Nadrzędnym celem realizowanego przedmiotu jest zapoznanie
studentów z problemami dotykającymi uczniów mających trudności w
uczeniu się. Zakłada się, że student zdobędzie przygotowanie
umożliwiające rozpoznawanie przyczyn i diagnozowanie rodzaju
występujących u ucznia specyficznych zaburzeń w opanowaniu
podstawowych umiejętności szkolnych a także posiądzie ogólną
orientację w zakresie stosowanych metod terapii.
- Uczeń ze specyficznymi trudnościami w opanowaniu podstawowych
umiejętności szkolnych:
- wyjaśnienia terminologiczne (dysleksja, dysgrafia,
dysortografia);
- koncepcje etiologiczne specyficznych trudności w
uczeniu się;
- rodzaje zaburzeń podstawowych funkcji
percepcyjno-motorycznych (motoryka duża, sprawność manualna,
lateralizacja, schemat ciała, percepcja wzrokowa, percepcja
słuchowa) i ich konsekwencje dla funkcjonowania ucznia.
- Metody diagnozy pedagogicznej (diagnoza
dojrzałości szkolnej, diagnoza specyficznych trudności w czytaniu
i pisaniu).
- Metody terapii:
- stymulowanie rozwoju zaburzonych
funkcji percepcyjno-motorycznych;
- metody terapii
psychomotorycznej (Metoda dobrego startu, Metoda ruchu
rozwijającego Sherborne, Kinezjologia edukacyjna);
- specjalne metody nauki
czytania i pisania.
- Ocena efektywności
stosowanych metod terapii.
- E. Górniewicz, Pedagogiczna diagnoza specyficznych
trudności w czytaniu i pisaniu, Wydawnictwo A. Marszałek, Toruń
1995.
- B. Janiszewska, Ocena dojrzałości szkolnej.
Arkusz oceny, metody badań dojrzałości, pomoce do
badań, Wydawnictwo Seventh Sea, Warszawa 2006.
- J.
Jastrząb (red.), Edukacja terapeutyczna, Wydawnictwo Edukacyjne
AKAPIT, Toruń 2002.
- B. Kaja, Zarys terapii
dziecka, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz 1995
- J. Mańkowska, Kierowanie rozwoju dziecka. Kinezjologia
edukacyjna i inne nowoczesne metody terapii w
praktyce, Wydawnictwo OPERON, Gdynia 2005.
- H.
Pętlewska, Przezwyciężanie trudności w czytaniu i pisaniu. Terapia
pedagogiczna. Wydawnictwo Impuls, Kraków 2003.
- H.
Skibińska, Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami
w czytaniu i pisaniu, Wydawnictwo Uczelniane WSP Bydgoszcz
1996.
- B. Zakrzewska, Trudności w czytaniu i pisaniu.
Modele ćwiczeń, WSiP, Warszawa 1996.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
28.09.2006