poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Diagnoza możliwości matematycznych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY SPCJALIZACYJNE I SPECJALNOŚCIOWE Z REWALIDACJI
Poprzedni dokument: Metody terapii dzieci z trudnościami w uczeniu się

Praca z dziećmi ze złożonymi niepełnosprawnościami

CELE NAUCZANIA
  1. Przedstawienie najczęściej współwystępujących z upośledzeniem umysłowym zaburzeń i ukazanie specyfiki wychowania i nauczania tej grupy osób.
  2. Formułowanie celów i zadań pracy rewalidacyjnej w zależności od możliwości osób z upośledzeniami sprzężonymi.
  3. Kształcenie umiejętności planowania i organizowania procesu wychowawczo-dydaktycznego.
  4. Przedstawienie znaczenia diagnozy funkcjonalnej w planowaniu terapii dzieci z wielorakimi niepełnosprawnościami.
  5. Ukazanie zachowań problemowych zakłócających funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością złożoną.
ROK IIITREŚCI NAUCZANIA
  1. Osoby niepełnosprawne intelektualnie z dodatkową niepełnosprawnością.
  2. Strukturyzacja świata zewnętrznego i wewnętrznego osób z upośledzeniami sprzężonymi.
  3. Powstawanie zachowań problemowych u osób ze sprzężoną niepełnosprawnością i próby radzenia sobie z nimi.
  4. Diagnoza funkcjonalna i jej znaczenie w terapii dzieci z wielorakimi niepełnosprawnościami.
  5. Indywidualne plany terapii w planowaniu pracy rewalidacyjnej z uczniem z upośledzeniami sprzężonymi.
  6. Podstawy prawne opieki i edukacji osób z upośledzeniami sprzężonymi.
  7. Potrzeby i możliwości rehabilitacji osób z wielorakimi niepełnosprawnościami.
  8. Metody, środki rewalidacji niepełnosprawnych z dodatkową niepełnosprawnością.
  9. Organizacja pracy wychowawczo-dydaktycznej w placówkach specjalnych:
  10. Funkcjonowanie w rzeczywistości społecznej osób z upośledzeniami sprzężonymi:
  11. Współczesne tendencje w zakresie edukacji i opieki nad osobami z wielorakimi niepełnosprawnościami.
LITERATURA
  1. F. Affolter, Spostrzeganie, rzeczywistość, język, WSiP, Warszawa 1997.
  2. M. Piszczek (red.), Edukacja uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym - przewodnik dla nauczycieli, Warszawa 2000.
  3. I. Lovaas, Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, WSiP, Warszawa 1993.
  4. A. Twardowski, Pedagogika osób ze sprzężonymi upośledzeniami, w: W. Dykcik (red.) Pedagogika specjalna, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2000.


poprzedni dokument następny dokument nadrzędny dokument spis treści wyjście strona główna IM AP
Nastepny dokument: Diagnoza możliwości matematycznych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
Nadrzędny dokument: PRZEDMIOTY SPCJALIZACYJNE I SPECJALNOŚCIOWE Z REWALIDACJI
Poprzedni dokument: Metody terapii dzieci z trudnościami w uczeniu się

Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 28.09.2006