Miejsce i rola dydaktyki matematyki wśród przedmiotów kierunkowych
na studiach nauczycielskich.
Budowa teorii matematycznej - pojęcia, fakty, dedukcja.
Cele edukacji przedmiotowej: cele nauczania matematyki; poziomy
celów; taksonomia celów i ich operacjonalizacja.
Procesy poznawcze; procesy tworzenia się pojęć: interioryzacja,
asymilacja i akomodacja; abstrahowanie; uogólnianie; definiowanie.
Zadania matematyczne i ich rozwiązywanie - typy zadań, cele
dydaktyczne zadań; strategie heurystyczne, metody i etapy
rozwiązywania zadań (według G.Polyi); dobór zadań do realizacji
celów lekcji.
- H. Siwek, Dydaktyka matematyki: teoria i zastosowania
w matematyce szkolnej. Biblioteczka Nauczyciela Matematyki, WSiP,
Warszawa 2005.
- S. Turnau, Wykłady o
nauczaniu matematyki, PWN, Warszawa 1990.
- G. Polya, Jak
to rozwiązać?, PWN, Warszawa 1993.
- A. Z. Krygowska, M. Ciosek, S. Turnau, Strategie
rozwiązywania zadań matematycznych jako problem dydaktyki
matematyki, Wyż. Szkoła Ped. Kraków Rocznik Nauk.-Dydakt. 54
Prace z Dydaktyki Matematyki 1(1974), 5-41.
- (pod
red. J. Żabowskiego), Prace prof. dr Anny Zofii Krygowskiej.
Materiały do studiowania matematyki, tom I, Wydawnictwo Naukowe
Novum, Płock 2000.
- (pod red. J. Żabowskiego), Prace
prof. dr hab. Bogdana J. Noweckiego. Materiały do studiowania
matematyki, tom II, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock 2001.
- (pod red. J. Żabowskiego), Prace dr Macieja Klakli.
Materiały do studiowania matematyki, tom III, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock 2002.
- (pod red. J. Żabowskiego), Prace prof. dr hab. Jana Koniora.
Materiały do studiowania matematyki, tom IV, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock 2002.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
4.01.2008