- A. Cele ogólne
-
Podstawowe cele przedmiotu - pedagogika - są następujące:
- pedagogika winna pomóc przyszłemu nauczycielowi w
przygotowaniu się do pełnienia roli zawodowej w procesie
dydaktyczno-wychowawczym w polskiej szkole,
- zaznajomić
studentów z problemami współczesnej szkoły jako instytucji
dydaktycznej i opiekuńczo-wychowawczej oraz jej miejscem i
funkcjami w systemie edukacyjnym w zmieniających się warunkach
społecznych,
- pedagogika jako nauka winna służyć studentom
pomocą w poznaniu teorii z zakresu kształcenia i wychowania,
poznawania dziecka i jego środowiska oraz organizowania aktywności
poznawczej uczniów,
- winna kształtować u przyszłych
nauczycieli refleksyjny stosunek do poznania teorii i twórczą
postawę w rozwiązywaniu sytuacji dydaktyczno-wychowawczych w
klasie szkolnej, ,,by uczeń jako człowiek był zasadniczym celem
oddziaływań nauczyciela, a nie tylko jego sprawność
intelektualna",
- przygotować studentów do samokształcenia
pedagogicznego, do doskonalenia w przyszłości swojego warsztatu
pracy,
- kształtować innowacyjną postawę przyszłego
nauczyciela-wychowawcy do pracy dydaktycznej i
opiekuńczo-wychowawczej w szkole i środowisku.
- B. Cele operacyjne
-
Realizacja programu z przedmiotu ,,pedagogika" na kierunku
matematyka winna zmierzać do spełnienia następujących zadań:
- dostarczyć studentom podstawowych pojęć i teorii, które
umożliwiają im zrozumienie procesów kształcenia i wychowania oraz
rolę edukacji w procesach przebudowy społecznej,
- ukierunkować percepcję sytuacji szkolnych tak, by przyszły
nauczyciel potrafił interpretować je w sposób twórczy, by wpływał
na ich przebieg,
- zapoznać z podstawowymi zasadami, metodami
aktywizującymi, z takimi sposobami pracy przyszłego nauczyciela,
by był on zdolny do dialogu z młodzieżą, by umiał pomóc sobie i
wychowankom w poznawaniu siebie i kierowaniu sobą,
- zapoznać
studentów z najnowszymi teoretycznymi i praktycznymi w
modernizowaniu procesu dydaktyczno-wychowawczego, aby przyszli
nauczyciele mogli sprostać nowym wyzwaniom, a także oczekiwaniom
społecznym i potrzebom młodzieży,
- ukazywać przyszłym
nauczycielom związek z praktyką, przydatność wiedzy pedagogicznej
w efektywnym oddziaływaniu na wychowanka, w realizacji przebudowy
szkoły tradycyjnej w ,,szkołę przyszłości",
- zapoznać
studentów z metodami diagnozowania potrzeb dziecka i jego
środowiska, z działalnością nowatorską i badawczą związaną z
warsztatem pracy nauczyciela-wychowawcy, z ekspertami
pedagogicznymi i twórczością nauczycieli.
Na wykładach realizowane będą problemy teoretyczne, zaś ćwiczenia
poświęcone zostaną praktycznej weryfikacji poznawanych teorii i
obserwacji procesu dydaktycznego wychowawczo-opiekuńczego w
wybranych szkołach (np. szkoły niepubliczne, klasy
integracyjne, realizacja programu ,,szkoła z klasą") i placówkach
opiekuńczo-wychowawczych.
Standardy i wymagania końcowe:
Egzamin: ustny
Zakres treści programowych (minimum programowe opracowane wg.
Standardów nauczania zawartych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji
Narodowej i Sportu z dnia 23.IX.2003 r.
Teorie oddziaływań wychowawczych. Struktura i przebieg procesu
wychowawczego. Wychowanie fizyczno-zdrowotne, poznawcze, moralne
oraz estetyczne. Podstawowe cechy i zadania współczesnej szkoły.
Problemy pedagogiki szkolnej (odpowiedzialność nauczyciela i
wychowawcy, niepowodzenia szkolne, społeczny wymiar edukacji).
Elementy pedagogiki specjalnej i nauczania integracyjnego.
Nauczanie i kształtowanie umiejętności - metody i środki. Metody
aktywizujące w procesie kształcenia. Praca z grupą rówieśniczą.
Ocena osiągnięć szkolnych uczniów. Organizacja pracy szkoły.
Współpraca z rodzicami. Edukacja prorodzinna. Edukacja
fizyczno-zdrowotna. Edukacja społeczna. Podstawy edukacji
ekologicznej. Organizacja czasu wolnego ucznia.
- Pedagogika jako nauka (wprowadzenie w problematykę
przedmiotu).
- Pedagogika na przełomie wieków; (rozwój i
zmienność wychowania i kształcenia).
- Teorie oddziaływań
wychowawczych.
- Struktura i przebieg procesu wychowania.
- Wychowanie fizyczno-zdrowotne, poznawcze, moralne oraz
estetyczne.
- Współczesna szkoła: (cechy, zadania, funkcje) w
okresie przemian społecznych.
- Nauczyciel - wychowawca we
współczesnej szkole (cechy, zadania, odpowiedzialność
nauczyciela).
- Elementy pedagogiki specjalnej - nauczanie
integracyjne (szkoły i klasy integracyjne).
- Proces
kształcenia (ogniwa, metody, zasady, środki).
- Kształcenie
wielostronne; (metody aktywizujące w procesie kształcenia, toki
lekcji).
- Ocena osiągnięć szkolnych uczniów.
- Społeczny
wymiar edukacji (patologie społeczne i ich konsekwencje ped.).
- Współpraca nauczyciela z rodzicami, pedagog szkolny.
- Organizacja pracy szkoły. Problemy reformy systemu oświaty w
Polsce.
- Czas wolny dzieci i młodzieży; zadania, funkcje,
organizacja czasu wolnego.
- A. Janowski, Pedagogika praktyczna. Zarys problematyki
- zdrowy rozsądek - wyniki badań, Warszawa 2002.
- K. Konarzewski (red.), Sztuka nauczania - Szkoła, Warszawa
1993.
- S. Kunowski, Podstawy współczesnej
pedagogiki, Warszawa 2001.
- C. Kupisiewicz, Podstawy
dydaktyki ogólnej, Warszawa 1994.
- K. Kruszewski
(red.), Sztuka nauczania - czynności nauczyciela, Warszawa
1993.
- T. Jaworska, R. Leppert (red.), Wprowadzenie
do pedagogiki - wybór tekstów, Kraków 2001, wybrane rozdziały:
- R. Łukaszewicz, Alternatywy w kształceniu: szanse i
ograniczenia, s. 156-186.
- Z. Melosik, Edukacja
globalna: nadzieje i kontrowersje, s. 47-58.
- R.
Schulz, Elementy pedagogicznego obrazu wychowania, s. 253-271.
- T. Szkudlarek, Edukacja w wieloznaczności: perspektywa
postmodernistyczna, s. 323-339.
- W.
Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wyd. Żak, Warszawa
1996.
- M. Śnieżyński, Dialog edukacyjny, Wyd.
Naukowe PAP, Kraków 2001.
- Z. Kwieciński, B.
Śliwiński (red.), Pedagogika. (podr. Akadem.), PWN 2004.
- F. Adamski (red.), Człowiek, wychowanie,
kultura, Kraków 1993.
- S. Badora, B. Czeredecka, D.
Marzec, Rodzina i formy wspomagania, Kraków 2001.
- C. Banach, Edukacja. Wartość. Sztuka, Kraków AP, 2002.
- D. Barnes, Nauczyciele i uczniowie. Od porozumiewania
się do kształcenia, Warszawa 1988.
- J. Bińczycka
(red.), Humaniści o prawach dziecka, Kraków 2000.
- J. Bińczycka (red.), Prawa dziecka: deklaracje i
rzeczywistość, Kraków 1999.
- Z. Brańka, J.
Kuźma, Stan i koncepcje rozwoju opieki i wychowania w
Polsce, Kraków 1996.
- Z. Brańka, M. Szymański
(red.), Agresja i przemoc we współczesnym świecie, Kraków 1998.
- Z. Brańka (red.), Opieka i wychowanie w Polsce -
problemy u progu XXI wieku, Kraków 1999.
- M.
Chomczyńska-Miliszkiewicz, D. Pankowska, Polubić szkołę, Warszawa
1995.
- W. Ciczkowski (red.), Prace promocyjne z
pedagogiki, Olsztyn 2000.
- G. Dryden J.
Vos, Rewolucja w uczeniu, Poznań 2002.
- K.
Ernst, Szkolne gry uczniów. Jak sobie z nimi radzić, Warszawa
1991.
- T. Gordon, Wychowanie bez porażek, Warszawa
1991.
- T. Gordon, Wychowanie bez porażek w praktyce
szkolnej, Warszawa 1991.
- A. Gurycka, Błąd w
wychowaniu, Warszawa 1990.
- E. Hajduk, B.
Hajduk, Pomoc i opieka - różne postacie, Kraków 2002.
- J. Izdebska, Rodzina - dziecko - telewizja. Szanse
wychowawcze i zagrożenia telewizji, Białystok 2001.
- J. Izdebska, Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku. Niepokoje
i nadzieje. Białystok 2000.
- A. Janowski, Uczeń w
teatrze życia szkolnego, Warszawa 1998.
- A.
Janowski, Poznawanie uczniów, Warszawa 1991.
- U.
Kamińska, Zarys metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej w
rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania, Katowice
2002.
- S. Kawula, H. Machel, Podkultury młodzieżowe w
środowisku szkolnym i pozaszkolnym, Toruń 1999.
- S.
Kawula, J. Bęgiel, A. Janke, Pedagogika rodziny, Toruń 1999.
- G. Koć-Seniuch, A. Cichocki (red.), Nauczyciele i
uczniowie w dyskursie edukacyjnym, Białystok 2000.
- M. Kolankiewicz (red.), Zagrożone dzieciństwo. Rodzinne i
instytucjonalne formy opieki, Warszawa 1998.
- E.
Kosińska, M. Gajewski, Sekty - religijny supermarket, Kraków
2000.
- P. Kryczka (red.), Rodzina w zmieniającym się
społeczeństwie, Lublin 1997.
- C.
Kupisiewicz, Niepowodzenia dydaktyczne. Przyczyny oraz niektóre
środki zaradcze, Warszawa 1972.
- J.
Kuźma, Nauczyciele przyszłej szkoły, Wyd. Naukowe AP Kraków
2000.
- A. Kwak, K. Mościskier, Rzeczywistość praw
dziecka w rodzinie, Warszawa 2002.
- T.
Lewowicki, Aspiracje dzieci i młodzieży, PWN, Warszawa 1987.
- M. Malicka, Ja. To znaczy kto? Rzecz o osobowej
tożsamości i wychowaniu Warszawa 1996.
- J. J. Mc
Whirter, T. B. Mc Whirter, Zagrożona młodzież, Warszawa 2001.
- M. Łobocki, ABC wychowania, Warszawa 2001.
- M. Łobocki, W poszukiwaniu skutecznych form
wychowania, Warszawa 1990.
- A. Panek, Zajęcia
pozalekcyjne w reformowanej szkole, Wyd. Naukowe AP, Kraków
2002.
- E. Parrott, Efektywne nauczanie - praktyczny
przewodnik doskonalenia nauczania, Warszawa 1995.
- T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych, Warszawa
2001.
- W. Pomykało (red.), Encyklopedia
pedagogiczna, Warszawa 1997.
- I. Pospiszyl, Przemoc
w rodzinie, Warszawa 1994.
- E. Putkiewicz, Proces
komunikowania się na lekcji, Warszawa 1990.
- J.
Radziewicz, Wychowawca i jego klasa, Warszawa 1986.
- A. Rumiński, M. Szymański (red.), Wychowanie dzieci i
młodzieży na przełomie tysiącleci, Kraków 1998.
- H.
Rylke, G. Klimowicz, Szkoła dla ucznia. Jak uczyć życia z
ludźmi, Warszawa 1992.
- M. Sendyk, Społeczne
przystosowanie dzieci z poczuciem sieroctwa duchowego, Kraków
2001.
- R. Stankiewicz (red.), Nauczyciel - Opiekun
- Wychowawca (tradycje, teraźniejszość, nowe wyzwania), Poznań
- Zielona Góra 2002.
- Z. Stelmaszczuk
(red.), Współczesne kierunki w opiece nad dzieckiem, Warszawa
1999.
- Strykowski (red.), Media a edukacja, Poznań
2000.
- M. Szymański, Selekcyjne funkcje szkolnictwa a
struktura społeczna, Warszawa 1996.
- M.
Szymański, Młodzież wobec wartości, Warszawa 1998.
- B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków
1998.
- M. Śnieżyński, Zarys dydaktyki
dialogu, Kraków 1993.
- M. Śnieżyński, Nauczanie
wychowujące, Kraków 1995.
- M.
Śnieżyński, Wielostronne nauczanie w świetle badań
empirycznych, Kraków 1991.
- Z. Włodarski, Człowiek
wychowawca i nauczyciel, Warszawa 1992.
- W.
Zaczyński, Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1995.
- W. Zaczyński, Uczenie się przez przeżywanie. Rzecz o teorii
wielostronnego kształcenia, Warszawa 1990.
- M.
Ziemska, Postawy rodzicielskie, Warszawa 1973.
- M.
Ziemska (red.), Rodzina i dziecko, Warszawa 1980.
- K. Chałas, Pedagogia gimnazjum, Wyd. Alex, Dzierżoniów
2001.
- J. Wojnar (red.), Etos edukacji w XXI wieku,
zbiór studiów, Komitet Prognoz ,,Polska 2000 Plus" przy Prezydium
PAN, Warszawa 2000.
- M. Węglińska, Jak przygotować
się do lekcji?, Wyd. ,,Impuls, Kraków 2002.
- M.
Dudzikowa, Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju
ucznia, Wyd. ,,Impuls" . Kraków 2001.
- M.
Śnieżyński, Przezwiska nauczycieli, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls",
Kraków 2003.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
28.09.2006