Dydaktyka matematyki 1

TREŚCI NAUCZANIA

Miejsce i rola dydaktyki matematyki wśród przedmiotów kierunkowych na studiach nauczycielskich.

Budowa teorii matematycznej - pojęcia, fakty, dedukcja.

Cele edukacji przedmiotowej: cele nauczania matematyki; poziomy celów; taksonomia celów i ich operacjonalizacja.

Procesy poznawcze; procesy tworzenia się pojęć: interioryzacja, asymilacja i akomodacja; abstrahowanie; uogólnianie; definiowanie.

Zadania matematyczne i ich rozwiązywanie - typy zadań, cele dydaktyczne zadań; strategie heurystyczne, metody i etapy rozwiązywania zadań (według G.Polyi); dobór zadań do realizacji celów lekcji.

LITERATURA PODSTAWOWA
  1. H. Siwek, Dydaktyka matematyki: teoria i zastosowania w matematyce szkolnej. Biblioteczka Nauczyciela Matematyki, WSiP, Warszawa 2005.
  2. S. Turnau, Wykłady o nauczaniu matematyki, PWN, Warszawa 1990.
  3. G. Polya, Jak to rozwiązać?, PWN, Warszawa 1993.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
  1. A. Z. Krygowska, M. Ciosek, S. Turnau, Strategie rozwiązywania zadań matematycznych jako problem dydaktyki matematyki, Wyż. Szkoła Ped. Kraków Rocznik Nauk.-Dydakt. 54 Prace z Dydaktyki Matematyki 1(1974), 5-41.
  2. (pod red. J. Żabowskiego), Prace prof. dr Anny Zofii Krygowskiej. Materiały do studiowania matematyki, tom I, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock 2000.
  3. (pod red. J. Żabowskiego), Prace prof. dr hab. Bogdana J. Noweckiego. Materiały do studiowania matematyki, tom II, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock 2001.
  4. (pod red. J. Żabowskiego), Prace dr Macieja Klakli. Materiały do studiowania matematyki, tom III, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock 2002.
  5. (pod red. J. Żabowskiego), Prace prof. dr hab. Jana Koniora. Materiały do studiowania matematyki, tom IV, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock 2002.
Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 4.01.2008