztwo wrodzone i nabyte (psychologiczny aspekt obu rodzajów niepełnosprawności).
  2. Rodzaje inwalidztwa (umysłowe, fizyczne); stopnie upośledzenia umysłowego i związane z tym możliwości oraz ograniczenia rozwoju i poziomu edukacji, zakłócenia komunikacji interpersonalnej i jej przyczyny (niewłaściwa segregacja bodźców również o charakterze społecznym, zaburzenia mowy i zachowania).
  3. Niepełnosprawność sensoryczna (wzrokowa, słuchowa), stopnie niepełnosprawności, możliwości kształcenia i obiektywne ograniczenia funkcji organizmu - sposoby ich kompensacji.
  4. Niepełnosprawność motoryczna (przyczyny, rodzaje, skutki).
  5. Pojęcie integracji i rodzaje integracji, pozytywne i negatywne aspekty integracji edukacyjnej.

LITERATURA
  1. J. Doroszewska, Pedagogika specjalna, t. I i II, Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1989.
  2. H. Larkowa, Człowiek niepełnosprawny. Problemy psychologiczne, PZWL 1987.
  3. Z. Sękowska, Pedagogika specjalna, Wydawnictwo UMCS 1987.


poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Pedagogika specjalna
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY SPCJALIZACYJNE I SPECJALNOŚCIOWE Z REWALIDACJI
Poprzedni dokument: PRZEDMIOTY SPCJALIZACYJNE I SPECJALNOŚCIOWE Z REWALIDACJI

Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 28.09.2006